یوگا، استرس را کم می‌کند










انجام یوگا تاثیرات مثبتی بر روی ژن‌ها ایجاد می‌کند که باعث کمتر شدن استرس می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دلایل زیادی برای شروع انجام یوگا و مدیتیشن وجود دارد. تحقیقات علمی زیادی که در سالهای اخیر انجام شده نشان می‌دهد که یوگا و مدیتیشن می‌تواند تا حد زیادی استرس مخرب برای بدن را از بین ببرد. بسیاری از بزرگسالان تحت فشار استرس‌های شدید هستند.


در یکی از مطالعات اخیر، محققان افرادی که مدیتیشن و یوگا انجام می‌دادند را برای مدتی بررسی کردند و از آنها نمونه خون گرفته شد. نتیجه آزمایش خون این افراد جالب بود. بعد از انجام مدیتیشن تغییراتی در ژن‌های موجود در خون ایجاد می‌شود که این تغییرات مثبت است. این ژن‌ها مربوط به سوخت و ساز انرژی، کارای میتوکندری، ترشح انسولین، استرس و تورم بودند.

ضمناً این آزمایش خون بر روی مدیتیشن کاران حرفه‌ای انجام شد که نشان می‌دهد این تغییرات مثبت بر روی آنها بیشتر نیز هست، همچنین یوگا بر ژن‌های مربوط بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می‌گذارند. این مساله باعث می‌شود که بدن بعد از بیماری‌ها بهتر درمان شود. استرس مذمن باعث ایجاد مشکلات فیزیولوژیک و روانی می‌شود.

این مطالعات نشان می‌دهد که یوگا و مدیتیشن در زندگی روزانه لازم هستند و تکنیک های مناسبی برای مقابله با استرس به شمار می‌آیند.