به انجمن خوش آمدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    کاربر سایت
    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    تاریخ عضویت
    Jul 2009
    محل سکونت
    گرگان-iproje.ir
    سن
    30
    نوشته ها
    2,766
    تشکر
    1,169
    تشکر شده 2,694 بار در 1,353 پست

    پیش فرض موتور دي‌سي آهنربايي DC motor magnetic

    موتور دي‌سي آهنربايي براي تأمين فوران به جاي كلاف جريان دارد، از مواد آهنرباي دائم استفاده مي‌كند. هر سال،‌ بي‌اغراق ميليونها موتور آهنرباي دائم ساخته مي‌شود كه براي به كار انداختن برف‌پاك‌كن و شوينده شيشه خودرو، دمنده رادياتور، بالا و پايين بردن پنجره‌ها، دستگاه‌هاي تهويه مطبوع و غيره به كار مي‌روند. همين موتورها در ماشين‌هاي اسباب‌بازي، مسواك برقي، راه‌انداز موتور كشتي و در لوازمي كه با باتري تغذيه مي‌شوند، به كار مي‌روند.
    اين موتورها تا توان 200 اسب بخار براي صنعت توليد شده است.
    مزيت بزرگ اين موتور اين است كه به جريان تحريك نياز ندارد. اين امر موجب صرفه‌جويي در انرژي، نسبت به موتور هم ارز با قطبهاي سي‌پيچي شده در طول عمر نوعي ماشين مي‌شود. مواد آهنرباي دائم گرانند اما اندازه قطب تحريك آهنربايي بسيار كمتر از اندازه قطب هم‌ارز سيم‌پيچي شده است. بدين ترتيب ماشين بر روي هم كوچكتر مي‌شود. كاهش بهاي ساير مواد، دست كم بخشي از بهاي آهنربا را جبران مي‌كند.
    در موتور دي‌سي آهنربايي، فوران قطبرا نمي‌توان كنترل نمود و بنابر اين سرعت و گشتاور با جريان زياد آرميچر كنترل مي‌شود. در بيشتر موارد كنترل، به كار بردن كنترل مدار آرميچر، بر كنترل مدار تحريك حتي در ماشين با قطب سيم‌پيچي شده برتري دارد. بنابراين انتخاب موتور آهعنربايي براي كاربردهاي صنعتي كه به كنترل دقيق نياز دارند چيزي را فدا نمي‌كند و حذف منبع جداگانه جريان تحريك، اغلب مزيت بزرگي است.
    اثر فوران ثابت بر مشخصات كاركرد ماشين دي‌سي، بسيار ساده است. در واقع، كاركرد موتورهاي دي‌سي آهنربايي به كاركرد ماشين شانت خيلي شباهت دارد. استفاده از آهنرباهاي دائم جهت توليد تحريك در موتورهاي dc، در محدوده معيني از ابعاد مزاياي اقتصادي را در بر خواهد داشت. در موتورهاي كوچك (با قطر حدوداً زير mm70) ساختار آهنرباي الكتريكي نمي‌تواند از نظر قيمت با آهنرباهاي دائم رقابت كند. اما در قطرهاي حدوداً بالاي mm150 بررسي‌هاي اقتصادي منجر به استفاده از موتورهاي با آهنرباي الكتريكي [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] مي‌شود. بديهي است كه در محدوده‌اي از ابعاد، اين دو نوع موتور از نظر قيمت با هم رقابت دارند. بعضي از موتورهاي مربوط به خودرو و اغلب موتورهاي مربوط به وسايل خانگي در اين محدوده ابعادي قرار دارند.
    مشخصه گشتاور ـ سرعت موتور dc آهنرباي دائم، تقريباً خط مستقيمي است كه بين دو نقطه سرعت بي‌باري در روي محور عمودي و گشتاور ايستا در روي محور افقي كشيده شده است. موتورهاي آهنرباي دائم به علت نداشتن تلفات ميدان، بالقوه نسبت به موتورهاي با آهنرباي الكتريكي كارامدتر مي‌باشند. همچنين موتورهاي آهنرباي دائم در محدوده‌اي گسترده، از راندمان بالا برخوردار مي‌باشند. اهميت راندمان بالا در افزايش عمر باتري تجهيزات قابل حمل، روشن و بديهي است.
    موتورهاي آهنرباي دائم بدون عيب نيز نمي‌باشند. براي مثال، هنگامي كه ملاحظات اقتصادي، استفاده از آهنرباهاي سراميكي را تحميل مي‌نمايد، چگالي شار فاصله هوايي نسبت به موتوري با آهنرباي الكتريكي با ابعاد مشابه، كمتر خواهد بود. اگر چه اين امر در اكثر موارد، مستلزم افزايش در قطر آرميچر مي‌باشد، اما هميشه اين مسئله افزايش متناظر در قطر كلي را موجب نخواهد گرديد. علت اين امر آن است كه ابعاد شعاعي هر قطب آهنربا هميشه كمتر از ارتفاع قطب سيم‌پيچي گرديد. علت اين امر آن است كه ابعاد شعاعي هر قطب آهنربا هميشه كمتر از ارتفاع قطب سيم‌پيچي شده مي‌باشد. اين استدلال به راحتي با بررسي معادله زير روشن مي‌گردد.
    بابكارگيري مقاديرنوعي براي پارامترها در RHS معادله بالا، آمپر دور در هر متر از سيم‌پيچ ميدان حدود بدست مي‌آيد. مقدار mmf يك آهنرباي سراميكي در نقطه توليد ماكزيموم انرژي حدود مي‌باشد. بنابر اين، ضخامت آهنربا حدود 60 درصد ارتفاع سيم‌پيچ ميدان خواهد بود.
    در صورتي كه موتور آهنرباي دائم درست طراحي نشود ممكن است مغناطيس زدايي جزئي بوسيله ميدان عكس‌العمل آرميچر بوجود آيد. با اين حال امروزه اين امر مشكل چنداني نيست زيرا روشهاي CAD ( طراحي به كمك كامپيوتر) موجود و در دسترس مي‌باشند و از طريق اين روشها قادر خواهند بود طراحي‌هاي بسيار دقيق را فراهم سازند.
    ساختمان موتور با آهنرباي دائمي
    ساختمان موتورهاي با آهنرباي دائمي كوچك تا قدرت نامي چند كيلووات كاملاً با موتورهاي موازي فرق دارد. در چنين ماشينهاي كوچك از آهنرباي فريت كه دانه‌هاي آنها جهت‌دار است استفاده شده و قبل از قرار گرفتن در استاتور آهنربا مي‌شوند.
    براي قدرت نامي معين معمولاً لازم است آرميچر موتور با آهنرباي دائمي را قدري بزرگتر از موتور موازي (شنت) در نظر گرفت زيرا چگالي شار فاصله هوائي كه با آهنرباي فريت به دست مي‌آيد محسوساً كمتر از قطبهاي با سيم‌پيچي است. اما در اثر صرفه‌جوئي در فضاي ناشي از حذف پيچك‌هاي تحريك موتور با آهنرباي دائمي بجاي قطبهاي پيچيده شده مي‌توان 30 درصد كاهش در وزن ماشين بدست آورد.
    در موتورهاي بزرگ با آهنرباي دائمي كه سوار كردن قطبهاي بزرگ مغناطيس شده از جنس فريت يا آلياژ ديگر ممكن نيست، لازم است قطبهاي ماشي را به سيم‌پيچي تحريك بعد از سوار كرده تنه قطبهاي مغناطيس نشده مجهز كرد. لازم نيست مقطع اين سيم‌پيچي بزرگ باشد زيرا بنا نيست دائماً تحريك شوند. با اين حال وجودشان به ماشين‌ساختاري مشابه موتور شنت مي‌دهد.
    روشهاي كنترل سرعت
    موتورهاي جريان مستقيم به دليل داشتن تيغه‌هاي مسي، از بقيه موتورها از نظر خريد، نگهداري و تعميرات بسيار گرانتر هستند. با اين وجود همانطور كه قبلاً هم گفته شد، موتور دي‌سي به دو دليل خريداران زيادي دارد:
    1- موتورهاي دي‌سي مشخصه‌هاي مكانيكي متفاوتي دارند (شانت، سري و مركب).
    2- روش‌هاي مختلف مطلوب و ارزان‌قيمتي براي كنترل سرعت آنها موجود است.
    در بسياري از كاربردهاي صنعتي، به كنترل سرعت موتورهاي الكتريكي نياز است. موتور دي‌سي از نظر كنترل سرعت نقش ارزنده‌اي ايفا مي‌كند، زيرا به راحتي مي‌توان سرعت آنرا از كمتر تا بالاتر از سرعت مبنا كنترل نمود. همچنين سيستمهاي كنترل دور موتور دي‌سي ارزانتر از سيستمهاي كنترل دور موتور اي‌سي است. در ادامه براي درك بيشتر مطلب، بعضي از واژه‌هاي مورد استفاده تعريف مي‌شوند:
    كنترل سرعت:
    به معني آنست كه مشخصة گشتاور ـ سرعت جابجا شود.
    سرعت مبنا:
    سرعتي كه موتور تحت ولتاژ نامي آرميچر و جريان تحريك نامي دارد، "سرعت مبنا" ناميده مي‌شود. سرعت مبنا مساوي سرعت نامي يا سرعت حك شده بر روي "پلاك مشخصات" موتور است.
    انتظام سرعت:
    تغيير سرعت به آن معني است كه "نقطه كار" روي مشخصه گشتاور ـ سرعت حركت كند. اگر تغيير سرعت از بي‌باري تا بار كامل، باشد در اينصورت "انتظام سرعت" از نسبت به سرعت نامي به دست مي‌آيد:
    درصد
    پهنه سرعت:
    تفاضل سرعت بيشينه و كمينة مجاز موتور، "پهنه سرعت" موتور ناميده مي‌شود.
    محركة توان ثابت:
    اگر توان محور موتور (گشتاور محور سرعت) در دامنه‌اي از سرعت، ثابت باقي بماند، يك سيستم "محركة توان ثابت" خواهيد داشت. بايد متوجه بود كه در اين سيستم، گشتاور سنگين‌تر در سرعت كمتر حاصل مي‌شود. اندازه موتور هم بر اين اساس انتخاب مي‌گردد.
    محركه گشتاور ثابت:
    در صورتيكه گشتاور محور موتور در دامنه‌اي از سرعت، ثابت باقي بماند، يك سيستم " محركة گشتاور ثابت" داريد. در اين سيستم، توان موتور با كم و زياد شدن سرعت تغيير مي‌كند. رابطه‌اي ساده براي مشخصة گشتاور ـ سرعت تنها در موتور شانت موجود است و براي ساير موتورها،‌مشخصه به منحني اشباع بستگي دارد. با ياد‌آوري معادلة گشتاور ـ سرعت در ادامه، متوجه خواهيد شد كه عامل‌هاي كنترل سرعت، مقاومت مدار آرميچر، فوران و ولتاژ پايانه هستند. (ضمناً اين مطلب براي موتورهاي سري و مركب نيز صادق است).
    كنترل مقاومت آرميچر
    روش "كنترل مقاومت آرميچر" يا رئوستايي احتمالاً قديمي‌تر روش كنترل سرعت است كه امروزه هنوز به ويژه در موتور سري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اينروش ولتاژ پايانه و جريان تحريك (و يا فوران) ثابت هستند و كنترل سرعت توسط تغيير مقاومت آرمير صورت مي‌پذيرد. زمانيكه رئوستايي با مدار آرميچر سري بسته شود، در حقيقت كل مقاومت مدار آرميچر افزايش مي‌يابد. رابطه بالا نشان مي‌دهد كه اين افزايش مقاومت سبب كاهش سرعت حالت پايدار به استثناء شرايط بي‌باري ايده‌آل مي‌گردد. شكل زير مشخصه گشتاور سرعت را تحت مقاومتهاي مختلف آرميچر نشان مي‌دهد. مقاومت رئوستا را مي‌توان طوري تنظيم كرد كه سرعتهاي مختلف (از صفر تا سرعت مبنا) تحت گشتاور ثابت (جريان آرميچر ثابت) حاصل گردد.
    اين سيستم كنترل سرعت نسبتاً ساده و ارزان‌قيمت است ولي معايب زير را نيز دارد:
    1- سرعت تنها كاهش مي‌يابد و هيچگاه بالاتر از سرعت مبنا نمي‌رود.
    2- اين روش در بي‌باري تقريباً بي‌اثر است.
    3- موتور خاصيت "سرعت ثابت" خود را از دست مي‌دهد (انتظام سرعت افزايش مي‌يابد).
    4- از حداكثر توان توليد شده به نسبت كاهش سرعت كاسته مي‌شود.
    5- انرژي زيادي در مقاومت تنظيم تلف مي‌شود. تلفات توان با كاهش سرعت نسبت مستقيم دارد. تحت گشتاور ثابت، جريان آرميچر ثابت است و توان ورودي به موتور ثابت مي‌ماند. توان تبديل شده از رابطة به دست مي‌آيد. بازدهي در اين روش كنترل عبارت است از:
    اگر براي پايين آوردن سرعت كار، افزايش داده شود، طبق رابطة بالا بازدهي كاهش و در نتيجه هزينه بهره‌برداري افزايش مي‌يابد.
    از اينرو، روش رئوستايي در شرايطي كه موتور به طور مداوم خاموش و روشن مي‌شود و يا تنها براي مدتي كوتاهي به سرعتهاي كم احتياج است (جرثقيل، بالابر ، قطار) مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
    كنترل ولتاژ آرميچر
    دومين روش كنترل سرعت، تغيير ولتاژ آرميچر است. اين روش براي موتور تحريك ـ مستقل و تحريك ـ سري استفاده مي‌شود. در اين سيستم كنترل سرعت، فوران و يا جريان تحريك و مقاومت آرميچر ثابت نگاه داشته مي‌شود.
    كه و ثابت هستند. در بارهائي از قبيل آسانبر و بالابر كه گشتاور بار ثابت است، سرعت طبق معادله بالا با ولتاژ پايانه، رابطة خطي دارد. در كاربردهاي عملي جهت استفاده بهتر از موتور هر گاه تغيير سرعت توسط تغيير ولتاژ پايانه صورت پذيرد، جريان آرميچر در مقدار نامي ثابت نگاه داشته مي‌شود. اين روش در حقيقت شبيه به روش كنترل مقاومت آرميچر است كه اجازة كار با سرعتهاي كمتر را مي‌دهد بدون آنكه معايب روش مزبور را داشته باشد. همان گونه كه گفته شد معمولاً كنترل سرعت با جريان آرميچر و فوران ثابت انجام مي‌پذيرد كه در اين صورت تا سرعت مبنا، گشتاور ثابت به دست مي‌آيد. توان ورودي از منبع به موتور نيز نسبت به سرعت، به طور خطي تغيير مي‌كند. اين نوع عمل‌كرد تا سرعت مبنا را بهره‌برداري در شرايط "گشتاور ثابت ـ توان متغير" مي‌نامند.
    كنترل ولتاژ آرميچر، سرعت را به آرامي كنترل كرده و تغيير مي‌دهد و مي‌توان سرعت را از صفر تا سرعت مبنا تغيير داد. در اين روش شيب مشخصة گشتاور ـ سرعت تغيير نمي‌كند (انتظام سرعت ثابت مي‌ماند) و توان نيز تلف نمي‌شود. اين سيستم كنترل به دليل نياز به منبع دسي با ولتاژ متغير، قدري گران است.
    منبع
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

  2. کاربر مقابل از این پست moji5 تشکر کرده است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مغناطیس (Magnetic)
    توسط Reza 1987 در انجمن رشته های مهندسی و فنی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 08-11-2010, 21:52
  2. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 02-19-2010, 17:47
  3. بازی ماشین سواری با فرمت جاوا gt racing motor
    توسط The Phenom در انجمن بازي های Java
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 11-13-2009, 11:09

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 2

بازدید کنندگان :  (نمایش کلی)

  1. hamedr1370
  2. MSGUXL

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •