+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: شخصیت جهانی پیامبر اکرم (ص)

  1. #1
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    ABADAN
    سن
    23
    نوشته ها
    6,436
    تشکر
    6,008
    تشکر شده 3,155 بار در 1,581 پست

    شخصیت جهانی پیامبر اکرم (ص)

    شخصيت جهاني پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) شخصیت انسان، مجموعه ای از صفات پایدار و معتبر در وجود او است[1] این صفات، امكان دارد در برخی افراد ثبات نسبی داشته باشد به گونه ای كه دیگران تا اندازه ای بتوانند رفتار او را پیش بینی كنند.[2]
    بنابراین خوب یا بد بودن و به عبارت دیگر ناقص یا كامل بودن شخصیت هر كسی به صفات نیك یا بد بستگی دارد و چون پیامبران و رهبران الهی، نیكوترین صفات انسانی را دارند، والاترین شخصیت های جامعه بشری اند. با وجود این، حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ كه شاهكار خلقت و پیامبر ختمی مرتبت است، بزرگترین شخصیت عالم امكان به شمار می آید. چنان كه قرآن كریم درباره او می فرماید: «و انك لعلی خلق عظیم»[3] یعنی ای پیامبر! همانا تو شخصیت بزرگ و برجسته ای داری. خلق از ماده خلقت به معنای صفاتی است كه از انسان جدا نمی شود گویی جزء خلقت و آفرینش انسان به شمار می آید.[4]
    آری! پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ شخصیت بسیار ارزنده و جهانی ای دارد كه در زمان و مكان نمی گنجد و به نسل و نژاد خاصی تعلق ندارد. جهانی بودن شخصیت آن حضرت در ابعاد گوناگونی متجلی است كه مهمترین آنها را در این مقاله به اختصار بیان می كنیم:
    1. تمام پیامبران گذشته، بعثت او را به مردم بشارت داده اند. خدای سبحان در قرآن كریم می فرماید: «ای پیامبر یاد آر» زمانی را كه خداوند از پیامبران ـ علیهم السلام ـ پیمان محكمی گرفت، هرگاه كتاب و حكمت به شما دادیم سپس پیامبری به جانب شما آمد و آیینتان را تصدیق كرد حتماً به او ایمان بیاورید و او را یاری كنید. آنگاه پروردگار به آنان گفت: آیا به این موضوع اقرار كردید و بر آن پیمان بستید؟ گفتند: آری اقرار كردیم. خداوند گفت: بر این میثاق گواه باشید و من نیز با شما از گواهانم.[5]
    این آیه شریفه بیان می كند از تمام پیامبران ـ علیهم السلام ـ بدون استثنا پیمان گرفته شده است كه به پیامبر یا پیامبران پس از خود ایمان بیاورند و او را در تبلیغ رسالتش نیز یاری كنند و چون، پس از درگذشت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ پیشین، پیامبر بعد مبعوث می شد از اینرو یاری كردن پیامبر نوظهور وقتی تحقق می یافت كه پیروان رسول پیشین او را كمك كنند.
    علاوه بر این در صورتی باید به پیامبر بعد ایمان آورد و یاریش كرد كه او نیز ایمان آوردندگان به خودش را تصدیق كند تا دعوت همگی هماهنگ باشد و فیض الهی بودن وقفه در جامعه جریان یابد و هدف از این كار اثبات حقانیت پیامبر نوظهور است.
    مطلب دیگر این كه هرچند این آیه شریفه مساله را به صورت كلی و عمومی بیان می كند ولی مصداق آشكار آن، پیامبر اسلام حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ است كه خدای بزرگ از تمام پیامبران صاحب كتاب و شریعیت پیشین پیمان محكمی گرفت تا به نبوت و رسالت او ایمان بیاورند و پیروانشان را به یاری كردن او بسیار سفارش كنند.[6]
    فخررازی از حضرت علی ـ علیه السلام ـ نقل می كند: همانا خداوند هیچ پیامبری از آدم تا پیامبران بعد را مبعوث نكرد مگر این كه از آنان پیمان گرفت، اگر محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ برانگیخته شد به او ایمان بیاورند و كمكش كنند.[7]
    و نیز نقل است امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: خداوند از فرزندان آدم پیامبرانی برگزید و از آنان خواست رسالتی را كه خداوند به آنان امانت داده است به مردم برسانند... آنان در انجام دادن وظایفشان هرگز كوتاهی نكردند، پیامبرانی كه برخی آنان به ظهور پیامبر آینده بشارت دادند و برخی به واسطه پیامبر پیشین شناخته شده بودند قرنها این گونه گذشت و روزگار سپری شد. پدران درگذشتند و فرزندانشان، جانشین آنان شدند تا اینكه آفریدگار سبحان، محمد رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ را برانگیخت و با آن به وعده خویش، عمل و نبوت را كامل كرد، او پیامبری به شمار می آمد كه از تمام انبیای الهی پیمان گرفته شده بود، تا آمدنش را به مردم بشارت دهند.[8]
    علاوه بر آنچه گفتیم، نوید رسالت پیامبر خاتم ـ صلی الله علیه و آله ـ در تمامی كتاب های آسمانی به ویژه عهدین یا كتاب مقدس ذكر شده است.[9]
    2. حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ خاتم الانبیاء است.
    قرآن مجید در این باره می فرماید: محمد، پدر هیچ یك از شما نبوده و نیست ولی رسول خدا و ختم كننده پیامبران است و خداوند همه چیز را می داند.[10]
    امام علی ـ علیه السلام ـ هنگام غسل دادن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: پدر و مادرم به فدایت ای رسول خدا! با مرگ تو چیزی قطع شد كه با مرگ دیگری قطع نگشت و آن نبوت و پیام آوران و اخبار آسمان بود.[11]
    «نبوت از جنبه فردی، مظهر گسترش شخصیت روحانی یك انسان و از جنبه عمومی پیام الهی برای انسان ها به منظور رهبری آنان است كه توسط یك فرد به دیگران ابلاغ می شود.
    اسلام، اندیشه ختم نبوت را آنچنان ترسیم كرده است كه نه فقط ابهام و تردیدی باقی نمی گذارد بلكه آن را به صورت یك فلسفه بزرگ در می آورد. از نظر اسلام اندیشه ختم نبوت نه نشانه تنزل بشریت و كاهش استعداد بشری و نازا شدن مادر روزگار است و نه دلیل بی نیاز بودن بشر از پیام الهی است و نه با پاسخگویی به نیازهای متغیر انسان در دوران و زمان های مختلف ناسازگار است بلكه علت و فلسفه دیگری دارد. زیرا می دانیم یكی از علل تجدید رسالت و ظهور پیامبران جدید، تحریف كتابهای مقدس و آسمانی است از این رو پیامبران غالبا احیا كننده سنت های فراموش شده و اصلاح گر معارف تحریف شده بوده اند. اما بشر در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ به حدی از كمال رسیده بود كه بتواند سبب محفوظ ماندن قرآن كریم از تحریف باشد.[12]
    بنابراین بلوغ اجتماعی بشر یكی از اركان حقیقت است.
    مطلب دیگر اینكه قران كریم ضمن قصص پیامبران كاملا بیان می كند، هر یك از آنها در خلال تعلیمات مشترك مربوط به مبداء و معاد، بر روی یك نكته به خصوص تكیه كرده اند و مامور اجرای برنامه خاصی بوده اند ولی رسالت پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ یك رسالت جهانی است یعنی از نوع قانون به شمار می آید نه برنامه، و آن قانون اساسی جامعه جهانی بشر است. اسلام، طرحی كلی، جامع، همه جانبه معتدل و متعادل است، قرآن كتابی به شمار می آید كه روح تمام تعلیمات موقت و محدود دیگر كتابهای آسمانی را كه مبارزه با انواع انحراف ها و بازگشت به تعادل است در بردارد از این رو قرآن كریم می فرماید: و این كتاب (قرآن) را به حق بر تو نازل كردیم در حالی كه كتابهای آسمانی پیشین را تصدیق می كند و حافظ و نگهبان آنها است پس بر اساس احكامی كه خداوند نازل فرموده است بین آنان حكم كن و پیرو هوا و هوس هایشان نباش و از احكام الهی روی نگردان ما برای هر یك شما، آیین روشنی قرار دادیم و اگر خداوند می خواست همه شما را امت واحدی قرا می داد ولی پروردگار می خواهد، نسبت به آنچه عطایتان كرده است بیازماید. پس در نیكی ها بر یكدیگر پیشی بگیرید، بازگشت همه شما به جانب خداوند است، سپس از آنچه در آن اختلاف داشتید به شما خبر خواهد داد. [13] و [14]
    3. رسالت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ جهانی است.
    از امام مجتبی ـ علیه السلام ـ نقل است: عده ای از یهودیان نزد پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ آمدند و گفتند: ای محمد! تویی كه می پنداری فرستاده خدایی، و بسان موسی ـ علیه السلام ـ بر تو وحی نازل شده است؟!
    حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ اندكی ساكت شد، سپس فرمود: بلی! سرور فرزندان آدم منم ولی برای آن بر كسی فخر نمی فروشم، من خاتم پیامبران و پیشوای پرهیزگاران، و فرستاده پروردگار جهانیانم، آنان پرسیدند، خداوند تو را به سوی چه كسی فرستاده است؟ عرب یا عجم یا به جانب ما؟!
    در این هنگام خداوند بزرگ بر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ آیه ای نازل كرد و فرمود: «بگو ای مردم! من فرستاده خداوند به جانب همه شما هستم، همان خدایی كه حاكمیت آسمان ها و زمین ها از آن اوست، معبودی جز او نیست و زنده می كند و می میراند. پس به خداوند و رسولش ایمان بیاورید، همان پیامبر درس نخوانده ای كه به خدا و كلماتش ایمان دارد.و از او پیروی كنید تا هدایت شوید.[15]
    در آیه شریفه دیگری می فرماید: و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا (آنان را به پاداش های الهی)، بشارت دهی و از (عذاب او) بترسانی ولی بیشتر مردم نمی دانند.[16]
    از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل است كه فرمود: ... من برای تمام انسان ها اعم از سفید و سیاه برانگیخته شده ام... [17]
    4. حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ بهترین الگوی رفتاری برای جهانیان است.
    بی شك، رسیدن به كمال و هدف اصلی، زمانی شكل می گیرد كه انسان در تمامی رفتارهایش از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ پیروی كند و خود را به ظاهر و باطن آداب آن حضرت بیاراید تا خیر دنیا و آخرت را بیابد.[18] قرآن كریم در این باره می فرماید: برای شما در (زندگی) رسول خدا، سرمشق نیكویی بود، برای آنان كه امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می كنند.[19]
    معنای آیه شریفه این است كه بهترین الگوی آنان كه می خواهند با امید به خدا و باور داشتن روز جزا به خوشبختی برسند، حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ است.
    آری! آنان كه می خواهند به كمال انسانی دست یابند باید در پندار، گفتار و كردار، پیرو رسول اعظم باشند. پس همان گونه كه سخنان پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ عمیق است، رفتارش نیز عمیق به شمار می آید از اینرو، از جزئی ترین كار پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ ، می شود قانون های سعادت بخشی استخراج كرد. هر كار كوچكآن حضرت، یك چراغ، یك شعله و یك نور افكن است كه مسافت های بسیار دوری را در زندگی انسانها به آنان نشان می دهد[20] تا بتوانند باآگاهی كامل، مسیر زندگیشان را به سوی خوشبختی بپیمایند. بنابراین، همه انسان ها، تمام آنچه را كه در كمال یابی نیاز دارند می توانند در اقتدای كامل به رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ بیابند زیرا تمام معارف حقیقی و كمال آفرین در قرآن پیامبر و احادیث آن حضرت و اهل بیت گرامیش وجود دارد. زیرا حلال محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ تا روز قیامت حلال و حرام او تا جهان آخرت حرام است.[21]
    ممكن است كسی بپرسد مگر ممكن است چیزی جهانی و جاوید بماند در حالی كه بر اساس قانون تغییر و تحول عمومی طبیعتع هیچ شیئی ثابت نمی ماند از این رو چگونه می توان گفت شخصیت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و آیین او و به عبارت دیگر پندار، گفتار، و رفتار او جاودان و جهانی است؟!
    در پاسخ این پرسش می توان گفت: «آنچه همیشه در تغییر و تحول است ماده و تركیبات مادی می باشد ولی قانون ها و نظامات ـ اعم از نظامات طبیعی یا اجتماعی منطبق بر نوامیس طبیعی ـ این گونه نیست ستارگان و منظومه های شمسی پدید می آیند و پس از چندی فرسوده و فانی می شود اما قانون جاذبه همچنان باقی است... پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نیز رحلت می كند اما قانون آسمانی او زنده است.
    مصطفی را وعده داد الطاف حق گربمیری تو نمیرد این سَبَق
    در طبیعت «پدیده ها» متغیرند نه «قانون ها» اسلام قانون است نه پدیده، اسلام آن وقت محكوم به مرگ است كه با قانون های طبیعت ناهماهنگ باشد اما اگر از فطرت انسان و اجتماع سرچشمه گرفته و با طبیعت و قانون های آن هماهنگ باشد، چرا بمیرد؟![22]
    آری! پیامبر خدا حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ بهترین الگوی انسان ها است و سیره اش آموزنده و موجب رشد آنان است، تمام جهانیات می توانند سخن و سیره اش را بفهمند و با آن بیماری های روحی و جسمی اش را درمان كنند، پیروی كردن از آن حضرت به تمام انسان ها منزلت و شخصیت ارزنده ای می دهد و به معرفت اجتماعی و معنویاتشان می افزاید.[23] و در یك كلام، طریق رسیدن به رستگاری در جهان فقط از گلستان پهناور وجود حضرت خاتم الانبیاء ـ صلی الله علیه و آله ـ می گذرد.

    پی نوشتها
    [1] . پارسا، دكتر محمد، زمینه روان شناسی، ص 204. چاپ چهاردهم، موسسه انتشارات بعثت، سال 1376.
    [2] . گنجی، دكتر حمزه، روان شناسی عمومی، ص 316، نشر دانا، چاپ هشتم، بهار 1376.
    [3] . سوره قلم، آیه 3.
    [4] . تفسیر نمونه، ج 24، ص 372، انتشارات دارالكتب الاسلامیه، چاپ فروردین 1364، چاپخانه مدرسه امیرالمومینن ـ علیه السلام ـ قم.
    [5] . سوره آل عمران، آیه 81.
    [6] . آیت الله سبحانی، جعفر، منشور جاوید، ج 6، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، سال 1367.
    [7] . مفاتیح الغیب، ج 2،ص 507، انتشارات مصر.
    [8] . نهج البلاغه، ترجمه امامی، محمد جعفر و اشتیانی، محمد رضا، ج 1،ص 67، خطبه یكم، چاپ سیزدهم، سال 1381 هـ .ش، ناشر مدرسه الامام علی ـ علیه السلام ـ .
    [9] . هندی، رحمت الله، اظهار الحق ـ فخر الاسلام، انیس الكلام ـ علامه بلاغی، الهدی، الی دین المصطفی و منشور جاوید، ج 6.
    [10] . سوره احزاب، آیه 40.
    [11] . نهج البلاغه، ترجمه امامی، محمد جعفر، و آشتیانی محمد رضا، ج 2، ص 445، كلام 235.
    [12] . سوره حجر، آیه 9.
    [13] . سوره مائده، آیه 48.
    [14] . شهید مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 3،ص 153، انتشارات صدرا.
    [15] . سوره اعراف، آیه 158، تفسیر صافی.
    [16] . سوره سبا، آیه 16،و نیز رجوع شود به سوره انعام، 19 و 92.
    [17] . تفسیر نمونه،ج 18،ص 93، نشر دارالكتب الاسلامیه، چاپ هفدهم، نشر 1379.
    [18] . علامه طباطبایی، سید محمد حسین، سنن النبی، ترجمه عباس عزیزی، انتشارات صلاه، چاپ سوم، سال 1383.
    [19] . سوره احزاب، آیه 21.
    [20] . شهید مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 16،ص 49 و 50.
    [21] . كلینی (ره)، اصول كافی، ج 2، ص 17.
    [22] . مجموعه آثار، ج 3،ص 177 ـ 178.
    [23] . سیره نبوی، ص 29.
    نویسنده: خدارحم مرادي--اندیشه قم



  2. 2 کاربر مقابل از این پست ௸௫உƊ∂яЌళ∂ήĢέŁ تشکر کرده اند.


+ ارسال موضوع جدید

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 0

بازدید کنندگان :  (نمایش کلی)

نامی برای نمایش وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •