+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: بررسی کامل کارت گرافیک 480 gtx و 470gtx

  1. #1
    º°”˜×.مدیریت کل سایت.×`”°º

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Mar 2007
    محل سکونت
    City Bonab
    نوشته ها
    31,995
    تشکر
    16,883
    تشکر شده 25,435 بار در 9,128 پست

    بررسی کامل کارت گرافیک 480 gtx و 470gtx

    بررسی کامل کارت های گرافیکی GTX 480 و GTX 470


    NVDIA دو کارت سری جدید مبتنی بر هسته GF100 را روانه بازار کرد. همانطور که احتمالا تا کنون شنیده اید، GF100 بر اساس معماری Fermi توسعه داده شده است. معماری فرمی، معماری نسل بعد GPU های ان ویدیا است که تفاوت های ساختاری بنیادینی با سری قبلی (GT200) دارد. همه شما سری قبل را با کارتهایی نظیر GTX285، GTX275، GTX280 و GTX260 می شناسید. GF100 هم فناوری فعلی ان ویدیا است که در حال حاضر با دو کارت GeForce GTX 480 و GeForce GTX 470 شروع به کار کرده است.
    لازم به ذکر است که در مقاله HardOcp به جای واژه Launch از soft-launch استفاده شده و دلیل استفاده از این کلمه این بوده که عرضه رسمی این کارت از 12 آپریل شروع خواهد شد. ان ویدیا این مطلب را اعلام کرده و گفته که این تصمیم به دلیل مهلت دادن به شرکایش جهت تامین تعداد قابل قبولی از این کارت ها جهت عرضه، گرفته شده است.
    این نکته را هم بگویم که ما در این مقاله قصد نداریم درباره معماری GF100 و مسایلی از این دست بحث کنیم. هدف ما از این مطلب، تنها به چالش کشیدن این کارت های تازه وارد و تست آنها در بازی های کامپیوتری روز است.
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]


    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    GeForce GTX 480
    $499

    در درجه نخست، حرفه ای ترین GPU سری GF100، هسته کارت GeForce GTX 480 است و بنابر اعلام رسمی، قیمتی در حدود 499 دلار دارد. برای اینکه امکان مقایسه فراهم شود لازم است یادآوری کنم که Radeon HD 5870 هم اکنون با قیمت 420 دلار قابل تهیه است.

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    در ساخت GeForce GTX 480 از فناوری 40 نانومتری استفاده شده و از 480 هسته CUDA، 60 واحد تکستچر و 48 ROP برخوردار است. کارت گرافیک در فرکانس 700MHz فعالیت می کند؛ در حالی که هسته های CUDA، در فرکانس 1401MHZ کار می کنند. 1.536GB حافظه GDDR5 روی این برد سوار شده که از طریق یک باس 384 بیتی با پردازنده در ارتباط است و فرکانس آن هم 3.696GHz است. با این تفاسیر، مقدار کلی اطلاعات منتقل شده از طریق این مموری ها، 177.4GB/sec است.
    ماکزیمم توان مصرفی این کارت 250 وات است و برای آن منبع تغذیه ای 600 واتی پیشنهاد می شود. نهایت حرارت GPU، 105 درج سانتی گراد است و ما در تست هایمان تا 90 درجه را تجربه کردیم.
    تمام حالت های Antialaising که می شناسید به علاوه چند مورد اضافه در این کارت پشتیبانی می شوند. شما می توانید Transparency Supersampling AA های 2X، 4X و 8X را از control panel فعال کنید. علاوه بر اینها، یک مود 32X CSAA هم وجود دارد.






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    بسته بندی اولیه NVIDIA

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]


    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    هسته گرافیکی GTX 480

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    حافظه های GDDR5 استفاده شده


    اولین نکته ای که ممکن است نظرتان را به خود جلب کند این است که هیت سینک از قاب رویی کارت بیرون زده است. در نسل های گذشته و حتی در سری Radeon HD 5000 هم قاب کارت، کاملا روی هیت سینک را می پوشاند. اما با این حال در GeForce GTX 480 هیت سینکی را می بینید که بخش بزرگی از جلوی کارت را فراگرفته است. همچنین ان ویدیا روی برد مدار چاپی (PCB) هم دریچه هایی برای ورود هوا در نظر گرفته که امکان تهویه بهتر، علی الخصوص در حالت SLI که دو برد به هم نزدیکترند فراهم می شود.

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    GeForce GTX 480 برای فعالیت به دو کانکتور 8 پین اضافی نیاز دارد. 2-way SLI و 3-way SLI کاملا ساپورت شده اند. درازای کارت 10.5 اینچ (26.67 سانتی متر) است که نشان از این حقیقت دارد که از Radeon HD 5870 کوتاه تر است. خروجی های GeForce GTX 480 هم شامل دو عدد Dual-Link DVI-I و یک عدد Mini HDMI است.

    GeForce GTX 470

    $349

    مورد بعدی، GeForce GTX 470 است که آن هم بر اساس GF100 است. GeForce GTX 470 دارای قیمت تقریبی $349 است. این قیمت را مقایسه کنید با کارت Radeon HD 5850 که در حال حاضر به قیمت $280 عرضه می شود. (حتی در این هفته شاهد افت قیمت ناگهانی به زیر $250 هم برای این کارت بودیم که البته دیری نپایید)



    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    این کارت هم بر اساس فناوری ساخت 40 نانومتر ساخته شده و در عوض، تعداد هسته های CUDA در آن به 448 کاهش یافته است. 56 واحد تکستچر و 40 واحد ROP هم از دیگر مشخصات آن است. فرکانس هسته 607MHz و فرکانس عملیاتی هسته های CUDA برابر 1215MHz می باشد. 1.215GB حافظه از نوع GDDR5 در این کارت تعبیه شده که در فرکانس 3.348GHz کار کرده و دارای باس رابط 320-bit می باشد. نرخ انتقال نهایی این حافظه ها، 133.9GB/sec خواهد بود. TDP این کارت 215 وات است و منبع تغدیه ای 550 واتی برای آن توصیه می شود. ماکزیمم حرارت کارت هم همان 105 درجه سانتی گراد است.

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    GeForce GTX 470 کوتاه تر بوده و 9.5 اینچ (24.13 سانتی متر) طول دارد. در این کارت بر خلاف GeForce GTX 480، کاور تمام سطح کارت را پوشانده و هیت سینک در ظاهر کارت بیرون نزده است و همچنین باز هم بر خلاف GeForce GTX 480، هیچ گونه heatpipe ای از هیت سینک بیرون نزده است (باید می گفتم که این مسئله در کولر GeForce GTX 480 وجود دارد).
    اما این بار در اقدامی مشابه با GeForce GTX 480 ، برد PCB در نقاط خاصی بریده شده تا انتقال حرارت بهتری انجام گیرد.

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    این کارت برای فعالیت به دو کانکتور شش پین نیاز دارد و SLI دو و سه مسیره هم به طور کامل پشتیبانی می شوند. خروجی های کارت گرافیک هم دقیقا مشابه GTX 480 است.

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    این هم مقایسه ای از طول کارت ها. همانطور که مشاهده می کنید، Radeon HD 5870 از همه بلندتر است و بعد از آن GeForce GTX 480 در مقام دوم قرار می گیرد. Radeon HD 5850 و GeForce GTX 470 هم به طور همزمان در مکان سوم قرار می گیرند (طول شان برابر است).

    سیستم تست

    برای تست از مادربرد Gigabyte EX58-UD5 ، پردازنده Intel Core i7 920 (اورکلاک شده تا 3.6GHz)، شش گیگابایت حافظه Corsair TR3X6G1600C8D Dominator DDR3 استفاده کردیم.
    همانطور که گفتیم، Corei7 920 را تا 3.6 گیگاهرتز اورکلاک کردیم تا تست ما از جهت پردازنده با محدودیت مواجه نشود. البته ما از بازی هایی استفاده کردیم که برای اجرا شدن، چندان به CPU متکی نیستند. اما باز با این حال Corei7 920ی که تا مرز 3.6 گیگاهرتز اور شده باشد، نگرانی چندانی در آن عناوین هم به وجود نخواهد آورد.



    برای تست از آخرین درایور NVIDIA، یعنی ForceWare 197.17 استفاده کردیم. برای کارت های ATi هم از [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] به علاوه آخرین [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] استفاده کردیم.





    و اما تست ها ...

    HardOcp تنها بازی هایی را ملاک قرار داده که از DX11 استفاده می کنند. اما حتما مقایسه هایی از بازی های تست معروفی که متعلق به این DirectX نیستند نیز برایتان خوام گذاشت.

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]




    Metro 2033 یکی از بازی های بسیار جدیدی است که محصول 4A Games است و به وسیله THQ منتشر شده است.این بازی به وسیله انجین تولید شده خود 4A Games تهیه شده و از ویژگی های DX11 استفاده می کند. ویژگی هایی نظیر Tessellation و Depth of Field پیشرفته تحت دایرکت ایکس جدید روی این بازی اجرا می شوند. علاوه بر موارد یاد شده، خصوصیات گرافیکی پیشرفته ای با تنظیمات استاندارد جهانی در این بازی خواهید یافت. ما این بازی را روی تمامی کارت ها بازی کردیم و برای تست هم از Chapter 4، مرحله War "Outpost" را برای تست انتخاب کردیم.

    NVIDIA GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5970

    اول از همه باید بگویم که این بازی FPS که از جنس Survival است، بسیار جالب و یادآور دنیای پسا آخرالزمانی Fallout است. به هر حال این بازی کارت گرافیک سیستم تان را زنده زنده خواهد بلعید! آیا Crysis دیگری در راه است؟ باید دید...
    همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد، این بازی تنها از دو ویژگی اصلی DX11 استفاده می کند: Tessellation و Depth of Field پیشرفته. ما متوجه شده ایم که Advanced Depth of Field تعداد نرخ فریم را به طور مساوی در کارت های ATi و NVIDIA به نصف کاهش می دهد. اگرچه این ویژگی جلوه عالی ای به بازی می دهد، اما با توجه به کاهش چشمگیری که در Performance مشاهده می شود، اصلا ارزش فعال کردن را ندارد. در آینده بیشتر درباره این ویژگی گفتگو خواهیم کرد. در ضمن در تمام کارت های گرافیکی این ویژگی را غیرفعال می کنیم تا بتوانیم از تنظیمات کلی بالاتر و گیم پلی روان تر لذت ببریم. Tessellation هم در تمامی کارت های گرافیکی این تست هموراه فعال خواهد بود.





    Metro 2033 هم در NVIDIA’s SLI و هم در حالت ATI CrossFireX خوش درخشید و افزایش کارایی چشمگیری در این پیکربندی ها از خود بروز داد. اما با این وجود، مشاهده می شود که راهکار NVIDIA در این بازی، به طرز کاملا محسوسی کاراتر و اثربخش تر است. با این حال این افزایش کارایی در تجربه بازی تاثیر بسزایی ندارد.
    هر دوی GeForce GTX 480 SLI و Radeon HD 5970 در رزولوشن 2560x1600 و در تنظیمات Very High قابل بازی هستند. این تنظیم، تنها تنظیم گرافیکی است که در بازی وجود دارد و نتایجی هم که مشاهده می کنید، مربوط به بالاترین سطح ممکن تنظیمات هستند. وقتی Tessellation فعال می شود، تنها گزینه اضافه ای که روشن می شود، Advanced Depth of Field است که با توجه به توضیحات بالایی، باعث می شود که این بازی روی هر دو کارت غیر قابل بازی شود.
    اما از بعد antialiasing، ما 4X MSAA را پیدا نکردیم (تنها آپشن AA دیگری که در بازی یافت می شود) که در این تنظیمات روی GeForce GTX 480 SLI قابل بازی باشد. بنابراین مجبور شدیم بازی را به حالت ****ytical AA یا AAA که از الگوریتم ها انطباقی AA مشابهی با نسخه X360 بازی استفاده می کند، نزول دهیم. با اینکه AAA از نظر بصری به پای 4X MSAA نمی رسد، افزایش کارایی چشمگیری که در 4X MSAA مشاهده می شود در این بازی وجود ندارد.
    بازی با تنظیمات یکسان روی هر دو پلتفرم GTX 480 SLI و HD 5970 قابل اجرا بود، اما چشم ما هیچ گونه تفاوتی بین دو تصویر احساس نکرد و هر دو یکسان بودند.
    با این تنظیمات یکسان در هر دو کارت، چیزی که واضح است برتری واضح GTX 480 SLI بر HD 5970 است.

    NVIDIA GeForce GTX 480 vs. Radeon HD 5870







    با حرکت به سمت پیکربندی تک GPU، اولین نشانه های برتری
    GeForce GTX 480 کم کم هویدا می شود. در قسمت دو هسته ای ها دیدیم که GTX 480 SLI واقعا نسبت به HD 5970 سرتر است. پس جای تعجب نیست که ببینیم خود کارت GeForce GTX 480 به صورت یک تنه در مقایسه و مبارزه با HD 5870 فاتح میدان شود.
    در این حالت می شود اختلاف سطح گرافیکی دو کارت را در تنظیمات یکسان به وضوح مشاهده کرد. ابتدا سعی کردیم بازی را در رزولوشن 2560x1600 بازی کنیم که در این حالت کارایی هر دو کارت عالی بود. برای بازی کردن در این رزولوشن، مجبور شدیم بعضی مواقع تنظیمات کلی را به سطح Normal و حتی Low برسانیم که واقعا تاثیر بدی بر تجربه بازی می گذاشت.
    وقتی رزولوشن را به 1920x1200 کاهش دادیم، متوجه شدیم که این امکان وجود دارد که بتوان بازی را در تنظیمات Very High (بالاترین سطح ممکن) روی هر دو کارت بازی کرد. در این حالت بازی کردن بسیار لذت بخش تر بود. زمانی که این کار را کردیم، متوجه افزایش کارایی GeForce GTX 480ی که اکنون اجازه فعال کردن 4X AA را داده بود، شدیم. با این حال، بالاترین AA ممکن روی HD 5870، مقدار ****ytical AA است. به مدد این بازی دریافتیم که 4X MSAA نسبت به AAA، سر است و با این توصیف ها، GTX 480 در این بازی برتر است.

    NVIDIA GeForce GTX 470 vs. Radeon HD 5850






    زمانی که به
    GeForce GTX 470 و Radeon HD 5850 نقل مکان کردیم، همه چیز تغییر کرد. در این حالت و در این بازی هیچ یک از کارت ها برتری ای نسبت به یکدیگر نداشتند. بر خلاف حالتی که GTX 480 را به جان HD 5870 انداختیم و حسابی از خجالتش درآمد، بین GeForce GTX 470 بسیار به Radeon HD 5850 نزدیک تر است (به نسبت).
    دریافتیم که 1920x1200 هترین رزولوشن برای بازی کردن این عنوان در رزولوشن High است. با گذاشتن بازی در تنظیمات High، می بینیم که AAA به AA تبیدیل می شود. زیرا AAA تنها در تنشیمات Very High قابل دستیابی است. از طرفی، GeForce GTX 470 و Radeon HD 5850 در این بازی تقریبا یکی اند و هیچ یک برتری ای نسبت به دیگری ندارد.

    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



    با استفاده از نسخه ای از این بازی که از Steam دانلود کردیم، campaign بخش تکنفره را تا آخر رفتیم. توافق کردیم که از مرحله Zero Dark Thirty برای انجام تست استفاده کنیم. ما این بازی را با استفاده از patch نسخه 522174 آزمایش کردیم. البته خبر دار شدیم که پچ جدیدی هم عرضه شده که متاسفانه برای استفاده از آن خیلی دیر شده بود.
    Bad Company 2 از ویژگی های DX11 استفاده کرده و از ویژگی ای به اسم Horizon Based Ambient Occlusion یا یه طور مخفف (HBAO) پشتیبانی می کند که روی تمامی کارت هایی که مورد تست قرار دادیم فعال شده بود. در حقیقت باید گفت که تمام کارت هایی که مورد تست قرار گرفتند، اجازه بازی کردن در حداکثر جزئیات و تنظیمات را می دادند. تنها تغییری که می بایست انجام می دادیم، دستکاری resolution و AA بود. بنابریا ن تصمیم گرفتیم AA را تا جایی که ممکن است با استفاده از ویژگی های AA مخصوص هر کارت نظیر NVIDIA’s CSAA، AMD’s CFAA، NVIDIA’s Transparency Supersampling AA و AMD’s Adaptive Supersampling AA بالا ببریم تا هر چه بیشتر، کیفیت تصویر را بالا ببریم.

    NVIDIA GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5970





    با وجود کارت هایی که هر کدام می توانستند بازی را در بالاترین سطح ممکن اجرا کنند، مجبور بودیم به هر جایی در تنظیمات سرک بکشیم تا تنظیمات گرافیکی بالاتری داشته باشیم. با توجه به این مسئله، ما تمام مدهای ویژه AA را که هر یک از کارت های NVIDIA و ATi ساپورت می کردند، فعال کردیم. ما می خواستیم تا
    Supersampling AA را فعال کنیم تا همه گیاهان، درختان و هر سطحی که از بافت های آلفا استفاده می کرد (نظیر مفتول های بافته شده توری شکل فنس ها) Antialiasing دریافت کنند تا نهایتا کیفیت کلی تصویر افزایش یابد.
    متوجه شدیم که در رزولوشن 2560x1600، می توانیم در AA داخلی بازی را به 16X CSAA در GeForce GTX 480 SLI افزایش دهیم و همچنین 2X Transparency Supersampling AA را هم همزمان با آن فعال کنیم. این بدان معنی است که اکنون ما 16 مرحله AA رو لبه های اشیا و 2 مرحله Supersampling AA روی تکستچرهای آلفا داریم. همچنین دریافتیم که اگر 2X TR SSAA خاموش شود، این امکان به وجود می آید که بتوان بازی را با 32X CSAA و در رزولوشن 2560x1600 و با متوسط نرخ فریم 58 انجام داد. اما دوباره تصمیم گرفتیم که به همان 16X CSAA سابق خودمان برگردیم و TR SSAA را به 2X افزایش دهیم تا شاهد افزایش کیفیت در همه جای تصویر باشیم. زیرا فقط با فعال داشتن 32X CSAA، هیچ یک از گیاهان و یا فنس ها و اشیای دیگر هیچ antialiasing ی دریافت نمی کنند.
    ATI Radeon HD 5970 هم خیلی قدرتمند بود و با ما اجازه داد تا 12X CFAA را در بازی فعال کنیم. در کنار این می توانستیم Adaptive Supersampling AA را هم روشن کنیم تا antialiasing بر روی همه اشیای محیط اعمال شود. اما سوال اینجاست که تفاوت NVIDIA’s 16 X CSAA با AMD’s 12 X CFAA در گیم پلی چیست؟ پاسخ یک کلمه است: هیچ! (دو بخشه ...) زیرا ما در حین بازی کردن در این دو تنظیم متفاوت، هیچ گونه تفاوتی را احساس نکردیم و تجربه گیم پلی بین GTX 480 SLI و Radeon HD 5970 یکی بود.

    NVIDIA GeForce GTX 480 vs. Radeon HD 5870








    وقتی که GeForce GTX 480 را با Radeon HD 5870 مقایسه کردیم، تفاوت اندکی بین این دو یافتیم. NVIDIA از سیستم AA ای استفاده می کند که دقیقا MSAA نیست و از نظر سطح کیفی خیلی با MSAA فاصله دارد، اما اندکی بیشتر از MSAA به performance می پردازد. AA ای که NVIDIA آن را CSAA می نامد. در این بازی ما قادر بودیم که در رزولوشن 2560x1600 وبا 8 مرحله CSAA بازی را انجام دهیم.
    در Radeon HD 5870 که فقط از حالت های 4X و 8X این MSAA پشتیانی می کند، در 2560x1600 ، هشت مرحله MSAA واقعا افزایش کارایی چشمگیری را به دنبال دارد. همین MSAA در همین رزولوشن روی GeForce GTX 480 هم بسیار عالی جواب می دهد. تنها مسئله ای که این وسط وجود دارد این است که بین 4X MSAA و 8X MSAA که NVIDIA دارد، امکان انتخاب حالت سومی هم وجود دارد که بینابین این دو باشد و آن هم 8X CSAA است. از این رو 4X MSAA بالاترین تنظیمات قابل بازی در Radeon HD 5870 است.
    حال می توان در مورد تفاوت سطح کیفی تصویری که در چنین بازی سریعی بین 4X MSAA و 8X CSAA وجود دارد، بحث کرد. من خودم به شخصه هیچ گونه تفاوت کیفی در حین بازی کردن متوجه نشدم. اما مطمون هستم که باید چیزهایی وجود داشته باشند که در برخی مواقع بر antialiasing برخی سطوح موثرتر باشند.

    NVIDIA GeForce GTX 470 vs. Radeon HD 5850





    در مورد
    GeForce GTX 470 و Radeon HD 5850، مجبور شدیم رزولوشن را به 1920x1200 کاهش دهیم. در 2560x1600 هم هر دو کارت قابل بازی بودند، اما امکان روشن گذاشتن AA نبود، مگر به سختی! در 1920x1200 می توانستیم AA را تا سطوح خیلی بالا افزایش دهیم و تجربه نابی از این بازی برای خود رقم بزنیم.
    GeForce GTX 470 در رزولوشن 1920x1200 با 16X CSAA و 2X TR SSAA قابل بازی بود. این بسیار عالی است و حتی زمانی هم که نرخ فریم بسیار پایین به نظر می رسید، بازی به راحتی اجرا می شد. اگر این موضوع برای شما شوتر باز های پر جنب و جوش کم به نظر می رسد، خاموش کردن TR SSAA و در عوض افزایش Multisample AA و اعمال ان روی Alpha Texture ها این مشکل را حل خواهد کرد. در این یک مورد، 1920x1200 با 16X CSAA همراه با AA محدود برای Alpha Texture کارایی مطلوب شما را به ارمغان خواهد آورد.
    Radeon HD 5850 با 12X CFAA و Adaptive SSAA در رزولوشن 1920x1200 قابل بازی بود. به نظر می رسد که Radeon HD 5850 در این مورد اندکی سریع تر است یا اگر بهتر بگوییم، در کنترل Supersampling AA بهتر عمل می کند. لازم به ذکر است که دره های عمیقی که در برخی نقاط نمودار دیده می شوند (کف نرخ فریم ها)، به سبب بمباران ساختمان ها و راه افتادن مقدار زیادی گرد و خاک در بازی بوده است. به نظر می رسد که در AA ها خیلی بالا، این دو کارت از پس رندر کردن ساختمان ها و نمایش تخریب و نهایتا نشان دادن ویرانه ها و خاک و خل به راه افتاده ناشی از آن به خوبی بر نمی آیند و با شرمساری میدان را ترک می کنند.


    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



    ما داریم از نسخه کامل دانلود شده از استیم بازی Aliens Vs. Predator استفاده می کنیم. دقیقا همانند BC2، پچ جدیدی همزمان با تست های ما منتشر شد که دیگر استفاده از آن امکان پذیر نبود. ما نسخه کامل بازی را روی تمام کارت ها و در DX11 اجرا می کنیم. در داخل بازی می شود
    Tessellation و advanced Shadows را در DX11 فعال کرد. تحت آپشن های DX11، همچنین می توان 2X یا 4X ضد پلگی (همان antialiasing) هم اعمال نمود. البته در داخل بازی تنظیمات دیگری نظیر Texture Quality، Shadow Complexity، Ambient Occlusion ، Motion Blur و AF (همان Anisotropic Filtering) را هم فعال کرد. ما هم نامردی نکردیم و همه را در بالاترین حالت ممکن تنظیم کردیم. در بررسی امروز داریم از Predator Mission, Refinery level برای تست استفاده می کنیم.

    NVIDIA GeForce GTX 480 SLI Vs. Radeon HD 5970





    Aliens Vs. Predator یکی از برگ برنده های AMD در DX11 بود. اما ما ایرانی ها هم مثلی داریم که "دست بالای دست بسیار است". در 2560x1600 با روشن نگه داشتن تمام زگینه های DX11، به سادگی مشاهده می شود که GeForce GTX 480 SLI بسیار gameplay experience بهتری را عرضه می کند که ما فکر می کنیم این امر به سبب فریم بافر بزرگتر GTX 480 است. توانستیم AvP را در 2560x1600 با 4X AA با کارت GeForce GTX 480 SLI بازی کنیم. زمانی که همین تنظیمات را روی Radeon HD 5970 انجام دادیم، بازی خوب شروع شد؛ اما هر چه در بازی جلوتر می رفتیم، شاهد Lag ها طولانی و افت کاریی بیشتری بودیم. به طوری که احساس می شد در این بازی، 1GB برای هر GPU کافی نیست.
    Radon HD 5970 در همان رزولوشن 2560x1600 با 2X AA قابل بازی بود. چیزی که از این هم جالب تر است این نکته است که حتی در 4X AA هم GeForce GTX 480 SLI کارایی بالاتری از خود بروز داد. توجه کنید: خیلی بالاتر! دیدن اینکه HD 5970 با 2 گیگابایت به ازای هر GPU یا دو عدد HD 5870 دو گیگابایتی در حالت کراس فایر چه Performance ی از خود نشان می دهند، جالب توجه خواهد بود.

    NVIDIA GeForce GTX 480 vs. Radeon HD 5870








    حال برسیم به مقایسه دو کارت
    GeForce GTX 480 و Radeon HD 5870 در حالت تک کانال. در 2560x1600 ، بالاترین تنظیمات ممکن 2X AA است. از نظر تکنیکی و با توجه به اعداد و ارقام، GeForce GTX 480 اندکی بالاتر قرار می گیرد. با این حال هیچ تفاوت قتبل توجهی در بازی دیده نمی شود. در رزولوشن 1920x1200 و 4X AA هم هر دو کارت از حالتی که بخواهیم بگوییم قابل بازی بودند، بالاتر قرار گرفتند. بین Dual GPU و Single GPU هیچ تفاوتی مشاهده نمی شود.

    NVIDIA GeForce GTX 470 vs. Radeon HD 5850






    در این حالت با کمال تعجب شاهد هستیم که ماجرا برعکس شد و روزگار به
    Radeon HD 5850 روی خوش نشان داد. هر دو کارت در 2560x1600 و بدون فعال کردن AA قابل بازی بودند. در حالی که بازی در هر دو پلتفرم به صورت یکسان دیده می شد، مشاهده می کنیم که Radeon HD 5850 به مراتب دارای کارایی بالاتری است. متاسفانه این امکان وجود نداشت تا در این رزولوشن 2X AA را فعال کرد.



    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]




    این هم اولین بازی منتشر شده مبتنی بر DX11. نسخه تست امروز ما با بسته V1.1 پچ شده است. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از ویژگی
    Tessellation دایرکت ایکس 11، باید بازی روی تنظیمات Ultra قرار گرفته باشد.

    NVIDIA GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5970







    Dirt 2 روی همه کارت هایی که امروز مورد تست قرار گرفتند، عالی ظاهر شد. طوری که به هیچ عنوان نمی توان گفت که فلان کارت نا امیدمان کرد! دقیقا مثل Bad Company 2 بازی در حداکثر جزئیات قابل اجرا بود. بنابراین تصمیم گرفتیم تا با استفاده از ویژگی های اختصاصی کارت ها،
    AA و Supersampling AA روی alpha texture ها را بچسبانیم به طاق! تا به بهترین تصویر ممکن دست یابیم.
    ناگفته نماند که ما یک باگ گرافیکی متوجه کارت های GeForce GTX در این بازی پیدا کردیم: به نظر می رسد فعال کردن 16X CSAA ممکن نیست. یعنی ممکن هست، ولی جواب نمی دهد. NVIDIA هم از این حقیقت آگاه است و ادعا می کند این خطا از طرف برنامه است و آنها با همکاری Developer در حال کار بر روی آن هستند. بنابراین بالاترین تنظیم ممکن 8X MSAA یا 8X CSAA است.
    با این ذهنیت، متوجه شدیم که با فعال کردن 8X CSAA ، می توان 8X Transparency Supersampling را هم داشت (بالاترین مقدار ممکن در تنظیمات برای TR SSAA). امری که باعث شد گیم پلی باورنکردنی ای را تجربه کنیم. با این حال اگر از هم خواهان Performance بالاتری هستید، می توانید به 4X Transparency Supersampling سوییچ کنید یا اینکه کلا خاموشش کنید و 8X MSAA را فعال کنید. در این حالت تصویر واقعا Top Notch خواهد بود.
    Radeon HD 5970 هم تجربه استثنایی ای را برایمان رقم زد، طوری که می توانستیم 12X CFAA همراه با Adaptive Supersampling AA داشته باشیم. البته 24X CFAA را هم امتحان کردیم که در این حالت نفس کارت گرافیک مان به شماره افتاد و بازی هم اصلا قابل بازی! نبود. به نظر می رسد که برای این بازی، بیش از حد تنظیمات سطح بالا در نظر گرفته شده است. در 12X CFAA و AD SSAA، با تجربه GTX 480 SLI برابری می کند.

    NVIDIA GeForce GTX 480 vs. Radeon HD 5870






    با گذار به سمت Single GPU ها، ماجرا به نفع Radeon HD 5870 تمام می شود. با این کارت توانستیم 8X MSAA و Adaptive SSAA را فعال کنیم. GeForce GTX 480 همراه با 4X AA و 2X TR SSAA قابل بازی بود. به هر حال اگر TR SSAA را کلا خاموش نماییم، آنگاه 8X MSAA را خواهیم داشت. Radeon HD 5870 با 8X MSAA و Supersampling روشن هم قابل بازی است.
    خب حالا تو این رزولوشن کدومشون بهتر تره؟
    جواب این است که وقتی دارید با آن سرعت رانندگی می کنید، درک این مطلب واقعا دشوار است. چون روی GTX 480، دو مرحله TR SSAA هم روشن کرده ایم، به هیچ عنوان نمی توان گفت که بد به نظر می رسد.

    NVIDIA GeForce GTX 470 vs. Radeon HD 5850






    در این بازی همه چیز بین GeForce GTX 470 و Radeon HD 5850 برابر است. می توانستیم در رزولوشن 2560x1600 وبا 8X MSAA روی هر دو کارت بازی کنیم (و الته از این تجملات و تکلفات مثل Supersampling AA هم خبری نبود. عین آدمیزاد زندگی شون رو می کردن!!)
    الته چون در موارد قبلی به صراحت گفته ام، اینجا هم بگویم که Radeon HD 5850 با اندکی Framerate بیستر، بالاتر از رقیب قرار می گیرد.

    مصرف توان، دما و صدا
    تلاش کردیم تا اطلاعات این بخش اندکی موثرتر و کاراتر و ارزشمندتر شوند. در زیر تعدادی لینک دانلود ویدئو می بینید که مستقیما از کارت های گرافیک گرفته شده اند و مصرف لحظه ای و دمای کارت ها و همچنین صدایی که از خود تولید می کنند را برایتان مشخص خواهند کرد. (من خودم تا به حال همچین چیزی ندیده بودم. واقعا حرکت خوبیه. قدرش رو بدونید) البته چارت های متداول این بخش هم در انتها آمده اند.
    به دلایلی نشد که Radeon 5970 را در این تست داشته باشیم. اما در عوض، از کراس فایر دو عدد Radeon 5870 را جایگزین آن کردیم که از لحاظ power profile بسیار شبیه HD 5970 است.
    برای منبع تغذیه هم Thermaltake Toughpower 1200W PSU را انتخاب کردیم که هر چند دو سال از عمرش می گذرد، اما هنوز هم بسیار کاراست. این PSU، دارای بازدهی نزدیک 87% است. همچنین از یک میکروفن ثابت شده TR-50 BPS برای ذخیره صدای تولید شده توسط کارت ها استفاده کردیم. این میکروفن بسیار با کیفیت است و من به شما اطمینان می دهم صدایی که در ویدئوهای زیر می شنوید، دقیقا همان صدایی است که اگر در کنار کارت بودید، می شنیدید. این را هم ذکر کنم که میکروفن در فاصله 6 اینچی (تقریا 15 سانتی متری) فن کارت ها قرار گرفته است.
    پیش از اینکه ویدئوها را ببینید، در مورد صدای تولید شده کارت ها هم بدانید که:

    • Radeon HD 5850 ساکت ترین کارت با نویز 54dB.
    • بقیه کارت ها همزمان در محدوده 56dB تا 57dB قرار گرفتند.
    • طبیعی است که چینش های SLI و CrossFire پر سر و صدا ترین ها باشند. به ترتیب 60dB و 59dB .

    این هم ویدئوها:

    Loaded GPU Wattage, Sound, and Temperature

    Geforce GTX 470 [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    Geforce GTX 480 [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    Radeon HD 5850 [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    Radeon HD 5870 [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    Geforce GTX 480 2-Way SLI [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]
    Radeon HD 5870 2-Way Crossfire [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]

    Loaded GPU Wattage & Temp - Idle GPU Wattage



    lما از برنامه FurMark v1.8 استفاده کردیم که GPU را کاملا Load می کند. هر چند این برنامه کاملا synthetic است، اما نتایجش چندان متفاوت با نتایج دنیای واقعی (منظور گیم ها) نیست.
    در حالی که مصرف توان GPU ها مسئله بسیار مهمی است، باید اعتراف کنیم که GF100 آن قدر که ما انتظار داشتیم، مصرف نداشت. چندین ماه پیش، منابعی از درون خود NVIDIA ه ما گزارش دادند که GF100 نزدیک 300 وات مصرف خواهد داشت. هر چند که GF100 فعلی بسیار کمتر از این مقدار مصرف می کند، اما هیچ شکی نیست که هنوز هم GPU پر مصرفی است. می توانید تمام وات هایی را که در این صفحه می بینید، در 0.87 ضرب کنید تا ببینید که مقدار بار وارده بر منبع تغذیه در آن قسمت چقدر است.
    برای کسانی که می خواهند از GTX480 به صورت SLI دو مسیره استفاده کنند، ما یک منبع تغذیه 800 واتی جنس مرغوب را پیشنهاد می کنیم. البته اگر قصد هر گونه اورکلاک را در سر می پرورانید، مدل های 1000W را مدنظر داشته باشید. این روزها با وجود چنین قطعات پر مصرفی، دیگر پاور 1000 واتی چندان هم زیاد نیست!
    اما برای کسانی که می خواهند GTX480 را به صورت تکی مورد استفاده قرار دهند، کمتر از 600 وات توصیه نمی شود. باز هم اگر قصد tweak کردن قطعات را دارید، به فکر مدل 700 وات باشید. با این اقدامات، دیگر خیالتان از بابت PSU راحت خواهد بود. بسیار سخت است که بخواهیم بگوییم برای GTX 470 کمتر از این میزان لازم است، اما با این حال خود NVIDIA برای این دو کارت به ترتیب مدل های 600 و 550 وات را پیشنهاد می دهد.
    ما این مطلب را خودمان مشاهده کردیم و البته ارزش گفتن را هم دارد: با یک Core i7 920 اورکلاک شده تا 3.6 گیگاهرتز و GTX 480 SLI، در مواقع اود شدید، مصرف توان به 900 وات رسید و حتی در مواردی از آن تجاوز هم کرد.



    در زمان بیکاری، مصرف توان GTX 470 و GTX 480 از آن چیزی که انتظارش را داشتیم کمتر بود. NVIDIA کلا در پایین آوردن مصرف توان در زمان بیکاری ید طولایی دارد. البته وقتی می گوییم زمان بیکاری، منظورمان بیکاری کامل است. حتی یک browse ساده وب یا چرخیدن در کامپیوتر، به سرعت مصرف توان را افزایش می دهد. وقتی می دیدیم با باز کردن یک صفحه مرورگر وب، مصرف GTX 470 و GTX 480 به 50 وات می رسد، به هیچ عنوان تعجب نمی کردیم.



    GTX 470 و GTX 480 با کوچک ترین لودی، به سرعت داغ می کنند. طبیعی است که کارت ها وقتی یک بازی سنگین High Resolution رویشان اجرا شود، داغ می کنند و صدایشان در می آید. ویدئوها را ببینید و با دقت به صدای کارت ها گوش دهید تا دقیقا متوجه منظور شوید.

    نتیجه گیری

    خب، اکنون GF100 اینجاست، در دستان ما. نزدیک به یک هفته است که پیش ماست و توانسته ایم چندین بازی DX11 مثل Bad Company 2، Dirt 2 و Aliens Vs. Predator را با آن بازی کنیم. اولین نظر ما درباره GeForce GTX 480 و GeForce GTX 470 این است که هیچ یک از آنها ما را شگفت زده نکرد (به قول خودش ما را به Wow وادار نکرد). مطلبی در ذهن به ما یادآوری میکرد: "ما قبلا اینجا بوده ایم". زیرا ما از پارسال تا با الان با سری HD5000 طعم DX11 را چشیده بودیم. اما در تحلیل کلی همه چیز هم این قدر نا امید کننده نیست.

    GeForce GTX 470

    از پایین شروع می کنیم تا برسیم به بالا. باید گفت که GeForce GTX 470 نامربوط ترین کارت در بین مواری بود که تست کردیم. این کارت در هیچ یک از تست های امروز ما کارایی بالاتری نسبت به Radeon HD 5850 ارائه نکرد، حتی در Metro 2033. در حقیقت کارایی این دو کارت گرافیک بسیار به هم نزدیک است و در چند مورد هم Radeon HD 5850 ثابت کرد که حرف های بسیاری برای گفتن دارد و می تواند نرخ فریم بالاتری را ارائه کند. با توجه صرف به perormance، این دو کارت برابرند.
    البته ما باید فراتر از کارایی صرف را نگاه کنیم و پارامتر هایی نظیر قیمت و مصرف توان را هم مد نظر داشته باشیم.اولین و مهم ترین عامل این است که GeForce GTX 470 نسبت به Radeon HD 5850 قیمت بیشتری دارد. نکان جالبی در HD 5850 به چشم می خورد که کم کم در حال نمایان شدن هستند. با خرید HD 5850 مقدار به مراتب کمتری از پول با رنج به دست آمده را به باد می دهید! از طرف مصرف توان هم GTX 470 مقدار به نسبت بیشتری در مقایسه با HD 5850 مصرف می کند و همچنین گرمای بیشتری هم تولید می کند.
    HD 5850 به وضوح از لحاظ ارزش بر GTX 470 برتری دارد. ما گفته ایم و می گوییم که از سال گذشته تا حال، HD 5850 خوش قیمت ترین و ارزشمند ترین کارت در رده enthusiast بوده و هست و آمدن GTX 470 هم چیزی را تغییر نمی دهد.

    GeForce GTX 480

    GeForce GTX 480 ، تناسب بیشتری با دنیای گیمینگ دارد. اما با قیمت بالاتری نسبت به Solution رقیب عرضه می شود. وقتی از GeForce GTX 480 استفاده می کردیم، خودمان دیدیم که در موقعیت هایی، نسبت به Radeon HD 5870، در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. در Metro 2033 اجازه استفاده از AA بالاتری را به ما داد، در Bad Company 2 توانستیم در رزولوشن 2560x1600، هشت مرحله CSAA داشته باشیم و در دیگر بازی ها این اجازه را به ما داد تا در دقت های بالایی چون 2560x1600، سطوح بالایی از AA داشته باشیم.
    به سادگی می توان گفت که GTX 480، یک HD 5870 کُش نیست! اصلا آیا قرار بود چنین انتظاری داشته باشیم یا نه؟اما با توانی که این غول بی شاخ و دم مصرف می کند، امیدوار بودیم تا بیش از آن چیزی که الان هست کارایی داشته باشد. ما که هیچ چیزی در این کارت نمی بینیم که نسبت به کارت های قبلی، تغییر چشمگیری در گیم پلی بازی ها ایجاد کند و ما را شگفت زده نماید. Radeon HD 5870 در بسیاری از بازی ها، امکان فعال کردن سطح بالایی از AA در رزولوشن 2560x1600 می دهد. همانطوری که GTX 280 می داد؛ اما نه در آن حد.تنها بازی ای که به وضوح به نفع GTX 480 عمل می کند، Metro 2033 است (وما می دانیم که AMD تیم توسعه درایورش را مامور کرده تا کدهای نهایی بازی را بررسی کنند. اما تا به حال تغییری از این بابت در درایورشان ایجاد نکرده اند). حتی در BC2، هشت مرحله CSAA، برتری قابل ملاحظه ای در برابر 4X AA ی که HD 5870 در رزولوشن 2560x1600 اراده می کند، ندارد. برای گیمرها چه ارزشی دارد که در BC2، بتوانند به جای 4XAA، هشت مرحله از آن را داشته باشند؟
    در واقع ما شاهد یک داد و ستد رفت و برگشتی هستیم: در برخی عناوین، GTX 480 اندکی سریع تر است و در برخی دیگر HD 5870. در واقع به غیر از Metro 2033، چیز چشمگیر دیگری مشاهده نشد. یک بار دیگر می بایست قیمت، توان و گرما را به حساب می آوردیم. GeForce GTX 480 نسبت به HD 5870 توان بیشتری را مصرف می کند، گرمای بیشتری تولید می کند و همچنین قیمت بالاتری هم دارد (البته شاید لازم باشد قیمت یک منبع تغذیه تازه را هم به مجموع هزینه ها اضافه نماییم. به نظر می رسد با مولفه هایی که به آنها اشاره کردیم، این کارت بهترین گزینه نباشد. تنها چیزی که در این مورد ما را به شگفت آورد، هوای گرم خروجی از کارت و صدایی بود که فن تولید می کرد. اگر فیلم ها را نگاه نکرده اید و صدای فن ها را گوش نکرده اید، باید این کار را بکنید.

    GeForce GTX 480 SLI

    از همه بهتر، کارایی GeForce GTX 480 SLI بود. ساده بگویم؛ نا امیدمان نکرد. فکر می کنیم دلیل عمده این کارایی فوق العاده این است که GeForce GTX 480 SLI، از فریم بلفر بزرگتری به ازای هر GPU بهره می برد. این کارت در رزولوشن فوق العاده 2560x1600، سطح AA محشری ارائه کرد. می توانیم حدس بزنیم که وقتی چنین چینشی با گیمینگ چند مانیتوره تلفیق شود، بسیار جذاب خواهد شد. در درایور کنونی، NV Surround پشتیبانی نمی شود. اما امیداریم ظرف 30 روز آینده فعال شود. در حالی که قیمت این کارت در زمان عرضه بسیار بالا خواهد بود، به نظر می رسد تجربه بازی کردن سه مانیتوره با NV Surround تکانی به گیمینگ چند مانیتوره خواهد داد. SLI از ملزومات گیمینگ NV Surround 3x1 خواهد بود، اما امکان فعال کردن این تکنولوژی با سه مانیتور DVI وجود خواهد داشت و هیچ اجباری به استفاده DisplayPort نیست.
    ما می گوییم که برتری در Aliens Vs. predator هم از فریم بافر بالاتر ناشی شده است. با Radeon HD 5970 امکان بازی کردن در رزولوشن 2560x1600 و 4X AA وجود نداشت، در حالی که GeForce GTX 480 SLI این امکان را می داد. همچنین performance فوق العاده ای را در Bad company 2 با 16X CSAA و 2X TR SSAA شاهد بودیم که بسیار بیشتر از شرایط "قابل بازی" است. از این شگفت آورتر Dirt 2 بود که با 8X TR SSAA و 8X CSAA، صحنه هایی را رقم می زد که واقعا از شدت تعجب، نفس مان در نمی آمد. GeForce GTX 480 SLI در بازی Crysis Warhead و در رزولوشن 2560x1600 همراه با 4X AA و 16X AF و تنظیماتی در رده Enthusiast هم خوش درخشید. واقعا Configuration جالبی است.
    الگوی قیمت، توان و گرمای تولیدی اینجا هم برقرار است. GTX 480 SLI برایتان 1000 دلار آب خواهد خورد (فقط برای کارت ها)، حالا منبع تغذیه ها به کنار. به هر حال همه می دانیم که NVIDIA در زمینه Multi-GPU استاد است و Crossfire با شرمساری در پس آن قرار می گیرد.

    Geometry Performance

    تغییر بزرگی که در معماری Fermi به چشم می خورد، در pipeline layout و موتورهای پردازش هندسی است. این ویژگی ها در پشتیبانی از Tessellation سریع تر و دیگر محاسبات هندسی موثر خواهد بود. متاسفانه فکر نمی کنم که هیچ کدام از بازی هایی که امروز در تست ما شرکت داشتند، از Tessellation قوی ای در بازی استفاده کنند و آن را به مرحله جلوتری هدایت کنند. شاید در آینده بتوانند، اما در حال حاضر این موضوع صادق نیست. اگر هم بتوانند چنین کاری انجام دهند، با توجه به تجربه شخصی بازی کردن ما، به نظر می رسد که سری HD 5800 در این زمینه قدر تر باشند.
    با توجه به این موضوع، به نظر می رسد حرکت NVIDIA به سوی طراحی مجدد معماری اش، بسیار جلوتر از زمان خود باشد (همان طور که قبلا هم بوده است). البته ATi هم برای سال های سال Tessellation را داشته است. پس می توان گفت که ATi هم جلوتر از زمان و برنامه حرکت کرده است. با این حال، به نظر می رسد که GeForce GTX 480 و GTX 470 دارای پایه های محکم تری باشند و مدت نسبتا طولانی تری نسبت به Radeon HD 5000 در راس قدرت باقی بمانند. این موضوع حداقل در زمینه خود تکنولوژی (به صورت خام و اولیه اش) درست است. با همه این تفاسیر، فقط زمان می تواند حقیقت را آشکار کند. به هر تقدیر، با توجه به مصرف فوق العاده این کارتها و همچنین قیمت آنها، نظر ما این است که این حرکت NVIDIA برای زمان حال یک حرکت بی فایده و غیر مفید بوده است؛ حرکتی که بدون شک، تاخیرهای فراوان و همچنین سر و کله زدن با معماری Fermi را برای NVIDIA به همراه داشته است و به نظر نمی رسد که نتیجه کار از آن این معماری باشد.
    ما هیچ دلیل منطقی ای برای خرید GeForce GTX 470 نمی بینیم. این کارت در مقایسه با رقیب (HD 5850) هیچ گونه برتری ای در زمینه گیم پلی ندارد. زیرا با پرداخت هزینه بیشتر برای کارت (و همچنین منبع تغذیه احتمالی) همان کارایی ای را به دست خواهید آورد که HD 5850 بدون کوچکترین توقعی در اختیارتان قرار می دهد. اگر یک HD 5850 دارید، همان را دو دستی بچسبید که کارت بسیار خوبی در اختیار دارید و بدانید که برای شما مهاجرت به GTX 470 به هیچ عنوان یک ارتقا به حساب نمی آید. همچنین اگر در به در دنبال یک کارت فوق العاده با قیمت منطقی هستید، HD 5850 همانی است که انتظارتان را می کشد.
    در بازار، GeForce GTX 480 بیشتر به گیمینگ ربط دارد تا برادر کوچکش. اما این کارت هیچ ویژگی شگفت آوری از لحاظ کارایی ندارد (حداقل برای ما). بازی هایی وجود دارند که این کارت از HD 5870 بالاتر قرار می گیرد و همچنین در برخی از عناوین، HD 5870 با آن برابری می کند. با مد نظر قرار دادن قیمت و مصرف کارت و به علاوه قابلیت اجرای سیستم Eyefinity در کارت های ATi که فقط با یک کارت امکان پذیر می شود، از نظر ما در حال حاضر Radeon HD 5870 بیشتر به درد گیمرها می خود تا این یکی.
    GeForce GTX 480 SLI به وضوح تجربه لذت بخش تری از گیم پلی، نسبت به HD 5970 دو هسته ای به ارمغان می آورد. در مصاف دو GPU ها هم احساس می شود که GeForce GTX 480 SLI بهترین تجربه گیمینگ را رقم خواهد زد، اما... اما حسابی خالی تان می کند!! باید توجه داشت که به هر حال چنین چینشی، به سیستم فوق العاده قوی و به اصطلاح Hardcore ی نیاز خواهد داشت که باز هم به نوبه خود جیب شما را نشانه خواهد گرفت. کلام آخر در این زمینه اینکه اگر گیمر هستید و در رده خوشه سه ای ها هم قرار گرفته اید و می خواهید بهترین گزینه ممکن را در اختیار داشته باشید، لحظه ای درنگ نکنید که GeForce GTX 480 SLI مال شماست! فقط از عواقب انتخاب چنین سیستمی مطلع باشید (گفتم که گفته باشم که یه وقت نگی که نگفتی)
    خلاصه اینکه GF100 آمد، اما نیامد! (پارادوکس رو حال کردی؟) ما امیدوار بودیم که در مقایسه با Radeon HD 5870 و Radeon HD 5850 شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم که متاسفانه نشد. رقابت خوب است و ما هم دوست داریم که که شاهد آن باشیم. ولی متاسفانه چیزی که دیدیم اصلا آن چیزی نبود که می خواستیم. تنها جذابیتی که می تواند نجات بخش این سری باشد، شگفتی آفرینی GTX 480 SLI است، البته برای کسی که بتواند از عهده مخارجش بر بیابد.
    GF100، یک بازآفرینی مثل 5800 یا 2900 نیست، اما حتما وادارتان خواهد کرد دراره اش فکر کنید.

  2. 4 کاربر مقابل از این پست ADMIN تشکر کرده اند.


+ ارسال موضوع جدید

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 0

بازدید کنندگان :  (نمایش کلی)

نامی برای نمایش وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •