گوگل به تازگی قوانین حاکم بر عملکرد اپ ها در پلی استور را به روز کرده است. قوانین جدید نحوه تبلیغات شرکت ها را عوض می کند و ممکن است موجب کاهش تعداد اپ های رایگان شود.

گوگل این تغییرات را از طریق ایمیل به اطلاع توسعه دهندگان رسانده و آنها هم یا باید ظرف ۳۰ روز آتی تغییراتِ مد نظرِ این قوانین را اعمال کنند یا خطر حذف اپلیکیشن خود از گوگل پلی را به جان بخرند.

بر این اساس، شاید مهم ترین تغییرات در چگونگی تبلیغات درون اپلیکیشنی باشد. با توجه به قوانین جدید، اپ ها و تبلیغات آنها، نباید میانبر به صفحه خانگی (homescreen)، بوکمارک در مرورگر، یا آیکون روی دستگاه به هدف تبلیغات، داشته باشند. همچنین این تبلیغات نمی توانند در قسمت آگاه سازی ها نشان داده شوند، البته به جز آگاه سازی هایی که جزو ویژگی های ذاتی اپ نصب شده باشد (مثل اپ خطوط هوایی که پروازها و شرایط ویژه را اطلاع می دهد)

شاید این مسئله ظاهرا خیلی خوب به نظر برسد زیرا کسی از تبلیغات خیلی خوشش نمی آید اما از طرف دیگر، هرچه تبلیغات کمتر باشد میزان درآمد شرکت نیز کمتر خواهد شد زیرا کمپانی ها کمبود درآمدهایشان را از مشتریانشان جبران می کنند.

طبق این قوانین دسترسی های اپ ها نیز کمتر خواهد شد و نمی توانند به هرجای تلفن سرک بکشند یا تنظیمات آن را عوض کنند. هرگاه هم لازم باشد اَپی، تغییری در تنظیمات اعمال کند باید به طور واضح مشخص شود و به راحتی قابل بازگشت باشد.