درست انتخاب کنید


هرچه میزان روغن مصرف شده در پختن غذا کمتر بوده و روغن از نوع غیر اشباع باشد، غذای تهیه شده سالم تر است. اما همه روغن های اشباع از نظر کیفیت مناسب نبوده و بهتر است مصرف بعضی از آنها محدود شود. میزان ویتامین E موجود در روغن کانولا، سویا و ذرت بالاست. بنابراین زمینه ساز التهاب ریه ها و بروز نشانه هایی مانند آسم و در نهایت ابتلا به آسم است. اما این مشکل در روغن آفتابگردان و زیتون دیده نمی شود. ویتامین E اگرچه یکی از آنتی اکسیدان های مهم بوده و به عنوان داروی ضد التهاب تجویز می شود اما شکل ترکیبی آن هم در روغن ها وجود دارد. در روغن آفتابگردان و زیتون این ویتامین به شکل “آلفا توکوفرول” وجود دارد. اما در روغن سویا، کانولا و ذرت این ویتامین به شکل “بتاتوکوفرول” است. بنابراین مصرف ان باعث بروز حساسیت می شود.




درست ورزش کنیدهوای بهار عالی است و همین هوای بی نظیر حتی آنهایی را که علاقه ای به ورزش ندارند، به قدم زدن وامی دارد. برای اینکه ورزشتان نتیجه مناسب را داشته باشد، پیش از ورزش به چند نکته تغذیه ای ورزش دقت کنید. نخست اینکه نیم ساعت قبل از شروع ورزش آب بنوشید. البته در طول ورزش هم می توانید آب بنوشید. این کار باعث تعریق موثر می شود علاوه بر اینکه بدن را دچار کم آبی هم نمی کند. دوم اینکه یک ساعت قبل از ورزش حتما خوراکی شیرین با شیرینی طبیعی بخورید. به این ترتیب حین ورزش دچار افت فشار به دلیل کاهش قند خون نخواهید شد. سوم اینکه اگز عادت به ورزش ندارید، از مدت زمان کم، مثلا نیم ساعت د روز ورزش کرده و به تدریج زمان را افزایش دهید. چهارم اینکه بهترین زمان و مکان ورزش ساعت های نخست روز در محیط آرام و پاک از نظر هواست.


میوه بخوریدزردآلو منبع بتاکارتن، پیش ساز ویتامین A است. بنابراین مصرف روزانه زردآلو خطر آسیب به سلول های شبکیه چشم را کاهش می دهد. رنگ زردآلو کمی قرمز رن است و این یعنی میزان لیکوپن موجود در این میوه زیاد است. لیکوپن نیز یکی از انواع آنتی اکسیدان ها بوده است. به همین دلیل مصرف زردآلو باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود. هرگرم زردآلو 36 کیلوکالری انرژی، 1.2 گرم فیبر، 420 میکروگرم ویتامین A، حدود 5 میلی گرم ویتامین C، مقدار 300 میلی گرم پتاسیم، 20 میلی گرم فسفر، 8 میلی گر آهن، 20 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم روی است. علاوه بر اینکه هر یک گرم زردآلو حاوی 87 درصد آب است. بنابراین خوردن روزانه یک تا سه عدد زردآلو بخشی از نیاز بدن به مواد معدنی، ویتامین ها و آب مورد نیاز بدن را تامبن می کند.