اکثر ما برای مراقبت از پوست بدن ، پوست صورت ، زیبایی و لطافت دست ها و.... انواع [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]ها ، [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]ها و [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] را امتحان کرده ایم . اما اگر توجه کرده باشید به تنها عضو از بدن که بسیار کم توجه می شود پاهاست. در طول روز تمام وزن بدن را پاها تحمل میکنند. همچنین دراز کردن و ورزش دادن پاها مانند سایر اعضای بدن ، به ویژه برای افراد شاغل که زمان طولانی را پشت میز مشغول به کار هستند ممکن نیست . این همان دلیلی است که باید به این عضو مهم توجه ویژه شود.
با توجه به این موضوع تهیه ی کفش مناسب اهمیت بالایی دارد. بسیاری از افراد به صرف زیبا بودن کفش آن را خریداری می کنند. این بزرگ ترین اشتباه در انتخاب کفش است چرا که علت اصلی بسیاری از پا دردها ،پوشیدن کفش نامناسب است.در هنگام خرید کفش باید به محض پوشیدن آن احساس راحتی کنید . این یک تصور اشتباه است که پس از چند بار پوشیدن ، کفش جا باز می کند.
در واقع کفش نامناسب به اندام شما صدمه خواهد زد.چرا که در تمام طول روز پاها وزن بدن را تحمل می کنند و در صورت وجود مشکل ، راه رفتن ، ایستادن و حتی نشستن شما را تغییر می دهد. همچنین استفاده ی طولانی مدت از این کفش ها به علت فشار به ستون فقرات ، مشکلاتی مانند کمر درد و گردن درد را نیز در پی خواهد داشت.
مراقبت از پا ها به خرید کفش مناسب خلاصه نمی شود. همان طور که می دانید پاها قلب دوم انسان است. این بدان علت است که پا با پمپاژ کردن خون را به قسمت های بالایی بدن می رساند . پس وقت ان رسیده تا از قلبمان محافظت کنیم.
حفظ سلامتی پوست پا مستلزم مراقبت های روزانه است . در ادامه با برخی از این موارد آشنا می شویم .
پاهایتان را مرتب بشویید
پس از یک روز پر مشغله ، شستن پا انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند. این کار را به یک عادت در زنگی خود تبدیل کنید. برای این کار با استفاده از یک صابون و مقداری آب ولرم پاهای خود را بشویید . مراقب باشید از آب داغ استفاده نکنید چرا که آب داغ چربی چوست را از بین برده و سبب خشکی و ترک کف پا می شود. بعد از شستشو با حوله ی مخصوص پوست پا و به ویژه بین انگشتان را خشک کنید چرا که مرطوب اندن این قسمت ممکن است سبب ایجاد عفونت های قارچی در بین انگشتان شود.
سنگ پا را فراموش نکنید
با استفاده از سنگ پا ،لایه های مرده پاشنه و کف پا را از بین ببرید. ابتدا پا ها را به مدت 10 دقیقه درون آب ولرم قرار داده و سپس 5 دقیقه با حرکات دورانی سنگ پا ، پوست های مرده را جدا کنید. این کار از پا در مقابل ایجاد میخچه و پینه محافظت می کند.
پا های خود را مرطوب نگه دارید
قبل از رفتن به رختخواب پاهای خود را با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب یا روغن هایی مانند زیتون و نارگیل به خوبی مرطوب کنید. اگر پاشنه ی پای شما ترک خورده برای مدتی بعد از مرطوب کردن پاها از جوراب استفاده کنید.
پا هایتان را ماساژ دهید
برای جلوگیری از ایجاد مشکل در پا سعی کنید در طول روز زمانی را برای ماساژ پای خود بگذارید . این کار تمام درد ها و التهابات پا را کاهش می دهد و گردش خون در پا را بهبود می بخشد.
مراقب تعریق پاها باشید
عرق کردن پا یک امر طبیعی است .اما مراقبت نکردن و نا دیده گرفتن این تعریق می تواند مشکل ساز شود. عرق محیط مناسبی برای رشد قارچ و باکتری است.اگر عرق برای مدت طولانی روی پوست پای شما باقی بماند می تواند سبب عفونت و بوی بد شود. برای مراقبت می توانید از جوراب های کتان استفاده کنید و یا برای از بین بردن بوی پا از پودر بچه کرده و مقداری را داخل کفش بریزید.
همیشه پاهایتان را بررسی کنید
همیشه پاهای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که علائمی از وجود قارچ ، عفونت ، پوسته پوسته شدن و یا خشکی پوست پا وجود نداشته باشد . در صورت وجود مشکل هر چه سریع تر برای بهبود آن اقدام کنید.
همان طور که پیش تر هم گفته شد ، پا یکی از اعضای مهم بدن است پس به رسیدگی و توجه نیاز دارد.