LEDها و HighFrameها بازار تصويري 2010 را در اختيار مي‌گيرند
انعکاس نور از صفحه تخت
– توليد LCD در سال 2010 از 180 ميليون دستگاه تجاوز مي‌کند.
براساس جديدترين آماري که موسسه تحقيقاتي Display Search منتشر کرده، همزمان با ورود فناوري‌هاي نوين در قالب تلويزيون‌هاي LCD که در دو دسته LED و OLED جاي مي‌گيرند، سال 2010 در مقايسه با دو سال گذشته‌اش رشد خوبي در توليد نمايشگرهاي صفحه‌تخت خواهد داشت. رشد 32 درصدي توليد LCD در سال 2009 که شباهت فراواني به سال 2008 نيز داشت، شامل مجموع توليدات تصويري بود که به‌نظر مي‌رسد اين رشد فزآينده در سال جاري ميلادي بيشتر در حوزه LED‌ها رخ دهد.

اگرچه در برخي بازارهاي آسيا همچون چين و ژاپن سهم توليد در سال 2009 بهتر از سال گذشته‌اش بوده اما طبق پيش‌بيني‌هاي موسسه از سال 2010 تا 2013 سهم بازار محصولات مختلف تصويري از 10 ميليون دستگاه شروع و تا 228 ميليون دستگاه ادامه پيدا مي‌کند.

به‌عقيده کارشناسان، سرعت تغييرات تکنولوژي در نمايشگرهاي صفحه‌تخت، آنقدر چشمگير بوده که بتواند چنين آینده به‌نسبت دور از ذهني را براي آن‌ها به‌وجود آورد. اين تغييرات به‌نحوي است که به‌نظر مي‌رسد در پايان سال 2010 شاهد 24 درصد رشد سهم توليد و ورود بيش از 180 ميليون دستگاه LCD به بازار باشيم. اين افزايش مرهون ورود تکنولوژي‌هايي نظير تلويزيون‌هاي سه‌بعدي است؛ اتفاقي که بازارهاي جهاني با معرفي و ورود فناوري LED شاهد آن بود.

کاهش تدريجي قيمت، يکي از مهم‌ترين فاکتورها در رشد فزاينده توليد LCD در سال 2009 به‌شمار مي‌رفت؛ جايي‌که اين نمايشگرها با کاهش قيمتي 24 درصدي نسبت به سال 2008، رکورد بیشترين افزايش را به‌خود اختصاص دادند. در سال 2010 با وجود تاثيرات چشمگيري که در متوسط قيمت‌ تلويزيون‌هاي رده مياني روي داد قيمت LCD‌ها 5درصد و پلاسما‌ها 10 درصد تغيير پيدا کرد. در اين ميان مي‌توان ورود محصولات گران‌قيمت LED که کاربران عاشق فناوري را به‌دنبال خود کشاند و نيز افزايش قابل قبول فروش صفحه‌نمايش‌هايي با اندازه بزرگ رااز مهم‌ترين دلايل کاهش قيمت اين رده دانست.

اين افزايش توليد پلاسما را نيز در بر خواهد گرفت، محصولاتي که به‌شدت مورد علاقه کاربراني است که دوست دارند فناوري‌هاي تصويري LCD را در اندازه‌هاي بزرگ‌تر داشته باشند. براساس همين آمار، توليد پلاسماها در سال 2010 پس از دوران گذار در سال گذشته ميلادي پیش‌بینی می‌شود، که کاهشي 2 درصدي را براي پلاسما‌سازها به ارمغان آورد، رشدي معادل 6 درصد خواهد داشت به کمک معرفي فناوري‌‌هاي جديد تصاوير سه‌بعدي که توسط تعدادي از سازندگان در پلاسماها گنجانده شده است اين مقدار تا 40 درصد افزايش پيدا خواهد کرد.

اما شرايط براي تلويزيون‌هاي CRT به‌گونه‌اي نااميدکننده است. براساس پيش‌بيني‌ها اين تلويزيون‌ها با 40 درصد کاهش توليد در سال 2009، بار ديگر با کاهشي 34 درصدي در سال 2010 روبه‌رو شده و به آرامي از بازار دستگاه‌هاي تصويري حذف خواهند شد.

سال 2010 سال LEDها

آمار منتشره از سوي موسسه تحقيقاتي Display Search‌ نشان مي‌دهد که افزايش تولید 180 ميليون دستگاهي تا اندازه‌اي از سرعت عجيب و غريب افزایش سهم توليد تلويزيون‌هاي LED البته از انواع Backlit تاثير گرفته است. براساس برآورد صورت‌گرفته در سال 2009 حدود 6/3 ميليون دستگاه LED وارد بازار جهاني شده که حجم بيشتر اين توليدات در سه‌ماهه پاياني سال توزيع شده است. اما در سال 2010 تمامي شرکت‌هاي فعال اين حوزه تلاش مي‌کنند تا اين روند صعودي را با قرار دادن LED در سبد محصولات خود ادامه دهند.

تلويزيون‌هاي LED با نور‌دهي پشتي، که در سال 2009 هزينه ساختي همانند CCFLها با نوردهي پشتي داشتند و 100 درصد در متوسط سايز 40 اينچ ساخته مي‌شدند، در سال جاري به‌ مهم‌ترين ابزار رقابتي ميان برندها تبديل شده‌اند. براساس اين آمارها بيش از 50 درصد از توليدات 2010 اين شرکت‌ها به LEDها تعلق دارد که هزينه ساختش براي يک نمونه 40 اينچ حدود 70 درصد کاهش پيدا کرده و همچنين رقم بسيار مناسب و پايين 17 درصد را براي مدل‌هاي 22 تا 24 اينچ نشان مي‌دهد. در مجموع با توجه به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته به‌نظر مي‌رسد از مجموع 180 ميليون دستگاه سال جاري بيش از 35 ميليون دستگاه به خانواده LEDها اختصاص خواهد يافت که 20 درصد از توليدات اين سال را شامل مي‌شود.

موسسسه تحقيقاتي Display Search در حال حاضر بررسي فروش و تاثيرات LEDها را بررسي مي‌کند. به عقيده کارشناسان اين موسسه، بازارهاي جهاني در حال حاضر به‌سمت استفاده از محصولات LED با نوردهي پشتي پيش مي‌روند، اين در حالي است که قابليت ارايه تلويزيون‌هاي LCD با فناوري تمام LED نيز در مراحل تکامل خود به‌سر مي‌برد. برهمين اساس در سال 2010 حدود 90 درصد از تلويزيون‌هاي LED توليدشده به خانواده LED EDGE تعلق دارند. از مهم‌ترين دلايل براي اين پيش‌بيني، قيمت تمام‌شده پايين‌تر و نيز فراگيري بيشتر اين نوع از محصولات هستند. براساس پيش‌بيني‌هاي صورت‌پذيرفته اين مقدار به نسبت تا سال 2013 کم‌تر و در عوض درصد توليد FULL LEDها بيشتر مي‌شود.

سرعت تصاوير بيشتر ميشوند

اين در حالي است که در راستاي افزايش توليد تلويزيون‌هاي LED، محصولات High Frame که قابليت نمايش تصاوير سريع با کم‌ترين ميزان پرش را دارند نيز رشد فزآينده‌اي در سال 2010 به‌خود اختصاص داده‌اند. اين تلويزيون‌ها که در انواع جديدتر به مدل‌هاي 120 هرتزي و بيشتر تغيير کلاس داده‌اند‌، حدود 22 درصد از توليدات سال 2010 را شامل مي‌شوند. از طرفی اين رقم براي تلويزيون‌هايي که اندازه بزرگ داشته و زمان پاسخ‌دهي تصويري بيشتر از 120 هرتز دارند به 50 درصد نيز مي‌رسد.

بازارهاي داخلي

اگرچه به نظر مي‌رسد بازارهاي تصويري داخل کشور بايد شرايطي مشابه بازارهاي جهاني داشته باشند اما به‌دليل نوع نگرش کاربران داخل به مقوله فناوري، همچنان تلويزيون‌هاي CRT به‌خصوص در قشر کم‌درآمد از محبوبيتي ويژه برخوردارند. البته در پايتخت اين بازار در حال حذف شدن و جايگزيني به وسيله نمايشگرهاي صفحه‌تخت يا همان LCDهاست. از همين‌رو نمي‌توان انتظار داشت که نسل جديد LEDها در بازار کشور چندان جايگاهي پيدا کند. گرايش به خريد LCDها در ميان کاربران ايراني بيشتر به تجملات برمي‌گردد تا نياز به داشتن کيفيت تصويري مناسب و تا زماني‌که اين تصور جاي خود را به نگرش درست به فناوري ندهد نمي‌توان شاهد ورود خوشايند LEDها به ايران باشيم.

اگرچه همچنان آماري دقيق از عرضه محصولات تصويري و نوع آن‌ها در بازار ايران قابل ارايه نيست اما ورود فناوري سه‌بعدي تا اندازه‌اي مي‌تواند موجبات اين تغيير ديدگاه را فراهم کند.