زیان 1.2 میلیارد دلاری نوکیا در سه ماهه نخست سال 2012


کمپانی فنلاندی نوکیا در روز 19 آوریل 2012 (31 فروردین 1391) گزارش مالی سه ماهه نخست سال 2012 خود را منتشر نمود. هرچند اکثر سهامداران نوکیا منتظر گزارش مالی ضعیفی از سوی این کمپانی بودند، اما ظاهراً نتایج نوکیا حتی بدتر از اکثر پیش بینی ها بوده، چرا که با انتشار این گزارش سهام نوکیا در بازار هلسینکی 3.5 درصد سقوط نمود. نوکیا در سه ماهه نسخت سال 2012 با 929 میلیون یورو (1.2 میلیارد دلار) زیان خالص یکی از بدترین سه ماهه های مالی خود را پشت سر گذاشت. این در حالست که این کمپانی سه ماهه مشابه سال 2011 را با 344 میلیون یورو سود خالص پشت سر گذاشته بود.
نوکیا در سه ماهه نخست سال 2012 فروشی برابر 7.354 میلیارد یورو را شاهد بود که نسبت به فروش 10.399 میلیارد یورویی این کمپانی در سه ماهه مشابه سال 2011 کاهشی 29 درصدی را نشان می دهد.
در آمد نوکیا عمدتاً از سه حوزه تأمین می شود: فروش دستگاه ها (فیچر فون ها، گوشی های هوشمند و ...)، سرویس های مکانی و تجارت و در نهایت شبکه های نوکیا-زیمنس.
نوکیا در سه ماهه نخست سال 2012 بیشترین کاهش درآمد را در فروش گوشی های خود شاهد بود بطوری که این فروش از 7.087 میلیارد یورو در سه ماهه نخست سال 2011 با 40 درصد کاهش به 4.246 میلیارد یورو در سه ماهه نخست سال 2012 رسید. اروپا که بزرگترین بازار گوشی های نوکیا محسوب می شود شاهد کاهشی 35 درصدی در درآمد حاصل از فروش این گوشی ها بود. خاورمیانه و آفریقا نیز 32 درصد کاهش فروش گوشی های نوکیا را تجربه کردند و چین با 70 درصد کاهش فروش گوشی های نوکیا شاهد روی آوردن بسیار از مشتریان نوکیا به برندهای دیگر بود.









تصویر بالا: گوشی ویندوز فونی لومیا 900 نوکیا




اما در سه ماهه نخست سال 2012 نوکیا در بخش خدمات مکانی و تجارت -- که بخش کوچکی از درآمدهای این کمپانی را به خود اختصاص می دهد – با درآمدی 277 میلیون یورویی شاهد رشدی 19 درصدی نسبت به سه ماهه مشابه سال 2011 بود.
درآمد نوکیا از شبکه های نوکیا-زیمنس نیز در سه ماهه نخست سال 2012 برابر 2.947 میلیارد یورو بود که کاهشی 7 درصدی را نسبت به سه ماهه مشابه سال 2011 نشان می دهد.
استفن الاپ – مدیر عامل نوکیا – با مأیوس کننده نامیدن نتایج مالی سه ماهه نخست سال 2012 این کمپانی تصدیق کرد که این کمپانی با «چالش های رقابتی بیش از حد انتظار» روبرو شده است. همچنین تغییر ساختار در این کمپانی نیز هزینه های زیادی را برای آن در پی داشته است. با این حال آقای الاپ معتقد است که نوکیا با عرضه گوشی های ویندوز فونی لومیا 900 و لومیا 610 توانسته بخش های بالایی و پائینی بازار گوشی های ویندوز فونی را پوشش دهد.
نوکیا بخش عمده ای از بازار گوشی های هوشمند خود را به گوشی های آیفون اپل و گوشی های آندرویدی واگذار نموده و در بازار گوشی های ارزان قیمت تر نیز تولید کنندگان چینی – نظیر کمپانی ZTE – توانسته اند سهم بازار نوکیا را به شدت کاهش دهند.
بسیاری از تحلیلگران تصمیم گیری نوکیا برای روی آوردن به بستر ویندوز فون مایکروسافت را -- که با نامه تاریخی استفن الاپ خطاب به کارکنان نوکیا آغاز شد -- تصمیمی اشتباه قلمداد می کنند و معتقدند این کمپانی باید به جمع تولید کنندگان گوشی های آندرویدی می پیوست. اما برخی از تحلیلگران هنوز هم نسبت به اتحاد نوکیا و مایکروسافت خوش بین هستند و معتقدند گوشی های مجهز به ویندوز فون نوکیا در سال های آتی به رقیبی جدی برای آیفون اپل و گوشی های هوشمند آندرویدی تبدیل خواهد شد.

منبع :

موبایل.آی آر