اینکه به دلیل قیمت بالا هنوز بسیاری از متقاضیان خودرو قادر نیستند این کالا را خریداری کنند و بهاء آن را بسیار گران و خارج از بودجه و توان و بنیه مالی خانوارها زیادی ارزیابی می کنند ضمن اینکه معتقدند به ویژه طی دو،سه سال اخیر به طور لجام گسیخته نرخ آن روند افزایشی داشته است.موضوعی است که به عنوان یکی از اولویت های مردم برای سروسامان دادن به آن از سوی دولتمردان مطرح می باشد.
اما خودرسازان هم در مقابل انتقاد مردم بابت گران بودن قیمت خودرو که البته کیفیت پایین آنهم مورد اعتراض آنان قرار دارد، مدعی اند با وجود افزایش قیمت این محصول ولی به دلیل نوسانات زیاد در حوزه بهاء ونرخ مواد اولیه مورد نیاز و قطعات و نیز افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و یورو برای تولید خودرو نه تنها سودی نداشتند بلکه متحمل ضرر و زیان نیز شده اند.در همین رابطه و بررسی اینکه قیمت انواع خودرو که اکنون می توان گفت بازار خودرو در نوعی رکود و انتظار برای تعیین تکلیف قرار دارد ،چه تغییری خواهد کرد گفتگویی با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران انجام شده است که در ذیل تقدیم می شود.

*به عنوان اولین سوال بفرمایید خودورسازان چه کمکی را از دولت یازدهم انتظار دارند؟
*
*با استقرار دولت جدید رفع چالش های متعدد در حوزه خودرو سازان مد نظر است که مهم ترین آن مساله تحریم می باشد که مشکلات زیادی را برای این صنعت ایجاد کرده است .و امید می رود در مذاکرات گروه 1+5 و نیزبا اقدامات دولت آقای روحانی برای رفع این موانع ،این مشکلات کم رنگ تر شود.
مشکل بعدی که خودروسازان با آن مواجه اند کمبود نقدینگی است در گذشته اگر با 10 درصد مبلغ کل برای خرید مواد مورد نیاز این صنعت از خارج می شد گشایش اعتبار کرد اکنون خودروسازان برای همان خرید ها باید معادل 130 درصد کل مبلغ در بانک سپرده گذاری کنند تا گشایش اعتبار صورت پذیرد.
*تاکنون اقدام دولت برای حل این مشکلات چه بوده است؟**در خصوص گشایش اعتبار رئیس جمهور دستور داد به جای 130 درصد رقم 30 درصد مبنا قرار گیرد.اماهنوز جهت اجرا به بانکها ابلاغ نشده است .انتظار این است دستوراتی که در راستای رفع موانع تولید اتخاذ می شود زودتر اجرایی گردد .چراکه هزینه های تولید از جمله قیمت مواد اولیه نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته درحالیکه قیمت خودرو به این میزان رشد نداشته است .

*شما همیشه معتقدید قیمت خودرو در مقایسه با رشد نرخ سایر اقلام افزایش نداشته است در حالیکه مردم چنین نظری ندارند توضیح شما در این خصوص چیست؟
**این مساله قابل اثبات است .ببینید قیمت سکه از سال 84 تا 92 بیش از 9 تا 10 برابر شده است نرخ آپارتمان در تهران هم به همین اندازه رشد داشته است .دلار 904 تومانی تا 3 هزار 600 تومان هم طی این سالهای یاد شده رسید که نشان می دهد نزدیک به 4 برابر افزایش داشته است در حالیکه قیمت خودرو طی این سالها تنها 2/2 برابر شده است.در صورتی که اجزاءتشکیل دهنده این محصول از نرخ دلار و یورو گرفته تا سایر مواد لازم چندین برابر شده است.به عنوان مثال می توان گفت هر کیلو ورق از 570 تومان به 2 هزار تومان رسید.

*با همه این اوصاف اما قیمت خودروی در حدی است که خیلی از مردم توان خرید آن را ندارند؟** بله ما هم قبول داریم که قدرت خرید مردم به دلیل سقوط ارزش پولی کشورکاهش یافته است برای رفع این مشکل دولت باید اقدام به فعال کردن شرکت های لیزینگ کند تااین شرکت ها بتوانند خودرو را به طور اقساط در اختیار مردم قرار دهند.

*این طور که به نظر می رسد وزیر صنعت و معدن در قیمت گذاری خودرو، طرف خودروسازها را گرفته و معتقد است شورای رقابت نباید درقیمت گذاری این محصول دخالت کند بنابراین رویه قبل یعنی سازمان حمایت از مصرف کننده به اتقاق خودروساز مبنا برای تعیین قیمت خودرو می باشد.نظر شما در این رابطه چیست ؟
*
*اتفاقا یکی دیگر از خواسته ای خودروسازان کوتاه کردن دست شورای رقابت از تعیین قیمت خودرواست که خوشبختانه وزیر صنعت و معدن و تجارت با ان موافق هستند هرچند درکل معتقدیم دولت باید خودروسازان را از بورکراسی تعیین نرخ خودرو توسط شورای رقابت و نیزسازمان حمایت از مصرف کننده نجات دهد .و اجازه دهد نرخ این کالا در حاشیه بازار مشخص و تعیین شود.

*کمی بیشتر دراین خصوص توضیح دهید؟
*
*ببینید در کشور 16 تولید کننده خودرو سواری و 15 شرکت وارد کننده خودرو سواری فعالند .هر چند نرخ تعرفه واردات خودرو 40 درصد تعیین شده ولی در عمل کمتر از این میزان می باشد .با این توضیح که نرخ محاسبه عوارض کمرگی بر مبنای دلار 2 هزارو 450 تومان می باشد در حالیکه دلار در بازار آزاد قیمت دلار بیش از 3 هزار تومان می باشد .به عنوان مثال اگر قیمت خودروی 10 هزار دلار باشد با فرض دلار 3 هز او 500 نرخ دلار آزاد 35 میلیون تومان می شود اما گمرک 40 درصد این رقم را از وارد کننده نمی گیرد بلکه با نرخ دلار 2450 تومان قیمت این خودرو 24 میلیون و 500 هزار تومان می باشد و سپس تعرفه اعمال می شود که در واقع در حد 30 درصد است نه 40 درصد.
*درخصوص انتظارات دیگر خودروسازان از دولت به ویژه وزارت صنعت معدن و تجارت بفرمایید؟
**کمک به نقدینگی مورد نیاز صنعت خودروسازی ،که دولت به طور مشخصه بایدبرای این منظور سرمایه بانکها را افزایش دهد تا آنان بتوانند به خودروسازان وام مورد نیاز را پرداخت کنند .این اقدام با توجه به گردش مالی بالای صنعت خودروسازی باعث رونق بیشتر تولید در این صنعت می شود.

*وضعیت تولید خودرو در حال حاضر چگونه است؟
**در حال حاضر 35 درصد تولید سال 90 را داریم که در صورت افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش در این صنعت، می توان به افزایش تولید دست یافت که در آن صورت خیلی از مشکلات حل می شود و قیمت ها بی حساب بالا نمی رود .

*از دید خودروسازان بهتر است قیمت این محصول توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود یا اینکه آزاد سازی صورت گیرد و نرخ آن بر مبنای حاشیه بازار مشخص گردد؟
**با آزاد سازی نرخ خودرو موافقیم و بهتر است بهاءاین محصول و کالا در حاشیه بازار و بر مبنای بازار عرضه وتقاضا تعیین شود که در آن صورت دست رانت خواران و پول های سرگردان از این بازارکه به دلیل تفاوت قیمت محسوس بین قیمت کارخانه ای با حاشیه بازار ایجاد شده است کوتاه خواهد شد و خریدار واقعی در بازار باقی می ماند.

*چه قدر امیدوارید دولت با آزادسازی قیمت خودرو و تعیین آن بر مبنای حاشیه بازار موافقت کند؟
**امیدواریم، بلاخره انسان با امید زنده است.

*اگر قیمت خودرو آزاد شود آیا درقیمت های فعلی تغییری ایجاد خواهدشد؟
**بله با آزاد سازی قیمت خودرو نرخ های فعلی تغییر خواهد کرد چراکه سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان خودروسازها متحمل زیان شدند امسال هم برخی خودرسازان ضرر و زیان دیدندبه عنوان مثال شرکت سایپا درسه ماهه اول امسال 52 هزار خودرو فروش داشت و 130 میلیاردتومان متحمللل زیان شد.هر چند خودرو سازان قلبا علاقه ای به افزایش قیمت خودرو ندارند چرا که افزایش قیمت منجر به کاهش خریدار می شود و این خواست خودروسازان نیست اما این میل تا زمانی قابل پذیرش است که دچار ضرر و زیان نیز نباشند.
طبق اسناد ومدارک قیمت خودرو طی 14 سال گذشته متهی به سال 90بیش از 44 درصد گران نشده است که به طور میانگین سالی 3 تا 5/3درصد افزایش یافته است در حالیکه دیگر اقلام و کالاها رشد قیمت بیشتری را تجربه کردند.
در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه ها ی تولید خودروسازان زیان می بینند لذا اگر قیمت گذاری خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و یا آزاد سازی نرخ خودرو ملاک قرار گیرد باید نرخ های فعلی خودور تغییر یابد.تا ضرر و زیان خودروسازان جبران شود.

*از صحبت های شما چنین بر می آید که خواست خودروسازها افزایش قیمت است.این مساله درست است؟
**بله دقیقا قیمت های فعلی افزایش خواهد یافت.

*یعنی اینکه چه سازمان مصرف کننده متولی نرخ گذاری خودرو باشد و چه اینکه قیمت این محصول بر مبنای حاشیه بازار تعیین شود نرخ های فعلی افزایش خواهد یافت؟
**بله البته آنقدر زیاد نخواهد بود بلکه نرخ های فعلی در حد 10 تا 15 درصد گران تر خواهدشد.
*با استقرار دولت جدید که بحث رفع تحریم ها در حوزه های مختلف از جمله خودروسازی در دستور کار قرار گرفته است آیا شرایطی فراهم نشده که خودورسازها با استفاده از این فضا به دنبال مشارکت با شرکت های درجه یک دنیا برای تولیدخودرو باشند در حالیکه اکنون بیشتر مشارکت ها با شرکت های چینی است/
**تا قبل از تحریم ها در هر مناقصه شرکت های خودوسازی ایران 20، کمپانی اروپایی و تعداد اندکی از آمریکا در آن شرکت می کردند اما تحریم ها سبب شد وقتی نامه به این شرکت ها می نوشتیم جواب آن را ندهند و حاضر به مشارکت در ساخت خودرو در ایران نبودند.مثلا کشور کره و فرانسه که تا قبل از این مشارکت زیادی داشتند تحت فشار آمریکا از ادامه کار صرف نظر کردند لذا خودروسازها مجبور بودند با شرکت های چینی مشارکت داشته باشند در واقع غیر از چین کشور دیگری حاضر کار با ایران در حوزه خودرو نبود و به ما اعتنایی نمی کردند.
البته این بدان معنا نیست که خودروهای چینی فاقد کیفیت است .در واقع برای تولید خودرو استاندارهای 55 گانه اروپایی وجوددارد که کلیه خودروهای تولید شده ایرانی و نیز نوع وارداتی باید دارای این استاندارها باشد.

* ارزیابی از بازار خودرو ارائه فرمایید؟
**آمار ریز تولید در سایت انجمن خودوسازان موجود است .نگاهی به این آمار نشان می دهد هشداری که قبلا خودروسازها در خصوص مشکلات عدیده ای که این صنعت با آن مواجه است و از این حیث صدمه خواهد دید داده بودند، اکنون درستی آن نمایان شده است .
متاسفانه با عملکردگذشته دولت که بانک مرکزی همکاری با خودرسازان نکرد در کنار مساله تحریم وکمبود نقدینگی ، تولید افت کردو تعدادی از قطعه سازان ورشکسته و از گردونه تولید خارج شدند.
نتیجه اینکه در حال حاضر تولید خودرو به 35 درصد سال 90 رسیده است .البته جای امیدواری است که با همکاری دولت به مرور تولید افزایش یابد و با این افزایش تولید و عرضه بیشتر با رانت و فساد ناشی از تفاوت قیمت کارخانه ای خودرو با بازار مقابله می شود و قیمت ها نیز متعادل خواهد شد

*بدهی خودورسازان به قطعه سازان چه میزان می باشد؟
**اطلاعی از رقم دقیق آن ندارم اما به نظر می رسد این میزان بدهی بیش از 2 هزار میلیارد تومان باشد.