ثبت علامت تجاری یکی از اقداماتی است که میبایست قبل از [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] صورت بگیرد و علامت تجاری به نشانی گفته می شود که می تواند کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده به وسیله یک شخص یا یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ ها با اشخاص متمایز نماید.طبق ماده ۳۰ قانون علامت‌ تجاری ، علامت تجاری جمعی و نام تجاری شامل سه تعریف می باشد که در ادامه گروه تخصصی ثبت شرکت کریم خان این سه تعریف را به شما ارائه می دهد.الف ـ علامت تجاری به هر نشان نمایانی اطلاق می شود که قادر باشد این امکان را برای غیر فراهم آورد تا كالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم تشخیص دهند.ب ـ علامت تجاری جمعی یعنی هر نشان نمایانی است كه تحت عنوان علامت تجاری جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و قادر باشد مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند كیفیت كالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را كه از این نشان تحت نظارت مالك علامت تجاری ثبت شده جمعی استفاده می‌ كنند جداسازی نماید.ج ـ نام تجاری به عنوانی اطلاق می شود كه شخص حقیقی یا حقوقی را مشخص نماید.مزایای ثبت علامت تجاری

  • سبب تمایز بین محصولات شده و مشتریان را در تشخیص محصولات از یکدیگر تضیمن می نماید.
  • سبب ایجاد وجه تمایز میان محصولات شرکت ها خواهد شد.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ ها هستند.
  • اشخاص ثالث مجازند از این علامت های تجاری استفاده کنند همچنین منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  • یکی از مهم ترین ارکان موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشند.
  • ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
  • علامت های تجاری مشوق شرکت ها جهت حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری می باشند
  • استفاده از علائم تجاری ممکن است جهت اخذ وام مثمر ثمر باشند.

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق حاصل از آن

امروزه کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری جهت تشخیص محصولاتشان از محصولات رقبا پی برده‌اند ، اما با این اوصاف همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را به طور کامل درک ننموده اند.بعد از انجام گرفتن مراحل [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] بر اساس قانون ثبت علائم تجاری شخص یا شرکت به صورت انحصاری در آمده ، بدین وسیله می‌توانید از ارائه کالاهای یکسان به وسیله اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری بعمل بیاورید.در صورتی که علامت تجاری ثبت نشود ، شرکت ‌های رقیب از همان علامت تجاری یا علامت تجاری مشابه آن ، برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و این امر سبب خواهد شد که سرمایه‌ گذاری در بازاریابی یک محصول بخصوص به طور کلی هدر برود.در صورتی که یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا شبیه به علامت تجاری استفاده کند ، این امر ممکن است سبب به وجود آمدن این تصور در مشتریان شود که آن محصول متعلق به همان شرکت است ، نتیجه این امر چیزی جز خرید کالای رقیب نخواهد بود.این موضوع علاوه بر کاهش سود شخص و یا شرکت ، سبب گمراهی مشتریان شده و به شهرت و وجهه شرکت مورد نظر آسیب خواهد زد ، این امر در زمانی که محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد تشدید خواهد شد.نظر به ارزش و اهمیت علائم تجاری در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار ، تضمین این امر که در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
بعلاوه ، واگذاری اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار ساده تر بوده و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت و یا شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
در برخی موارد ، علامت تجاری ثبت شده که دارای شهرت بسیار خوبی در میان عموم مردم است که در این گونه موارد ممکن است این برند ها جهت دریافت منابع مالی یا وام از مؤسسات مالی مورد استفاده قرار گیرد که بطور روز افزون از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می‌شوند.مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده

زمان اعتبار ثبت علامت تجاری ده سال از تاریخ ارائه اظهارنامه ثبت آن می‌ باشد.مدت ذکر شده با درخواست مالك آن برای دوره‌های متوالی ده ساله به ازای پرداخت هزینه مشخص ، تمدید خواهد شد. در پایان دوره یك بازه زمانی ارفاقی شش ماهه آغاز می گردد که جهت پرداخت هزینه تمدید ، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.علائم تجاری قابل ثبت

هر کلمه ، حرف ، عدد ، ترسیمات ، عکس ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب یا ترکیب آنها که جهت تشخیص کالاها یا خدمات به کار گرفته می شود ، علامت تجاری به حساب می آید.در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز حکم علامت تجاری را دارند و در ادارات ملی به عنوان علامت تجاری ثبت خواهند شد.امروزه بسیاری از کشورها این امکان را به اشخاص می دهند تا شکل ‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند مانند رنگ‌ها ، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها) ، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها) ثبت شوند که تعداد این دست کشورها روزانه در حال افزایش است اما با این اوصاف ، تعداد زیادی از کشورها در ثبت علائم تجاری محدودیت هایی قائل شده اند و تنها در صورت قابل رؤیت بودن نشانه ها به آن ها اجازه ثبت داده خواهد شد.علائم تجاری غیر قابل ثبت

واژه‌های عام. بعنوان مثال ، در صورتی شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «کابینت» را برای فروش کابینت ثبت کند ، تقاضانامه ثبت علامت تجاری مردود خواهد شد چون «کابینت» واژه‌ های عام برای این محصول به شمار می آید.
واژه‌های توصیف کننده. این گونه واژه ها اصولا جهت توصیف محصول تولیده شده به کار گرفته می شوند.بعنوان مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود به این دلیل که این کلمه بر شیرینی شکلات دلالت دارد و در واقع آن را مورد وصف قرار می دهد.در حقیقت در صورتی که به تولید کننده شکلات جهت ارائه تولیداتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود ، امری خلاف قانون خواهد بود.به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» قطعا مورد قبول واقع نخواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند.در این گونه موارد ، می بایست عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت تجاری حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود درج گردد.