+ ارسال موضوع جدید
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1 2 3 4
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 40

موضوع: @@ روش های برتر مطالعه برای کنکور @@

  1. #1
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    @@ روش های برتر مطالعه برای کنکور @@

    _برنامه ریزی : برنامه ریزی صحیح یعنی استفاده از لحظه لحظه ی زندگی ! هیچ هدفی هر چند به ظاهر بزرگ و دست نیافتنی باشد وجود ندارد که با برنامه ریزی صحیح قابل حصول نباشد !
    مهم ترین اصول برنامه ریزی که به نام هفت اصل طلایی معروف است عبارت اند از :
    1)برنامه ریزی باید به حد کافی انعطاف پذیر باشد . یعنی در آن یکسری ساعات آزاد باشد که به دروس اختصاص داده نشود . تا در صورت پیشامد های غیر منتظره بتوان به جبران ساعات از دست رفته پرداخت و عقب ماندگی های بوجود آمده را در آن ساعات جبران کرد !
    2)برنامه ریزی باید فردی وبر اساس خصوصیت های ویژه و نقاط قوت و ضعف هر فرد باشد . عین حال باید توجه داشت عمل برنامه ریزی انفرادی هنگامی که فرد با دوستانی همراه شود که عادات تحصیلی یکسان دارند یا هدف مشترکی را تعقیب میکنند ساده تر است !
    3)در برنامه ریزی دروسی که پشت سر هم قرار میگیرند از نظر موضوع تفاوت بیشتری باید داشته باشند ! و دروس مشابه پشت سر هم خوانده نشود !
    4)افزودن بر ساعات درسی و پیشرفت به صورت پله پله صورت گیرد نه به صورت حرکت موشکی یا سطح شیبدار !
    6) عقب گرد گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است و آن هنگامی است که به اندازه کافی روی پله پایینتر نمانده اید ! یادتان باشد عقب گرد یک اتفاق طبیعی است نه یک فاجعه !
    7) در عمل به برنامه ریزی هر وقت احساس خستگی کردید بیاد این جمله بیفتید " نسیمی نیرو بخش از پی هر خستگی می وزد ! پس به پیش ! " هیچ کس آنقدر وقت ندارد که تنها از بهترین لحظات استفاده کند ! واقعیت این است که هسته مرکزی هر موفقیتی را نظم تشکیل میدهد !

    ادامه دارد ... !

  2. 3 کاربر مقابل از این پست Par Pari تشکر کرده اند.


  3. #31
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    پیش فرض

    چقدر با فنون تست زنی آشنا هستید؟



    زیست شناسی- به دلیل تنوع زیاد منابع و كتب تست های زیست شناسی، مراجعه به تست های كنكورهای سال قبل به عنوان بهترین منبع، بیشتر توصیه می شود.
    پیشنهاد می شود برای ایجاد آمادگی بیشتر، از هر مبحث درس زیست، حدود ۴۰ تست تمرین و مرور گردد. شواهد نشان می دهند كه فقط ۷ درصد از دانش آموزان تست های زیست شناسی را بالای۵۰ درصد می زنند. از دو جنبه می توان به این مشكل نگاه كرد؛ اول آن كه دانش آموزان سواد كافی نداشته باشند. اما این دلیل چندان قابل استناد نیست. نكته دوم و عامل اصلی ضعف داشتن در پاسخگویی به تست های زیست شناسی، عدم درك سؤالات و عجله در پاسخ دادن است. هر سؤال نكات كلیدی دارد كه با خوب فهمیدن سؤال قابل دستیابی است.
    برای هر سؤال زیست شناسی ۴۵ ثانیه زمان وجود دارد. از این زمان می توان ۱۵ ثانیه را به خوب خواندن سؤال، ۱۵ ثانیه را به خواندن گزینه ها و ۱۵ ثانیه را به پاسخ دادن و پر كردن پاسخنامه اختصاص داد. البته بیان این نكته صرفاً برای ایجاد یك الگو و تصویر ذهنی است، نه این كه واقعاً برای هر تست زمان بگیرید! در تست های زیست شناسی، دقت به روی درك و فهم متن سؤالات اهمیت بیشتری دارد.

    زبان انگلیسی- تست های درس زبان، آخرین سری از سؤالات در دفترچه عمومی است.۵۰ یا۶۰ درصد از دانش آموزانی كه نتوانسته اند تست های زبان را بزنند، تنها استدلالشان این است كه زمان كم آورده اند. چرا؟ دلیل این امر، اختصاص زمان بیشتر به تست های دروس ماقبل است. توقف زیاد در تست های قبلی كه معمولاً هم غلط از آب درمی آیند موجب ضرر جدی به تست های زبان می شود. در حالی كه اگر وقت مناسب برای آن صرف گردد احتمالاً تست های صحیح بیشتری را علامت خواهید زد. بنابراین بسیار بسیار مهم است كه مجموعه سؤالات دفترچه عمومی را با هم ببینید یعنی از ابتدای سؤالات عمومی شروع كنید و تا انتهای سؤالات كه تست های زبان هستند، پیش بروید و بعد برای تست های یك ستاره و دو ستاره وقت بگذارید. در زبان، تست هایی را كه سال های قبل زیاد تكرار شده اند، با نظر دبیران مشخص كرده و تمرین كنید. در تست های زبان انگلیسی، زمان را هماهنگ با زمان دروس عمومی دیگر در نظر بگیرید.

    معارف اسلامی- با عنایت به فرار بودن مفاهیم، به خصوص اسامی، مباحث تست های الهی، فلسفه، تاریخ و احكام، لازم است درس معارف در یك فرصت كوتاه مرور شود. روایات و مخصوصاً آیات، باید با دقت خوانده شود؛ چرا كه قابلیت طراحی تست در مورد آنها زیاد است. باید بدانید هر آیه در چه زمینه ای است و اشاره به كدام مطلب دارد. یك دانش آموز مسلط می تواند تست های معارف را در زمانی ۸ تا ۱۰ دقیقه ای پاسخ داده و در زمان صرفه جویی كند. در تست های معارف اسلامی، امكان سرعت عمل بیشتر است.

    ادبیات- به نظر می رسد چون درس ادبیات ارتباط با زبان مادری دانش آموزان دارد، مورد سهل انگاری بیشتری قرار می گیرد. اما از كنكور ۸۱ كه سؤالات به نسبت سخت تر شده است، توقع می رود دانش آموزان این درس را جدی تر بگیرند. علاوه بر آن، كتاب زبان فارسی كه از سال سوم آن در كنكور سؤال می آید، به اندازه كفایت تدریس نمی شود و اكثر دانش آموزان در این درس مشكل دارند. با عنایت به این كه ۵ سؤال از این كتاب طرح می شود، لازم است دانش آموزان ضعف های خود را در آن جبران كنند. تسلط بر كلیه مطالب ادبیات حتی همسنگ دبیر، برای كسب نتیجه مطلوب ضرورت دارد. دانش آموزان در بخش دریافت پیام های اصلی مطالب نیز مشكل دارند. در قرابت های معنایی توصیه می شود ابتدا خود عبارت یا بیت را مطالعه نموده و سپس در ذهن خودتان معنی كنید، بعد معنی را در ذهن ساده نمایید تا حدی كه چكیده و درونمایه اصلی موضوع كشف شود. سؤالات اول دفترچه عمومی، تست های ادبیات هستند و لذا تقسیم زمان مناسب در این درس مهم است ست های ادبیات را جدی بگیرید و به حفظیات اتكا نكنید.

    عربی- در ارتباط با ترجمه، به فعل و زمان فعل توجه شود و در موارد مشابه كلمات ساده ای مانند ضمایر یا مفرد و جمع بودن كلمات مد نظر قرار گیرد. در درك مطلب، دقت در مفهوم كلی مطلب مهم است. یادتان باشد كه سؤال مطروحه خارج از مفاهیم درك مطلب نیست. سؤال های تجزیه و تركیب از بخش درك مطلب، از انتها پاسخ داده شوند، یعنی ابتدا به تركیب توجه شود و بعد موارد تجزیه. به شناخت نقش، مثل تمیز، حال و جامد و مشتق بودن كلمه دقت گردد. در رابطه با تمیز عدد و حركت گذاری جملات داده شده به اسم های غیرمنصرف دقت بیشتری شود. در تست های عربی، برای كسب مهارت بیشتر، هیچ فنی به اندازه آمادگی های قبلی نقش ندارد.

    منبع
    روزنامه همشهری

  4. #32
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    پیش فرض

    روش 3 هفته ای «طرح جامع برنامه ریزی تحصیلی»

    همین جا این اطمینان را به شما بدهم هرگاه از این شیوه برنامه ریزی استفاده کنید نه تنها از درس و کتاب خسته نخواهید شد ، بلکه اشتیاق شما دو چندان خواهد شد . اینک سعی می کنم این شیوه را به بیان خیلی ساده برای شما بازگو کنم .

    هفته اول برنامه ریزی تحصیلی ; در این هفته شما برنامه ریزی نمی کنید ، بلکه وقتی درس مورد نظر خود را مطالعه کردید ساعتی که این درس را مطالعه کردید یادداشت می کنید ، بدین ترتیب شما خواهید توانست ساعات مطالعاتی خود را در طول روز مشخص سازید .

    هفته دوم برنامه ریزی تحصیلی ; در این هفته شما باید فقط برای یک روز برنامه ریزی کنید . یعنی در هر روز برای فردای آن روز برنامه ریزی نمایید و اگر نتوانستید به آن عمل کنید ، علت عمل نکردن خود را بنویسید .

    هفته سوم برنامه ریزی تحصیلی ; از این هفته به باید از اول هفته برای کل هفته با توجه به موارد فوق برنامه ریزی کنید .
    یک نمودار پیشرفت تحصیلی برای خود تهیه کنید ، بدین صورت که مشخص باشد در طول یک هفته یا درس بخصوص مثلا حسابان را چند ساعت مطالعه کرده اید و با توجه به پیشرفت یا عقب ماندگی در دروس مختلف برنامه ریزی هفته های بعدی را تغییر دهید .
    حتما شما نیز با من همداستان خواهید شد اگر بگویم ابتدا باید دروس پایه ای «مثل ریاضیات» خود را تقویت کنید ، البته این گفته من مورد تایید کسانی است که داوطلب رشته های ریاضی و فنی و علوم تجربی باشند . بعد از تهیه نمودار پیشرفت درسی روزانه و هفتگی برای خود می توانید نمودار پیشرفت ماهانه تهیه کنید .
    قبل از آنکه وارد بحث اصلی مان شویم ، یک توصیه مهم به شما دانش آموز مستعد لازم به ذکر است و آن اینکه شاید از گوشه و کنار به شما بگویند وارد شدن به دانشگاه چندان مهم نیست ، آینده دانشگاه رفتن چیزی جز بیکاری نیست و ... و این جملات ممکن است انگیزه شما را به مطالعه و یادگیری شدیدا کاهش دهد . ولی من اعتقاد دارم آینده باز است ، یعنی از قبل تعیین شده نیست . امکاناتی که در آینده نهفته اند بی شمارند . وقتی می گویم «این وظیفه ماست که نسبت به آینده خوشبین باشیم» این امر نه تنها ناظر به باز بودن آینده است بلکه در برگیرنده چیزی است که همه ما از رهگذر هر آنچه انجام می دهیم ، بدان ارزانی داریم . پس وظیفه ماست که فال بد نزنیم بلکه در عوض برای ایجاد یک دنیای بهتر تلاش کنیم . به امید اینکه ایرانی آباد ، آزاد و مستقل داشته باشیم و روزی برسد که شاهد تولید علم در کشورمان باشیم .

  5. #33
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    پیش فرض

    ***تکنیکهای برتر تست زنی در کنکور ( کنکوریها بخوانید )***
    با سلام.
    این پست رو اختصاص دادم به تست زنی در جلسه ی آزمون کنکور که همتون بهش نیازمند میشید فارغ از همه ی اطلاعاتی که دارید. تا ته ته بخونید.


    مقدمه
    افراد بسیاری در امتحاناتی چون کنکور شرکت می‌کنند اما قبول نمی‌شوند. در مواردی علل عدم قبولی آنها به مسائلی غیر از عدم مطالعه یا مطالعه ناکافی مربوط می‌شود. آنها در واقع شیوه‌های پاسخ دادن به سوالات چهار گزینه‌ای را نمی‌دانند. و این مهارتی است که با کمی تکرار و تمرین بدست می‌آید. با این شیوه‌ها شما می‌توانید درصد پاسخهای درستی را که به سوالات می‌دهید افزایش دهید و احتمال قبولی خود را بالا ببرید. این نکات را به ذهن بسپارید و حتما تمرین کنید.

    بررسی اجمالی از سوالها داشته باشید.
    سوالها را بطور اجمالی بررسی کنید. راهنماییها را به دقت بخوانید و متوجه تعداد و نوع سوالها باشید و وقت خود را بر طبق ارزش سوالها زمان‌بندی کنید. این بررسی اجمالی کمک زیادی می‌تواند به شما داشته باشد و از احتمال بروز اشتباه در درک سوالات جلوگیری نماید. همچنین گام اساسی برای شروع کار تست زنی است.

    زمان را در نظر داشته باشید
    زمان یکی از عواملی است که قبل از تست زدن و پاسخگویی به آزمونهای تستی باید مدنظر باشد. سعی کنید وقت خود را با توجه به ارزش زمان‌بندی کنید. بسیار مهم است که مدت زمانی که برای پاسخگوی به هر سوال در نظر می‌گیرید با مدت زمانی که برای پاسخگویی آن سوال تعیین شده هماهنگ باشد. خوب است برای ایجاد هماهنگی ، در منزل شرایطی شبیه به آزمون سراسری بوجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم باشد را در نظر بگیرید و به تعدادی سوال با زمان مشخص پاسخ دهید.

    سرعت عمل داشته باشید
    برخی افراد در کارهایشان سرعت کمتری دارند این افراد بنا به دلایلی میزانی از وقت خود را هدر می‌دهند. این زمانهای از دست رفته در برخی کارها و فعالیتها چندان مشهود نیست ولی در کارهایی چون تست زنی و بویژه سر جلسه کنکور اهمیت اساسی دارد. معمولا کسانی که تمرکز بیشتری دارند و مطالب را خوب خوانده باشند در پاسخگویی حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بیشتری پیش می‌روند.
    ولی برخی افراد به دلیل کندی عمل نه به خاطر فقدان تمرکز وقت را از دست می‌دهند. این افراد باید بیشتر و بیشتر تمرین کنند و سرعت عمل خود را افزایش دهند. برای اینکار بهتر است علت کندی عمل خود را تشخیص دهند و اقدام به رفع آن کنند. برای افزایش سرعت عمل می‌توانید زمانی را برای انجام کارهای خود و بویژه تست زدن اختصاص دهید و سپس سعی کنید در این فاصله تعدادی تست بزنید. رفته رفته سعی کنید تعداد تستهایی را که در این فاصله زمانی می‌زنید افزایش دهید.

    دقت کنید
    اکثر اشتباهات که در هنگام تست زدن پیش می‌آید مربوط به افعال جملات است. سوالاتی که آخرشان با کلماتی چون می‌شود و نمی‌شود، می‌باشد و نمی‌باشد، است و نیست و … تمام می‌شود ممکن است داوطلب را دچار خطا کند. عدم دقت در هنگام تست زدن موجب می‌شود که فرد گزینه اشتباه را انتخاب کند. نکته دیگر اینکه در آزمونهای چهار گزینه‌ای معمولا چهار گزینه شباهت زیادی بهم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر خودداری کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتما بخوانید و با مقایسه آنها را انتخاب کنید.
    در سوالات جور کردنی به تدریج که موارد را باهم جور می‌کنید آنها را حذف کنید در این صورت پاسخها کمتر خواهند شد و احتمال کاربرد مجدد آنها کاهش خواهد یافت. در موقع حدس زدن معمولا اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید. پاسخهایی را که می‌بینید غلط است را کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید. سوالات آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید سوالی پیچیده است وقت خودتان را زیاد روی آن سوال تلف نکنید. کنار آن علامت بگذارید تا بعدا به آن پاسخ دهید. همه سوالها را جواب ندهید.
    سوالاتی که تصادفی پاسخ داده می‌شود شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند چون هر پاسخ منفی نمره‌ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاسخهای تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخها را مرور کنید اما سعی در عوض کردن پاسخ را نداشته باشید. سوالاتی که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده‌اید یکبار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکال برطرف شود. خلاصه‌ای از آنچه را که در پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای و انتخاب گزینه صحیح لازم معرفی می‌شود مدتی همراه خود داشته باشید و مرور کنید به این ترتیب موارد بیشتر در ذهنتان حک خواهد شد و سر جلسه بهتر خواهید توانست آنها را رعایت کنید.

    تمرینات تست زنی را به موقع شروع کنید.
    تست زنی باید در سه مقطع انجام شود. مقطع اول که همزمان با شروع مطالعه مباحث درسی است یعنی اینکه مبحثی که خوانده می‌شود باید تستهای همان مبحث را زد. مقطع دوم زمانی که مباحث و کل کتاب تمام می‌شود و باید تست همه مباحث را زد و مقطع سوم در حقیقت بعد از عید نوروز است و زمانی است که کل دروس تمام شده باشد و حالا باید تست سالهای قبل را زد. این تستهای مختلط و تست کنکور سالهای قبل باعث می‌شود که شخص عادت کند که در یک زمان تست دروس مختلف را بزند و قاطعی هم نکند یعنی به راحتی بتواند در یک زمان تست ریاضی ، شیمی ، فیزیک ، ادبیات و … را بزند و در این میان آنچه در ذهن دارد گم نکند.

    با انواع سوالات تستی آشنا شوید
    علاوه بر مطالعه دقیق، آنچه در کنکور اهمیت دارد آشنایی با نوع سوالات تستی است. مسلما کسی که با شیوه پاسخ به سوالات تستی آشنایی داشته باشد در آزمون بهتر عمل می‌کند تا افرادی که هیچگونه آشنایی نداشته باشند و این امر با تمرین آسان می‌شود.

    سخن آخر
    خیلی از عوامل می‌توانند شیوه پاسخ فرد به سوالات را تحت تاثیر قرار دهند. اگر فرض کنیم که تمام شرایط مطلوب وجود داشته باشد و فرد با آگاهی کامل در جلسه امتحان حضور پیدا کرده باشد شیوه تست زنی عامل بسیار مهمی است که به صورت یک کانال ارتباطی دانسته‌های او را بر پاسخ نامه منتقل می‌کند. موارد ساده‌ای چون افزایش سرعت عمل ، دقت و رعایت نکاتی در مورد شیوه پاسخ دادن به سوالها می‌توانند کارآیی شما را بالا ببرند.


    هر کس تونست، این پست روکامل تر کنه یا نظرشو بگه. دوباره مقاله میذارم و کمک میکنم به همه ی کنکوری

  6. #34
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    پیش فرض

    چگونه یاد گیری و یاد داری را سخت افزایش دهیم

    درباره تمرین تکراری محض اصلی وجود دارد که اهمیت بسیار زیادی دارد: تکرار فعالانه بسیار سود مندتر از تکرارمنفعلانه است. هر گاه هدف ما از نخستین یاد گیری فهرستی اقلا این باشد که آنها را بی درنگ به یاد آوریم، برای تمرین و تکرار های بعدی دو راه وجود دارد می توان فهرست را دوباره خواند، این تکرار منفعلانه است. می توان پیش از آغاز فراموشی و بدون مراجعه به متن آن را به یاد آورد، این تکرار فعالانه است.معلوم شده است اگر خواندن و یاد داری در پی یکدیگر آیند ، یعنی خواننده پس از خواندن بکوشد مطالب را به یاد آورد، کارایی یاد گیری و یاد داری سخت افزایش می یابد
    ================

    آیا می توان 20برابر سریعتر از سرعت فعلی و با درک بهتر کتاب ها را خواند

    سرعت مطالعه حد و مرزی ندارد. آیا این امر به شما کمکی می کند که بتوانید دو برابر سرعت کنونی خود مطالعه کنید؟ بیست برابر سریعتر و با درک بهتر چطور؟ اگر بنظر شما غیر ممکن می نماید چنین نیست. مغز انسان قادر است با سرعت ورق زدن مطالب را ببیند و بفهمد ، هستند کسانی که با این سرعت مطالعه می کنند. جان استوارت میل، تئودور روزولت و جان اف کندی از جمله افراد کثیری می باشند که تند خوان بوده اند. این افراد مطالعه کنندگان استثنایی نامیده می شوند، یعنی افرادی که خیلی سریع و با درک عالی مطالعه می کنند.خواندن مهارتی است که به سن، حرفه،"ارث یاهوش"بستگی

  7. #35
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    پیش فرض

    بخش اول:زمان مطالعه

    طبق برنامه ریزی آقای پوردستمالچی من ساعت های مطالعه رو به صورت واحدهای 1/5 ساعته درنظر گرفتم که 1/25 برای مطالعه و 15 دقیقه برای استراحته...طبق مراحل مطالعه و مرور قلم چی هم از اون 15 دقیقه 10 دقیقه رو برای استراحت و 5 دقیقه رو به مرور کلی مطالبی که تا 10 دقیقه پیش خوندم می ذارم...از طرفی یه جا خونده بودم اینکه ما درسای مثل همو توی یه ساعت خاصی از روز بخونیم باعث می شه بعد یه مدت بدنمون نسبت به اون مسئله شرطی بشه و همیشه تو اون زمان خاص تمرکز بالایی برای یاد گرفتن اون درس خاص داشته باشیم با همین اصول من برنامه ی پایینو واسه زمان مطالعه گذاشتم که البته روزای غیرتعطیل فقط قسمت ساعت 17 به بعد این برنامه رو اجرا باید بکنم:

    واحد1--->8 تا 9/5 :علوم ریاضی
    واحد2--->9/5 تا11:علوم ریاضی

    _____1 ساعت استراحت_________

    واحد3--->12تا13.5:فیزیک
    واحد4--->13.5ت15:زبان-عربی

    ____2 ساعت استراحت________

    واحد5--->17تا18.5:علوم ریاضی
    واحد6--->.518تا20:شیمی

    ____1 ساعت استراحت________

    واحد7--->21تا22.5:فیزیک
    واحد8--->22.5تا24:ادبیات-معارف


    بخش دوم:مراحل مطالعه

    با جمع بندی مراحل توصیه شده در قلم چی و گزینه ی 2 و مقدمه ی فیزیک3 اندیشه سازان و یه سری از کتابای دیگه مراحل مطالعه و مرور رو این طوری دسته بندی کردم:

    1.پیش خوانی قبل از تدریس دبیر
    2.سوال گذاری مطلب قبل از مطالعه
    3.خواندن جزوه ها و بعد کتاب درسی و حل مجدد مثال ها و تمرینات جزوه و کتاب درسی
    4.تست تحلیلی(تست زنی همراه با مطالعه ی همزمان پاسخ های تشریحی فقط برای درک مطلب)
    5.خلاصه برداری و رسم الگوی یادآوری برای مطالب در حین مطالعه
    6.مرور کلی مطالب و امتحان الگوی یادآوری و خلاصه ها --->10 دقیقه بعد از مطالعه (5 دقیقه ی پایانی هر واحد مطالعه)
    7.مرور کوتاه+ثلث تست های مبحث بدون در نظر گرفتن زمان و محاسبه ی درصد+علامت گذاری تست ها--->1 روز بعد از مطالعه
    8.مرور کوتاه+ثلث دیگر تست های مبحث بدون در نظر گرفتن زمان ولی با محاسبه ی درصد+علامت گذاری تست ها--->1 هفته بعد از مطالعه
    9.مرور کوتاه+ثلث پایانی تست ها ی مبحث با در نظر گرفتن زمان و محاسبه ی درصد+علامت گذاری تست ها--->1 ماه بعد از مطالعه
    10.مرور کوتاه+حل تست های علامت گذاری شده در مراحل قبل+تهیه ی یک خلاصه و جمع بندی نهایی از مطلب و نکات مربوط به آن در یک صفحه--->1فصل (3 ماه) بعد از مطالعه

  8. #36
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    پیش فرض

    1.پیش خوانی قبل از تدریس دبیر
    به نظرم کار بسیار عالی ای هست فقط در حد روخوانی باشه یعنی مثل روزنامه 2 بار از رو بخون
    2.سوال گذاری مطلب قبل از مطالعه
    این کار الکی وقتت رو میگیره و اصلا ارزشی نداره
    3.خواندن جزوه ها و بعد کتاب درسی و حل مجدد مثال ها و تمرینات جزوه و کتاب درسی
    اول کتاب درسی رو باید بخونی بعد جزوه
    4.تست تحلیلی(تست زنی همراه با مطالعه ی همزمان پاسخ های تشریحی فقط برای درک مطلب)
    این نوع تست زنی رو باید بلافاصله بعد از اینکه یک درس از کتابو خوندی انجام بدی و خیلی مفیده
    5.خلاصه برداری و رسم الگوی یادآوری برای مطالب در حین مطالعه
    6.مرور کلی مطالب و امتحان الگوی یادآوری و خلاصه ها --->10 دقیقه بعد از مطالعه (5 دقیقه ی پایانی هر واحد مطالعه)
    این دو قسمت رو برات توی روش خوندن توضیح دادم
    7.مرور کوتاه+ثلث تست های مبحث بدون در نظر گرفتن زمان و محاسبه ی درصد+علامت گذاری تست ها--->1 روز بعد از مطالعه
    8.مرور کوتاه+ثلث دیگر تست های مبحث بدون در نظر گرفتن زمان ولی با محاسبه ی درصد+علامت گذاری تست ها--->1 هفته بعد از مطالعه
    9.مرور کوتاه+ثلث پایانی تست ها ی مبحث با در نظر گرفتن زمان و محاسبه ی درصد+علامت گذاری تست ها--->1 ماه بعد از مطالعه
    10.مرور کوتاه+حل تست های علامت گذاری شده در مراحل قبل+تهیه ی یک خلاصه و جمع بندی نهایی از مطلب و نکات مربوط به آن در یک صفحه--->1فصل (3 ماه) بعد از مطالعه
    [/quote]

  9. #37
    مدیر بازنشسته

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡ ̴̡ı̴̴̡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫
    نوشته ها
    19,922
    تشکر
    3,817
    تشکر شده 14,125 بار در 4,874 پست

    پیش فرض

    افزایش سرعت مطالعه و مقابله با کندخوانی

    بالا بردن سرعت مطالعه برای کسب موفقیت یک شرط لازم است (اما شرط کافی نیست) .در این بین دانش آموزان بسیاری اظهار می کنند علی رغم افزایش ساعت مطالعه خود فرصت کافی برای مطالعه دروس خود نداشته و مجبورند ساعت خواب خود را کم کنند.یکی از دلایل این موضوع کند خوانی است.
    بسیاری از دانش آموزان به دلیل عادات غلط مطالعاتی مطالب را بسیار کند می خوانند و این باعث می شود تا در مدت زمان طولانی مباحث کمی را مطالعه کنند.

    افزایش سرعت مطالعه باعث کاهش دقت نمی شود
    اولین نگرانی دانش آموزان در تند خواندن مطالب این است که با آموختن روش های تند خواندن دقت آنها کمتر می شود و درک آنها از مطالب کاهش می یابد طبق تحقیقات صورت گرفته با افزایش سرعت مطالعه دقت نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش هم می یابد. تعدادی از دانش آموزان که دچار کند خوانی هستند با افزایش سرعت نسبی مطالعه دقت آنها نیز افزایش خواهد یافت.

    دلایل کندخوانی
    4 دلیل عمده برای کند خوانی وجود دارد که پس توضیح هر کدام راهکار از بین بردن آن نیز گفته شده است.
    1- کلمه خوانی : اولین دلیل کند خوانی مکث طولانی روی کلمات و خواندن جمله به صورت کلمه به کلمه است. ذهن ما با معنی و مفهوم جملات سر و کار دارد نه با کلمات. بنابراین کسانی که مطالب را کلمه به کلمه میخوانند علاوه بر اینکه دچار کندخوانی می شوند درک آنها هم کاهش می یابد.

    2- لبخوانی- بلندخوانی : برخی از دانش آموزان تصور می کنند اگر مطالب را با صدای بلند بخوانند آنها را بهتر یاد می گیرند. تصور غلط آنها این است که اگر مطلب را یکبار بشنوند درک افزایش پیدا خواهد کرد. بعضی از دانش آموزان نیز عادت به حرکت دادن لبهای خود بر اساس کلمات دارند. این دو کار از دلایل عمده کند خوانی است.

    3- برگشت غیر ارادی چشم به عقب : این اتفاق برای اکثر دانش آموزان رخ داده است که زمانی که در حال مطالعه مطلبی هستید چشم شما به صورت غیر ارادی کلمه عقب تر را نگاه می کند و دوباره به مطالعه آن می پردازد. البته نگرانی در عدم درک ریشه این رفتار غیر ارادی است که به هر حال باعث کاهش سرعت مطالعه و کند خوانی است.

    4- سرگردانی چشم بین خطوط : به طور حتم این موضوع را تجربه کرده اید که در حین مطالعه یک مطلب جمله یا کلمه ای را که مطالعه میکردید گم کرده و حتی چند ثانیه به دنبال آن چشم خود را روی صفحه حرکت داده اید. این کار علاوه بر اینکه زمان بسیار زیادی از شما می گیرد باعث کاهش میزان درک نیز خواهد شد.
    با برطرف ساختن این 4 دلیل عمده سرعت مطالعه بسیار افزایش می یابد.

    معایب کندخوانی
    1- اتلاف وقت 2- کاهش میزان تمرکز 3- بی علاقگی نسبت به مطالعه 4- خستگی ذهنی و چشمی

    روش حذف دلایل کندخوانی
    1- جمله خوانی جایگزین کلمه خوانی شود : بدین ترتیب که به جای مکث طولانی روی کلمات و خواندن کلمه به کلمه آنها جملات را مطالعه کنید.
    2- لب خوانی و بلندخوانی حذف شود و فقط چشم خوانی صورت گیرد : عادات غلط مطالعه که یک زمان ایجاد شده به راحتی قابل تغییر است. فقط کافیست چند روز مقاومت کنید تا عدات جدید ایجاد شود.از آن به بعد فقط مطالب را با چشم خود دنبال کنید و لبخوانی و بلندخوانی را حذف کنید.
    3- تکنیک استفاده از خط بر :
    برای اینکه چشم شما در بین خطوط سرگردان نباشد و به صورت غیر ارادی به عقب بر نگردد از یک خط بر میتوانید استفاده کنید. یا اینکه میتوانید به کمک انگشت اشاره یا یک خودکار خطوط را دنبال کنید.

    با افزایش سرعت با تمرکز بیشتر میتوانید بازدهی مطالعه خود را بالا ببرید.

  10. #38
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Nov 2017
    نوشته ها
    20
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست

    پیش فرض پاسخ : @@ روش های برتر مطالعه برای کنکور @@

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] اصلی ترین رکن برای موفقیت در همه ی زمینه هاست برای بهرمندی از مشاوره و برنامه ریزی دقیق برای موفقیت در کنکور سراسری ، کنکور تجربی 97 ، کنکور انسانی 97 آگاهی از مباحثی مانند افزایش سرعت تست زنی در کنکور ، تکنیک های مطالعه و…. نقش بسزایی در [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] دارد.

    آدرس سایت ایران تحصیل
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

  11. #39
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Nov 2019
    نوشته ها
    2
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست

    پیش فرض پاسخ : @@ روش های برتر مطالعه برای کنکور @@

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...][برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...][برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]، [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]، [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]، [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

  12. #40
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Nov 2019
    نوشته ها
    1
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست

    پیش فرض پاسخ : @@ روش های برتر مطالعه برای کنکور @@

    نقل قول نوشته اصلی توسط Par Pari نمایش پست ها
    افزایش سرعت مطالعه و مقابله با کندخوانی

    بالا بردن سرعت مطالعه برای کسب موفقیت یک شرط لازم است (اما شرط کافی نیست) .در این بین دانش آموزان بسیاری اظهار می کنند علی رغم افزایش ساعت مطالعه خود فرصت کافی برای مطالعه دروس خود نداشته و مجبورند ساعت خواب خود را کم کنند.یکی از دلایل این موضوع کند خوانی است.
    بسیاری از دانش آموزان به دلیل عادات غلط مطالعاتی مطالب را بسیار کند می خوانند و این باعث می شود تا در مدت زمان طولانی مباحث کمی را مطالعه کنند.

    افزایش سرعت مطالعه باعث کاهش دقت نمی شود
    اولین نگرانی دانش آموزان در تند خواندن مطالب این است که با آموختن روش های تند خواندن دقت آنها کمتر می شود و درک آنها از مطالب کاهش می یابد طبق تحقیقات صورت گرفته با افزایش سرعت مطالعه دقت نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش هم می یابد. تعدادی از دانش آموزان که دچار کند خوانی هستند با افزایش سرعت نسبی مطالعه دقت آنها نیز افزایش خواهد یافت.

    دلایل کندخوانی
    4 دلیل عمده برای کند خوانی وجود دارد که پس توضیح هر کدام راهکار از بین بردن آن نیز گفته شده است.
    1- کلمه خوانی : اولین دلیل کند خوانی مکث طولانی روی کلمات و خواندن جمله به صورت کلمه به کلمه است. ذهن ما با معنی و مفهوم جملات سر و کار دارد نه با کلمات. بنابراین کسانی که مطالب را کلمه به کلمه میخوانند علاوه بر اینکه دچار کندخوانی می شوند درک آنها هم کاهش می یابد.

    2- لبخوانی- بلندخوانی : برخی از دانش آموزان تصور می کنند اگر مطالب را با صدای بلند بخوانند آنها را بهتر یاد می گیرند. تصور غلط آنها این است که اگر مطلب را یکبار بشنوند درک افزایش پیدا خواهد کرد. بعضی از دانش آموزان نیز عادت به حرکت دادن لبهای خود بر اساس کلمات دارند. این دو کار از دلایل عمده کند خوانی است.

    3- برگشت غیر ارادی چشم به عقب : این اتفاق برای اکثر دانش آموزان رخ داده است که زمانی که در حال مطالعه مطلبی هستید چشم شما به صورت غیر ارادی کلمه عقب تر را نگاه می کند و دوباره به مطالعه آن می پردازد. البته نگرانی در عدم درک ریشه این رفتار غیر ارادی است که به هر حال باعث کاهش سرعت مطالعه و کند خوانی است.

    4- سرگردانی چشم بین خطوط : به طور حتم این موضوع را تجربه کرده اید که در حین مطالعه یک مطلب جمله یا کلمه ای را که مطالعه میکردید گم کرده و حتی چند ثانیه به دنبال آن چشم خود را روی صفحه حرکت داده اید. این کار علاوه بر اینکه زمان بسیار زیادی از شما می گیرد باعث کاهش میزان درک نیز خواهد شد.
    با برطرف ساختن این 4 دلیل عمده سرعت مطالعه بسیار افزایش می یابد.

    معایب کندخوانی
    1- اتلاف وقت 2- کاهش میزان تمرکز 3- بی علاقگی نسبت به مطالعه 4- خستگی ذهنی و چشمی

    روش حذف دلایل کندخوانی
    1- جمله خوانی جایگزین کلمه خوانی شود : بدین ترتیب که به جای مکث طولانی روی کلمات و خواندن کلمه به کلمه آنها جملات را مطالعه کنید.
    2- لب خوانی و بلندخوانی حذف شود و فقط چشم خوانی صورت گیرد : عادات غلط مطالعه که یک زمان ایجاد شده به راحتی قابل تغییر است. فقط کافیست چند روز مقاومت کنید تا عدات جدید ایجاد شود.از آن به بعد فقط مطالب را با چشم خود دنبال کنید و لبخوانی و بلندخوانی را حذف کنید.
    3- تکنیک استفاده از خط بر :
    برای اینکه چشم شما در بین خطوط سرگردان نباشد و به صورت غیر ارادی به عقب بر نگردد از یک خط بر میتوانید استفاده کنید. یا اینکه میتوانید به کمک انگشت اشاره یا یک خودکار خطوط را دنبال کنید.

    با افزایش سرعت با تمرکز بیشتر میتوانید بازدهی مطالعه خود را بالا ببرید.
    من این مطلبی رو که دوستمون نوشته اند رو بهش توجه کردم . تا حدودوی رعایت کردم . واقعا تاثیر گذر هستنش
    به دوستان پیشنهاد می کنم که انجام بدن و نتیجه ش رو واقعا لمس کنند.
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

+ ارسال موضوع جدید
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1 2 3 4

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 2

بازدید کنندگان :  (نمایش کلی)

  1. ahadihamid
  2. persiyaa

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •