ایده کمپانی " سیتروئن " برای سال 2020


شرکت سیتروئن سرانجام اطلاعات محصول هیبریدی جدید خود را منتشر کرد؛ محصولی که به گفته مدیران این شرکت با در نظر گرفتن کیفیت زندگی در 10 سال آینده طراحی شده است. شاید ماشین بازهای امروزی بسیار خوش شانس هستند که در عصری زندگی می کنند که محدودیت برای خودروسازان تقریبا بی معناست. اگر تا همین چند سال پیش خودروهایی با شکل و شمایل فضایی فقط در فیلم های ژانر تخیلی که روایتی از سال های آینده را به تصویر می کشید، حضور داشتند اما امروزه ترکیب قوه تخیل طراحان آینده نگر و شجاعت مدیران سنت شکن صنعت خودروسازی، بازیگران آهنین فیلم های تخیلی را به خیابان ها کشانده است. آخرین پرده از این تلاش ها، معرفی سیتروئن Numero9 Concept در نمایشگاه خودرو پکن است.جالب است بدانید که طبق پیش بینی های صورت گرفته، در سال 2020 میلادی، بیش از 15درصد بازار خودرو در سراسر جهان، در اختیار خودروهای برقی و هیبریدی خواهد بود! از همین رو بسیاری از خودروسازان صاحب سبک جهان چند سالی می شود که با رویکردی کاملا متفاوت به خودروهای برقی و هیبریدی می نگرند. حال به این موضوع، جاه طلبی فرانسوی ها در زمینه طراحی را نیز اضافه کنید تا جذابیت های یک محصول مفهومی فرانسوی بیش از پیش نمایان شود.

ایده سیتروئن، برای سال 2020
طراحان سیتروئن با خلق Numero9 نشان دادند که از این پس، آسفالت داغ خیابان ها به جای پرده نقره ای سینما، میزبان خودروهای چندمنظوره ای هستند که قرار است تعریف جدیدی از وسایط نقلیه شهری را ارائه دهند. شرکت سیتروئن، مدل مفهومی جدید خود را در سه عبارت تعریف کرده است؛ اقتصادی، دوستدار طبیعت و تجسمی از آینده. حال سوال این است که Numero9 چه در چنته دارد که مدیران سیتروئن این گونه با اطمینان از آن سخن می گویند؟!

این بار هنر در خدمت صنعت!
فرم بدنه Numero9 که این خودرو را در ردیف خودروهای کلاس Shooting Brake قرار می دهد، تلفیقی از خطوط مواج و نرم است که به هنرمندانه ترین شکل ممکن خلق شده است. هرچند نمای جلوی این خودرو ادامه دهنده زبان طراحی سری دی سی محصولات سیتروئن است، اما استفاده از اسپویلر یک تکه روی شیشه عقب که رگه هایی از چهره یک خودرو فست بک را به کالبد Numero9 تزریق کرده در کنار عناصری چون چراغ های تمام ال یی دی عقب با رفلکتورهای سه بعدی و رینگ های غول پیکر 21 اینچی که به شکل توربین طراحی شده و سبب کاهش ورود جریان هوا به فضای زیرین خودرو می شود، همگی ساخته و پرداخته ذهن طراحان هنرمندی است که فردا را در همین امروز معنی می کنند.در ضمن، طراحان و مهندسان سیتروئن به سبب بهره گیری این خودرو از پیشرانه هیبریدی، آرایش پلت فرم آن را برای نخستین بار به صورت «عمودی-افقی» درآورده اند که پیش از این در هیچ یک از محصولات این بخش مشاهده نشده بود. البته طبیعی است که وقتی محصولی با ایده تولید در یک دهه آینده معرفی می شود، دارای المان ها و قید و بندهای فراتر از زمان در زمینه طراحی و مونتاژ باشد اما پیش بینی می شود با تولید این محصول در قالب تجاری توسط سیتروئن، اندکی از غلظت طراحی انقلابی این خودرو کاسته و شکل و شمایل آن با نیازهای روز منطبق شود.

قوای محرکه
با آن که چهره ظاهری ستاره «شماره 9 سیتروئن» (Numero9) به حدی چشم نواز هست که بتواند تمامی حرف و حدیث های پیرامون این خودرو را تحت تاثیر قرار دهد اما مهندسان سیتروئن با طراحی یک مجموعه قوای محرکه با دو قلب تپنده بنزینی و الکتریکی با بالاترین بازدهی ممکن، ثابت کردند که دست کمی از طراحان خوش قریحه این شرکت ندارند! مجموعه ای که وظیفه به حرکت درآوردن این زیبای فرانسوی را بر عهده دارد متشکل از یک پیشرانه بنزین سوز 6/1 لیتری THP با بیشینه قدرت 225 اسب بخار و گشتاور 275 نیوتن متری و یک پیشرانه کوچک الکتریکی با قدرت خروجی 70 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن متری است.جالب آن که پیشرانه بنزین سوز، وظیفه تامین قدرت مورد نیاز چرخ های جلو را برعهده داشته و پیشرانه الکتریکی چرخ های عقب خودرو را به حرکت وا می دارد. البته مدیران سیتروئن اعلام کرده اند در صورت تولید این محصول در قالب تجاری، امکان سفارش پیشرانه دیزلی به جای نسخه بنزینی محتمل است. مجموعه قوای محرکه خودرو در حالت عملکرد ماکزیمم، توانایی تولید 295 اسب بخار و 475 نیوتن متر گشتاور را داراست که می تواند Numero9 را در عرض 4/5 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین عقربه سرعت سنج این خودرو، شانس خواهد داشت که رقم 244 کیلومتر بر ساعت را نیز به عنوان سرعت بیشینه خودرو لمس کند.با آن که در این حالت میزان مصرف سوخت Numero9 فقط و فقط 1/7 لیتر در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش اعلام شده و طی هر کیلومتر حرکت، تنها 39 گرم گاز آلاینده از اگزوز آن خارج می شود، اما اگر می خواهید خود را در نقش یک دلسوخته محیط زیست جا بزنید، می توانید این خودرو را در حالت تمام الکتریکی به حرکت درآورید که در این حالت می توان بیشینه مسافتی معادل 50 کیلومتر را با میزان آلایندگی نزدیک به صفر طی کرد.شاید حق با مدیر بخش طراحی و توسعه بود که در جریان نمایشگاه خودرو پکن در خصوص این خودرو گفت: «اگر می خواهید هم در خیابان چشم ها را به خود خیره سازید و هم به فکر آیندگان باشید، Numero9 می تواند بهترین انتخاب باشد»! البته دست کم تا چند سال آینده و زمان فراهم شدن تولید انبوه این خودرو، شانس مشاهده این ابرمحصول هیبریدی را در خیابان ها نخواهیم داشت.