+ ارسال موضوع جدید
صفحه 100 از 100 نخستنخست ... 50 90 96 97 98 99 100
نمایش نتایج: از شماره 991 تا 998 , از مجموع 998

موضوع: << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

  1. #1
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    1 - اصول سه‏گانه‏ى اعتقادى



    اصول سه‏گانه‏ى اعتقادى گاهى در یك سوره مطرح است، چنان كه در سوره‏ى مباركه‏ى (یس) آمده است؛ «نبوّت» در ابتداى سوره بیان شده است؛ «انّك لمن المرسلین»، مبدأ و معاد نیز پایان آن؛ «فسبحان الّذى بیده ملكوت كل شى‏ء و الیه ترجعون»(26)، گاهى نیز این سه اصل اعتقادى در یك آیه مطرح شده است؛ «ءامن الرّسول بما أنزل إلیه من ربّه و المؤمنون كلّ ءامن باللّه و ملئكته و كتبه و رسله لا نفرّق بین أحد من رسله و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانك ربّنا و إلیك المصیر»(27)، كه جمله‏ى «كلّ ءامن باللّه» ناظر به توحید و جمله‏ى «لا نفرّق بین أحد من رسله» بیان كننده‏ى نبوت و جمله‏ى «و إلیك المصیر» اشاره به معاد است.






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  2. 4 کاربر مقابل از این پست *pranses sanaz* تشکر کرده اند.


  3. #991
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    994 - سرنوشت اهل طغیان‏

    قرآن كریم سرنوشت اهل طغیان را آتش جهنم مى‏داند؛ «فأمّا من طغى * و ءَاثر الحیوة الدّنیا * فإنّ الجحیم هى المأوى»،(3081)و در جاى دیگر مى‏فرماید: «إنّ جهنّم كانت مرصاداً * للطّاغین مأباً».(3082) آنگاه نمونه‏هایى از افراد طغیانگر را بیان مى‏كند:
    1 - فرعون؛ «إذهب إلى فرعون إنّه طغى».(3083)
    2 - مخالفان انبیا؛ «كذلك ما أتى الّذین من قبلهم من رسول إلاّ قالوا ساحر و مجنون * أتواصوا به هم قوم طاغون».(3084)
    3 - منافقان؛ «... اللّه یستهرى‏ء بهم و یمدّهم فى طغیانهم یعمهون».(3085)






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  4. #992
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    995 - آزادى اراده‏

    «ألم نجعل له عینین * و لساناً و شفتین * و هدیناه النّجدین»(3086)
    آیات شریفه، بعد از بیان نعمت چشم و زبان و لب، اشاره به مسأله‏ى اختیار و آزادى اراده‏ى انسان مى‏كند و مى‏فرماید: ما او را از خیر و شرّ آگاه كردیم، اما در عین حال انتخاب راه با خود انسان است، اوست كه مى‏تواند چشم و زبان را در مسیر حلال و حرام به گردش درآورد و از دو جاده‏ى خیر و شرّ، هركدام را بخواهد، برگزیند.
    پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله مى‏فرماید: «خداوند متعال خطاب به فرزندان آدم مى‏گوید: اگر زبانت خواست تو را وادار به حرام كند، من دو لب را براى جلوگیرى از آن در اختیار تو قرار داده‏ام، لب را فرو بند و اگر چشمت بخواهد تو را به سوى حرام ببرد، من پلك‏ها را در اختیار تو قرار داده‏ام، آن‏ها را فرو بند؛ «یابن آدم ان نازعك لسانك فیما حرّمت علیك، فقد أعنتك علیه بطبقتین فاطبق و ان نازعك بصرك إلى بعض ما حرّمت علیك، فقد أعنتك علیه بطبقتین فأطبق».(3087)






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  5. #993
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    996 - دلایل آزادى اراده‏

    مسئله‏ى جبر و اختیار از قدیمى‏ترین مسائلى است كه در میان دانشمندان مطرح بوده است. گروهى طرفدار آزادى اراده و دسته‏اى به جبر معتقد بوده‏اند و هر دو، دلایلى براى اثبات مقصد خود ذكر كرده‏اند. جالب این كه جبرییّن در دایره‏ى بحث‏هاى علمى معتقد به جبر هستند، لكن در عمل، اصل اختیار و آزادى اراده را پذیرفته‏اند. اكنون به دلایل آزادى اراده توجه فرمایید:
    الف - تردید؛ این كه ما در مورد چیزى شك مى‏كنیم كه انجام دهیم یا نه، دلیل آزادى اراده است.
    ب - پشیمانى؛ این كه ما در كارى كه كرده‏ایم پشیمانیم، دلیل آزادى و اختیار است، وگرنه پشیمان نمى‏شدیم.
    ج - تأدیب؛ ادب كردن دلیل آن است كه شخص قابل ادب هست و قابلیت، دلیل آزادى است.
    د - انتقاد؛ این كه از كارهاى همدیگر انتقاد مى‏كنیم، دلیل آزادى است. چرا مثلاً از درخت گردو انتقاد نمى‏كنیم؛ چون او آزادى ندارد.
    ه - توبه؛ این كه انسان از خطاهاى خود توبه مى‏كند، دلیل آزادى اراده است. باقبول اصل جبر توبه معنا ندارد.
    و - ثواب و پاداش براى نیكوكاران و مجازات براى بدكاران در دنیا و قیامت، دلیل بر آزادى اراده است.
    همچنین آیاتى از قرآن كریم بر مشیّت و اراده‏ى انسان تكیه كرده است كه دلالت بر آزادى اراده دارد، مانند: «فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مئاباً»،(3088) «إنّا هدیناه السّبیل إمّا شاكراً و إمّا كفوراً»،(3089) «فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیكفر»،(3090) «انّ هذه تذكرة فمن شاء اتّخذ إلى ربّه سبیلاً».(3091)






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  6. #994
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    997 - تعصب و حمیّت‏

    «إذ جعل الّذین كفروا فى قلوبهم الحمیّة حمیّة الجاهلیّة»(3092)
    تنها مانع كفار از ایمان به خداوند، تعصب جاهلى است. از اینجا روشن مى‏شود تعصب بر دو قسم است: تعصب جاهلى كه مذموم است و تعصب بر اساس مسائل منطقى و اصولى كه شایسته است.
    «حمیّت» در اصل از ماده‏ى «حمى» بر وزن «حمد» به معناى حرارتى است كه از آتش یا خورشید یا بدن انسان و مانند آن به وجود مى‏آید و به همین دلیل به حالت تب، حُمّى‏ (بر وزن كبرى) گفته مى‏شود و به حالت خشم و همچنین نخوت و تعصّب خشم‏آلود نیز «حمیّت» مى‏گویند. این حالتى است كه بر اثر جهل و انحطاط فرهنگى، مخصوصاً در میان اقوام جاهلى فراوان است و سرچشمه‏ى بسیارى از جنگ‏ها و خونریزى‏ها بوده است.(3093)






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  7. #995
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    998 - زمینه‏هاى تعصّب‏

    زمینه‏هایى براى تعصب وجود دارد كه به نمونه‏اى از آن‏ها اشاره مى‏شود:
    الف - نژادپرستى؛ «خلقتنى من نار و خلقته من طین».(3094)
    ب - آیین و مكتب؛ «قالت الیهود لیست النّصارى على شى‏ء و قالت النّصارى لیست الیهود على شى‏ء».(3095)
    ج - تعداد و جمعیت؛ «نحن أكثر أموالهم و أولاداً».(3096)
    د - قومیّت؛ «لو نزّلنا على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما كانوا به مؤمنین».(3097)






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  8. #996
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    999 - سعادت و نحوست ایّام‏

    «فأرسلنا علیهم ریحاً صرصراً فى أیّام نحسات»(3098)
    نحوست روز یا مقدارى از زمان به این معناست كه در آن زمان، به غیر از شر و بدى حادثه‏اى رخ ندهد و سعادت روز درست بر خلاف این است. بنا بر این، به هیچ وجه نمى‏توانیم بر سعادت روزى از روزها یا زمانى از زمان‏ها یا نحوست آن برهان اقامه كنیم. چون از نظر مقدار، طبیعى است كه بعضى از زمان‏ها مثل هم هستند، پس از نظر خود زمان فرقى میان این روز و آن روز نیست تا یكى را سعد و دیگرى را نحس بدانیم، اما علل و عواملى كه در حدوث حوادث مؤثّرند، از حیطه‏ى علم ما بیرون است و ما نمى‏توانیم تكه تكه زمان را با عواملى كه در آن زمان دست در كارند، بسنجیم تا بفهمیم آن عوامل در این بخش از زمان چه عملكردى دارند و آیا عملكرد آن‏ها به گونه‏اى است كه این قسمت از زمان را نحس مى‏كند. دقیقاً به همین دلیل است كه از نظر عقلى، راهى به انكار سعادت و نحوست هم نداریم.
    اما از نظر شرع، قرآن كریم بعضى از روزها را نحس دانسته است. چنان كه در آیه‏ى فوق مى‏فرماید: ما باد تند و سختى را در روزهاى نحس بر قوم عاد فرستادیم. همان گونه كه بعضى از شب‏ها را مبارك دانسته است، مانند شب قدر؛ «انّا أنزلناه فى لیلة مباركة»(3099). روشن است كه مبارك بودن آن شب و سعادتش به جهت تقارن آن به امورى بزرگ و تأثیرهاى معنوى است، از قبیلِ حتمى كردن قضا و نزول ملائكه و روح و سلام بودن آن شب.
    بیشتر روایاتى كه ایام را نحس مى‏شمارد، ضعیفند و سند درستى ندارند. برخى از روایاتى كه ایام را نحس مى‏شمارند، مانند: چهارشنبه‏ى هر هفته و چهارشنبه‏ى آخر ماه و مانند آن، علتش این است كه در این روزها حوادث ناگوارى به طور مكرر اتفاق افتاده است، آن هم ناگوار از نظر مذاق دینى مانند رحلت پیامبرصلى الله علیه وآله و شهادت امام حسین‏علیه السلام و انداختن ابراهیم‏علیه السلام در آتش یا نزول عذاب بر بعضى از اقوام. بدیهى است كه نحس شمردن چنین ایامى، استحكام بخشیدن به روحیه‏ى تقواست؛ یعنى وقتى افرادى به دلیل این كه در این ایام بت شكنان تاریخ (ابراهیم‏علیه السلام و امام حسین‏علیه السلام) گرفتار دست بت‏هاى زمان خویش شده‏اند، دست به كارى نمى‏زنند و از لذّت‏هاى مادى خویش چشم مى‏پوشند؛ روحیه‏ى تقوا در چنین افرادى تقویت مى‏گردد.(3100)






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  9. #997
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    1000 - احكام كلّى صید در قرآن‏

    در قرآن كریم چهار حكم كلى در مسأله‏ى صید حیوان بیان شده است:
    الف - عدم جواز صید در حال احرام؛ «غیر محلّى الصّید و أنتم حرم»(3101)و «لا تقتلوا الصّید و أنتم حرم».(3102)
    ب - جواز شكار به وسیله‏ى سگ شكاترى؛ «أحلّ لكم الطّیّبات و ما علّمتم من الجوارح مكلّبین تعلّمونهنّ».(3103)
    ج - وجوب گفتن «بسم اللّه» به هنگام فرستادن سگ شكارى؛ «و اذكروا اسم اللّه علیه».(3104)
    د - جواز صید از دریا؛ «أحلّ لكم صید البحر و طعامه»(3105).






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  10. #998
    *••*˜سـرپرســت کل سایـت˜*••*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    سن
    31
    نوشته ها
    68,602
    تشکر
    11,593
    تشکر شده 42,652 بار در 14,138 پست

    پیش فرض پاسخ : << هــزار و یـــــــك نكته از قرآن كریم >>

    1001 - شرایط تجارت در قرآن‏

    1 - معاملات بازرگانى باید با رضایت انجام گیرد؛ «یا أیّها الّذین ءامنوا لا تأكلوا أموالكم بینكم بالباطل الاّ أن تكون تجارة عن تراض».(3106)
    2 - معامله‏ى نقدى نیازى به سند ندارد؛ «الاّ أن تكون تجارة حاضرة تدیرونها بینكم فلیس علیكم جناح ألاّ تكتبوها».(3107)
    3 - هنگام نماز جمعه دست از تجارت بردارید؛ «و اذا رأوا تجارة أو لهواً انفضّوا إلیها و تركوك قائماً قل ما عند اللّه خیر من اللّهو و من التّجارة و اللّه خیر الرّازقین»(3108)و«و إذا نودى للصّلوة من یوم الجمعه فاسعوا إلى ذكر اللّه فذروا البیع».(3109)
    4 - تجارت، مردان خدا را از ذكر خدا باز نمى‏دارد؛ «رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذكر اللّه و إقام الصّلوة».(3110)
    5 - تجارت معنوى (جهاد در راه خدا) مایه‏ى رهایى از آتش است؛ «یا أیّها الّذین ءامنوا هل أدلّكم على تجارة تنجیكم من عذاب ألیم * تؤمنون باللّه و رسوله و تجاهدون فى سبیل اللّه بأموالكم و أنفسكم ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون».(3111)
    6 - تجارت نابود نشدنى در پرتو تلاوت قرآن و بر پا داشتن نماز و انفاق است؛ «انّ الّذین یتلون كتاب اللّه و أقاموا الصّلوة و أنفقوا ممّا رزقناهم سرّاً و علانیة یرجون تجارة لن تبور».(3112)






    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]



  11. کاربر مقابل از این پست *pranses sanaz* تشکر کرده است.


+ ارسال موضوع جدید
صفحه 100 از 100 نخستنخست ... 50 90 96 97 98 99 100

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 0

بازدید کنندگان :  (نمایش کلی)

نامی برای نمایش وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •