+ ارسال موضوع جدید
صفحه 1 از 15 1 2 3 4 5 11 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 144

موضوع: خبر های فرهنگی هنری

  1. #1
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    ميهن-بلوك سرپرستان-واحد خودم
    نوشته ها
    12,725
    تشکر
    2,446
    تشکر شده 12,500 بار در 4,033 پست

    پیش فرض خبر های فرهنگی هنری

    شاخه گل بر مزار ابراهيم يونسي


    بر مزار ابراهيم يونسي كه ظهر روز جمعه، ‌21 بهمن‌ماه به خاك سپرده شد،90 شاخه گل، به تعداد آثار او قرار داده شد.

    آزاد يونسي ـ پسر ابراهيم يونسي ـ درباره مراسم خاكسپاري اين مترجم به ايسنا توضيح داد: روز جمعه كه ما وارد كردستان شديم از «ديواندره» به بعد مشائيان آمده بودند و استقبال بي‌نظير بود. در ديواندره كه شهر كوچكي است، دو هزار نفر جمعيت آمده بود. در سقز هم سه تا چهارهزار نفر آمده بودند. شهر بانه تعطيل بود و پليس ماشين حامل متوفي را همراهي مي‌كرد. مراسم تدفين دكتر يونسي بسيار باشكوه برگزار شد و مردم بسياري از مهاباد، بوكان، سقز، سنندج، اروميه و... زير بارش برف در اين مراسم حضور داشتند، حتا كساني از شهرهاي عراق چون كركوك، سليمانيه و دهوك براي شركت در اين مراسم به ايران آمده بودند. او همچنين گفت كه در تهران نيز مراسمي در روز سه‌شنبه از ساعت ‌14 تا ‌15:30 در مسجد نور، ميدان فاطمي برگزار مي‌شود كه ما در آنجا پذيراي كساني خواهيم بود كه مي‌خواهند با ما همدردي كنند. ابراهيم يونسي، از پيشكسوتان ادبيات ترجمه و داستان‌نويسي ايران، بعدازظهر چهارشنبه ‌19 بهمن‌ماه از دنيا رفت.




  2. 7 کاربر مقابل از این پست mum's Angel تشکر کرده اند.


  3. #2
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    ميهن-بلوك سرپرستان-واحد خودم
    نوشته ها
    12,725
    تشکر
    2,446
    تشکر شده 12,500 بار در 4,033 پست

    پیش فرض

    جشنواره‌ای که با پوسترش نمی‌خواند!



    همه دارند از دوست قدیمی ما، دبیر جوان جشنواره سی ام فیلم فجر؛ محمد خزاعی عزیز تعریف مي‌کنند.


    من البته نمی‌خواهم همرنگ جماعت شوم، چون مي‌بینم ایرادهای ابتدایی در این جوان تازه‌وارد به این حیطه وجود دارد. برادر من اگر می‌خواستی جشنواره‌ات را در سیزدهم تا بیست و سوم بهمن برگزار کنی و از دهه فجر بیرون بزنی، چرا روی پوستر جشنواره‌ات نوشته‌ای دوازدهم تا بیست و دوم بهمن 1390؟ مثل دبیر قبلی جشنواره-که بر خلاف شما همیشه در محوطه کاخ جشنواره پرسه مي‌زد و در این امتیاز مثبت از شما پیشی مي‌گیرد- که احتمالا نمی‌گویی «چه توقع‌هایی دارید واین چیزها که دست خود آدم نیست»؟!!
    1- فرزاد موتمن فیلمی ساخته به نام بیداری که بد جوری توی ذوق ما زد.چون در جریان ساخت این فیلم فرزاد بودم، برایم محتمل بود که نتیجه کار آنچنان آش دهن‌سوزی هم نشود،که نشد. اما این مقدار بد بودن را خودم هم انتظار نداشتم. از فیلم بدتر- که به خود فرزاد هم نظرم را گفتم- جنجالی بود که در جلسه مطبوعاتی فیلم پیش آمد. ماجرا از این قرار بود که وقتی فیلم در سالن به نمایش در مي‌آمد، بعضی صحنه‌هاي جدی و دراماتیک چنان کمدی از کار درآمده بود که خنده و تشویق تمسخرآمیز حضار را توامان داشت. جلسه مطبوعاتی فیلم وقتی شروع شد و منتقد حاضر در جلسه با ناشی گری کلماتی را برای نقد برگزید که به مذاق تهیه‌کننده کار، سعید حاجی میری خوش نیامد و حاجی‌میری هم از خجالت دوست منتقدمان در آمد و الفاظی بدتر از آنچه او گفته بود را برگرداند.از اینجا به بعد بود که دیگر دیالوگی شکل نگرفت و با فرزاد هم که بعد از جلسه حرف زدم دلگیر بود از برقرار نشدن دیالوگی که مي‌توانست مفید باشد. نکته این است که تهیه‌کننده عزیز ما در برخورد با نظر مخالف فیلمش هنوز حرفه‌ای نشده است. دوست عزیز، هنوز نسخه ما در این جامعه مدارا و گفت‌وگو است؛ همه ما باید این سخن حکیمانه را تا اطلاع ثانوی در ذهن و عمل داشته باشیم آقای حاجی میری.
    2- قلاده‌هاي طلا را هم دیدیم و هیچ اتفاقی نیفتاد. فیلمی که حاشیه‌هاي زیادی را پیش از نمایش با خود به همراه داشت و حوادث ملتهب دو سال پیش باعث شده بود تماشاگری که اتفاقا پارسال پایان‌نامه را هم دیده بود، این یکی را از قبل قضاوت کند و پرونده کار را قبل از دیدن ببندد. به‌خصوص که نام توهین‌آمیزش را تا نمایش فیلم هم با خود نگه مي‌دارد. اما نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که طالبی موفق مي‌شود این پیش فرض را از بین ببرد و ساعت دو نیمه شب در برج میلاد تماشاگر را پای فیلم نگه دارد و اتفاقا منصفانه به وقایع نه چندان دور بپردازد. گیرم که در قصه لکنت دارد و نمی‌تواند قصه‌اش را درست روایت کند، اما همین که به «من» توهین نمی‌کند کافی است تا بگویم زود قضاوت کرده‌ام درباره فیلم طالبی.
    3- اکبر عبدی در خوابم میاد چنان شیرین است که فیلم مدیون اوست. عطاران اینجا هم برگ آسی رو کرده است که هوشش را باز هم به رخ بکشد. اکبر عبدی نقش مادر رضا را دارد.
    4 - دبیر جشنواره گفته نامزدهای جشنواره فیلم فجر به تدریج اعلام مي‌شوند. یکی به این دوستمان بگوید مگر اسکار است جناب خزاعی؟!





  4. 2 کاربر مقابل از این پست mum's Angel تشکر کرده اند.


  5. #3
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    ميهن-بلوك سرپرستان-واحد خودم
    نوشته ها
    12,725
    تشکر
    2,446
    تشکر شده 12,500 بار در 4,033 پست

    پیش فرض

    توضيح درباره‌ لغو جلسه‌ هيات‌مديره‌ خانه‌ سينما با شمقدري

    فرهاد توحيدي درباره لغو جلسه مشترك هيات‌مديره خانه سينما با رييس سازمان سينمايي گفت كه لغو اين جلسه از سوي اعضاي هيات‌مديره خانه سينما انجام نشده است.
    به گزارش ايسنا، توحيدي توضيح داد: چند روز قبل، آقاي شمقدري هيات‌مديره خانه سينما را به جلسه‌اي مشترك دعوت كردند كه ما نيز براي حل مشكلات ايجادشده پذيرفتيم؛ اما پس از اين دعوت، ايشان با يكي از خبرگزاري‌ها مصاحبه‌اي داشتند و ضمن قانوني دانستن انحلال خانه سينما، صحبت‌هايي را مطرح كردند. او بيان كرد: پس از اين صحبت‌ها، هيات‌مديره خانه سينما بر آن شد كه در تصميمش براي حضور همه اعضا در اين جلسه مشترك تجديد نظر كند و فقط من و آقاي امير اثباتي در اين جلسه حضور پيدا كنيم. توحيدي درباره سخنان جواد شمقدري در يك برنامه تلويزيوني مبني بر اينكه جلسه از سوي هيات‌مديره خانه سينما لغو شده است، گفت: پس از تصميم جديد هيات‌‌مديره، حضور من و آقاي اثباتي به اطلاع آقاي زماني، رييس دفتر آقاي شمقدري رسيد؛ اما ايشان باز هم تماس گرفتند و گفتند كه آقاي شمقدري جلسه را به زمان ديگري موكول كرده است. بنابراين جلسه مشترك از سوي هيات‌مديره خانه‌ سينما لغو نشده است.
    رييس سازمان سينمايي كشور كه ـ 19 بهمن ـ در برنامه تلويزيوني «پارك ملت» با محمدرضا شهيدي‌فر گفت‌وگو مي‌كرد، درباره ارتباط انحلال خانه سينما با تشكيل سازمان سينمايي اظهار كرد: ما اداره‌اي را تعريف كرده‌ايم كه محل خدمات امور صنفي باشد. اين دفتر خدمات صنفي مختلفي مانند مسائل معيشتي، حقوقي و مادي را به سينماگران ارائه مي‌كند.
    او با اشاره به اينكه سينماگران در گذشته در هر مورد اختلافي كه پيش مي‌آمد، در نهايت براي حل و فصل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراجعه مي‌كردند، عنوان كرد: متاسفم از اينكه چنين جمله‌اي را بايد بگويم؛ ولي اكنون هيچ كدام از صنوف سينمايي قانوني نيستند؛ زيرا فكر مي‌كرديم فرآيندي كه مي‌رويم، درست است.
    شمقدري تاكيد كرد: قانوني شدن به اين معنا نيست كه اين صنوف دولتي شوند. در واقع قانوني شدن صنوف مانند قانوني بودن احزاب سياسي است كه مجوز خود را دريافت مي‌كنند؛ ولي دولتي نيستند.
    رييس سازمان سينمايي كشور ادامه داد: اكنون هيات ساماندهي صنوف به رياست آقاي حسين زندباف و با كمك برخي از افرادي كه از اعضاي خانه سينما بودند، تشكيل شده‌ است.
    او در پاسخ به اين سوال كه «آيا خانه سينما برقرار خواهد بود يا خير؟» تصريح كرد: اينكه تشكل نهايي چگونه باشد، بر عهده هيات ساماندهي خواهد بود. ممكن است خانه سينمايي جديدي طراحي شود. البته ما در اين‌باره نظراتي داريم؛ ولي در عين حال تصميم‌گيري را بر عهده هيات ساماندهي گذاشته‌ايم.





  6. 2 کاربر مقابل از این پست mum's Angel تشکر کرده اند.


  7. #4
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    ميهن-بلوك سرپرستان-واحد خودم
    نوشته ها
    12,725
    تشکر
    2,446
    تشکر شده 12,500 بار در 4,033 پست

    پیش فرض

    رمان «غزل شيرين عشق» از ليلا عباس عليزاده منتشر شد


    «غزل شيرين عشق» رماني است که زندگي پرفراز و نشيب «شيرين» را در 408 صفحه روايت مي‌کند. شيرين پس از مرگ همسرش، آرش، با دختر کوچكش، غزل، در تهران زندگي مي‌کند تا بتواند دور از نگراني‌ها و دخالت‌هاي خانواده خودش و آرش، زندگي آرامي را سپري کند.

    دخترش غزل در کلاس نقاشي فرهنگسرا با مردي به نام محمد آشنا مي‌شود و به اصرار، از مادرش مي‌خواهد او نيز محمد را ببيند. شيرين با ديدن محمد، دهانش از حيرت باز مي‌ماند. او نمي‌تواند باور کند که بازي عجيب روزگار دوباره محمد را سر راه او قرار داده است.
    اين ديدار عجيب دوباره شيرين و محمد را به سال‌ها قبل برمي‌گرداند؛ سال‌هايي که محمد در اوج اصرار براي ازدواج با شيرين، به‌طور ناگهاني او را در بي‌خبري رها کرده و براي هميشه از زندگي شيرين رفته‌ است. محمد در اين سال‌ها ازدواج نکرده است. ماجراهايي پيش مي‌آيد که آن دو را به هم نزديک مي‌کند و غزل در اين ميانه سهم بيشتري دارد.رمان «غزل شيرين عشق» يکي از سه رمان برگزيده جايزه «رمان اول ماندگار» معرفي شد. اين جايزه هرساله به‌وسيله مجله اينترنتي «ماندگار» به سردبيري «بهنام ناصح» به رمان‌هاي اول نويسندگان اهدا مي‌شود. رمان «غزل شيرين عشق» در 408 صفحه و به قيمت 10هزار تومان توسط نشر آموت منتشر شده است.





  8. 2 کاربر مقابل از این پست mum's Angel تشکر کرده اند.


  9. #5
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    ميهن-بلوك سرپرستان-واحد خودم
    نوشته ها
    12,725
    تشکر
    2,446
    تشکر شده 12,500 بار در 4,033 پست

    پیش فرض

    شورآفرینی در انتخابات فراتر از دغدغه‌های جناحی


    محمدزاده در نامه‌اي خواستار شد:



    شورآفرینی در انتخابات فراتر از دغدغه‌های جناحی



    معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم طی نامه‌اي به مدیران مسوول مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌هاي اطلاع‌رسانی خواستار اهتمام وافر به جلب مشارکت عمومی و شورآفرینی در انتخابات توام با رعایت اخلاق انتخاباتی و تهذیب رسانه‌اي شد.


    محمدجعفر محمدزاده در این نامه از مجموعه اصحاب رسانه خواسته است نسبت به صیانت از انتخابات به عنوان بارزترین نهاد مردم سالاری دینی و نفی توطئه‌هاي احتمالی دشمنان ملت در خدشه بر این دستاورد عظیم انقلاب اسلامی هوشیار باشند. متن کامل نامه معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به این شرح است:
    مدیران مسوول محترم مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌هاي اطلاع‌رسانی
    با اهدای سلام و آرزوی توفیق، آنچه انگیزه نگارش این نامه است، انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و اهمیت فرآیندی است که با جلب مشارکت عمومی، فصلی تازه از نشاط سیاسی و اجتماعی و آزمونی دشوار و در عین حال تاریخی را برای رسانه‌هاي کشور رقم مي‌زند. انتخابات پیش رو عیاری است که خواسته یا ناخواسته، اهتمام رسانه‌ها به مصالح جامعه و وفاق و وحدت ملی بدان سنجیده خواهد شد و اهمیت این سنجش، مقارن با افزایش جنگ رسانه‌اي نظام سلطه علیه کشورمان فزونی خواهد داشت. خوشبختانه در یکساله گذشته، با تلاش اصحاب رسانه از سیطره سیاست زدگی و رخنه اغراض جناحی به مطبوعات و خبرگزاری‌ها تا حد زیادی کاسته شده و دست کم مي‌توان گفت که رسانه‌ها نه فقط آغازگر منازعات و بگو مگو‌هاي بی‌حاصل و ناسودمند سیاسی نبوده‌اند، بلکه در انعکاس این منازعات نیز اغلب با تدبیر و تعمقی بیش از اطراف اصلی منازعه یعنی سیاست ورزان رفتار کرده اند. با این حال از باب «فذکّّر فان ذکری تنفع المؤمنین» و نخست با تاکید بر نیاز صاحب این قلم و سپس مخاطبان آن به تذکر در همه آنات و لحظات، ذکر نکاتی چند پیرامون نسبت رسانه‌هاي گروهی با انتخابات پیش رو خالی از فایده نخواهد بود.
    1. تردیدی نیست که منزلت مطبوعات از بابت نقشی که در ارتقاي آگاهی‌هاي عمومی، پیشرفت مادی و کمال معنوی جامعه ایفا مي‌کنند، یگانه و بی بدیل است؛ اما هر چه دایره این منزلت منحصر به فرد وسعت یابد، مسوولیتی عظیم‌تر و افزون‌تر را در پی مي‌آورد؛ چرا که تکیه بر کرسی هدایت و مدیریت افکار عمومی با مسوولیت پذیری و التزام به آثار ناشی از آن، ملازمه دارد و به تعبیر گویاتر همچون حق با تکلیف، همراه و توام است.
    بدیهی است که دشواری این مسوولیت در مقاطعی همچون انتخابات افزایش مي‌یابد؛ زیرا آحاد ملت در چنین مقاطعی نسبت به جامعه و سرنوشت اجتماعی خویش حساس تر شده و نیاز بیشتری به کسب آگاهی‌هاي سیاسی و تحلیل‌هاي ژرف از شرایط حال و آینده احساس مي‌کنند.
    رسانه‌ها مي‌توانند با نگاه فرصت محور به چنین انگیزشی، نقش روشنگری خود را به شایسته ترین وجه ایفا کرده، به تبیین مسائل و نیازهای واقعی جامعه بپردازند و حرکت ملت برای دستیابی به اهداف متعالی را عمق و شتاب بخشند.
    2. همچنان که رهبر عزیز انقلاب اسلامی در خطبه‌هاي نماز جمعه چهاردهم بهمن ماه اشاره فرمودند: «هر قدر حضور مردم در پای صندوق‌های رای بالاتر باشد، اعتبار و ارزش ملت بالاتر مي‌رود و امنیت و مصونیت کشور بیشتر و آینده ایران عزیز تأمین و تضمین مي‌شود.»
    بدیهی است در تاسی به این سخن ارزشمند، در انتخابات پیش‌رو سعی مجموعه نیروهای وفادار به آرمان‌هاي ملت، مشارکت حداکثری و در مقابل، تلاش دشمنان ملت که جلوه‌هاي خشم و خصومت آنان از جمله تحریم‌هاي یک جانبه قابل مشاهده است، مشارکت حداقلی و وقوع انتخاباتی سرد و بی رونق است.
    از این رو از رسانه‌هاي کشور انتظار مي‌رود بنابر رسالتی که به موجب قانون و فراتر از آن، اخلاق و وجدان رسانه‌اي به عهده دارند، طلایه دار شورآفرینی و نشاط سیاسی بوده و در عین حال، این انگیزش و شور عمومی را با شعور و ژرف اندیشی در آمیزند.
    3. در عرصه رسانه، هیچ چیز مهم تر از حفظ و تقویت اعتماد مخاطبان نیست. اگر اخبار رسانه فاقد باور پذیری باشد یا نتواند اعتماد عمومی را جلب کند، کارآیی و اثرگذاری نخواهد داشت. به همین دلیل، صیانت از هویت اعتمادساز رسانه در مقابل شایعات و اخبار خلاف واقع و به ویژه حفظ حقوق منابع خبری که با ذکر نام آنها صورت مي‌پذیرد، در مقطع انتخابات بیش از پیش اهمیت مي‌یابد. به ویژه آنکه در چنین مقاطعی، راهبرد رسانه‌اي نظام سلطه در قبال ملت ایران و سایر ملت‌هاي بیدار و آزاده جهان، افزایش تهاجم رسانه‌اي با هدف حاشیه سازی‌هاي احتمالی و تحت‌شعاع قراردادن اصل انتخابات است. به همین دلیل انتظار از رسانه‌هاي داخلی آن است که در مواجهه با عملیات روانی رسانه‌هاي نظام سلطه، در موضع فعال قرار داشته و با روشنگری‌هاي بهنگام به دفاع از حریم منافع ملی و امنیت روانی جامعه برخیزند.
    4. رسانه در ذات خود دارای هویت فرهنگی، دانایی محور و روشنگر است. از این رو برای حفظ جایگاه و استقلال حرفه‌اي آن، شایسته است از ایفای نقش‌هاي غیرذاتی و ماموریت‌هاي تحمیلی به ویژه از سوی احزاب و گروه‌هاي سیاسی اجتناب گردیده و اعتماد مخاطب که ارزشمندترین سرمایه رسانه است، بر هر نقطه اتکای دیگر ترجیح یابد. مطلوب‌ترین راه برای نیل به این هدف آن است که تضادها و چالش‌هاي سیاسی در عرصه رسانه به اختلاف دیدگاه و برنامه تبدیل شود تا مردم به جای اشتغال به حاشیه‌هاي سیاست که دارای خصیصه موج آفرینی و ناپایداری‌اند، به طور شفاف و روشمند با اختلاف نظرات و برنامه‌هاي هر یک از افراد و گروه‌هاي سیاسی در جهت بهبود شرایط کشور آشنا گردند.
    5. مطبوعات به جایگاهی مستقل از رقبای انتخاباتی و عرصه‌اي فراخ‌تر از رقابت برای دستیابی به کرسی‌هاي مجلس شورای اسلامی تعلق دارند. از این رو شایسته نیست جانبداری از هیچ یک از اطراف این رقابت به هویت مستقل و فرهنگی رسانه آسیب وارد آورد و عرصه بلند اطلاع رسانی را به شائبه تهمت، توهین، افترا و تخریب رقبا علیه یکدیگر بیالاید.
    برای نیل به این مقصود، تمسک به آموزه‌هاي دینی از جمله آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا...» به عنوان یکی از بنیادهای روزنامه نگاری اسلامی راه گشا و هدایت زا خواهد بود. باشد که پرهیز از تجسس در احوال شخصی و حفظ حریم خصوصی اشخاص به میثاقی همگانی و خدشه ناپذیر در بین فعالان رسانه‌اي و شاخصی عمده برای ارزیابی عملکرد رسانه‌ها به ویژه در انتخابات پیش رو تبدیل شود و ما را به تحقق الگوی بومی روزنامه نگاری اسلامی در کشور دلالت نماید.





  10. 2 کاربر مقابل از این پست mum's Angel تشکر کرده اند.


  11. #6
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    ميهن-بلوك سرپرستان-واحد خودم
    نوشته ها
    12,725
    تشکر
    2,446
    تشکر شده 12,500 بار در 4,033 پست

    پیش فرض

    سامی یوسف درباره ی جایزه اسکار فیلم جدایی چه نوشت؟
    [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]


    سامی یوسف خواننده مشهور و مسلمان ایرانی الاصل در صفحه رسمی…


    سامی یوسف خواننده مشهور و مسلمان ایرانی الاصل در صفحه رسمی فیس بوکش در واکنش به دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی نوشت :

    I can’t help but express how very proud I am of IRAN for this monumental and great honour — on receiving the Oscars 2012 award for Best Foreign Language film “A Separation”! Well done — you never cease to amaze! Praying for Iran, her beautiful people and the entire region as a whole

    نمی توانم بگویم بخاطر این افتخار بزرگ و بیاد ماندنی -دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار 2012 -چقدر افتخار می کنم که ایرانی هستم .نمی توانی متعجب نباشی-برای ایران و مردمان مهربان در تمام نقاطش دعا می کنم.




  12. 2 کاربر مقابل از این پست mum's Angel تشکر کرده اند.


  13. #7
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,750
    تشکر
    6,679
    تشکر شده 9,233 بار در 1,776 پست

    پیش فرض

    حذف "نود" و "هفت" از کنداکتور شبکه سه/ اجرای نوروزی آزاده نامداری



    ساخت سریال‌های "راز پنهان" و "فصل بی‌پروایی"، اجرای برنامه "خانمی که شما باشی" توسط آزاده نامداری، تقدیر رئیس سازمان صداو سیما از برخی فیلمسازان و اظهار نظر دبیر جشنواره رادیو از مهم‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون در هفته اخیر است.

    به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبر رسید فلورا سام دومین سریال و در حقیقت اولین اثر بلند خود را با نام "راز پنهان" می‌سازد. در مرحله پیش تولید این سریال به تهیه‌کنندگی مجید اوجی حضور بازیگرانی چون داریوش ارجمند، پروانه معصومی، الهام حمیدی، محمود عزیزی، لادن طباطبایی، کامران تفتی، علیرضا جلالی تبار و لیلا بلوکات قطعی شده است.

    - آزاده نامداری مجری برنامه "خانمی که شما باشی" می‌شود. این برنامه نوروزی تولید گروه اجتماعی شبکه دوم سیما است که به تهیه‌کنندگی سحر رضوی برای پخش در نوروز 91 تهیه و تولید می‌شود تا با فضای شاد و مفرح در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای برای پخش در ایام نوروز پخش شود.

    - ابوالفضل جلیلی خبر داد فیلم "مرخصی کوتاه" را برای پخش از شبکه چهار سیما در نوروز آماده پخش دارد و امیدوار است این کار دچار سانسور نشود.

    - سهم تلویزیونی‌ها از دومین جشن لبخند آفتاب به سروش صحت برای کارگردانی مجموعه تلویزیونی "ساختمان پزشکان" رسید و او تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار این جشن را از آن خود کرد. بزرگداشت زنده یاد محمد ورشوچی نیز در این مراسم با حضور همسر و فرزندش برگزار شد.

    - سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما در نشستی با حضور علی دارابی معاون سیما، حسن اسلامی‌مهر رئیس مرکز سیما فیلم و مهدی فرجی رئیس شبکه یک سیما از پرویز شیخ‌‌طادی کارگردان فیلم سینمایی "روزهای زندگی"، جواد اردکانی کارگردان سریال و فیلم سینمایی "شور شیرین" و رسول صدرعاملی کارگردان فیلم "در انتظار معجزه" قدردانی کرد. در این نشست همچنین از ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم سینمایی "قلاده‌های طلا" که با هنرمندی به حوادث فتنه سال 88 و حقایق پشت صحنه آن پرداخته است نیز تجلیل به عمل آمد.

    - این هفته اخبار بسیاری از میزان پیشرفت سریال‌های 10 گانه نوروزی منتشر شد. سریال "مسیر انحرافی" به کارگردانی بهرنگ توفیقی به انتها نزدیک می‌شود و "سهمی برای دوست" نیز احتمالا همزمان با این سریال به انتهای تصویربرداری خواهد رسید.همچنین عوامل مجموعه تلویزیونی "جنگ بازی" به کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی جوادنوروزبیگی نیز به زودی راهی شهرک انقلاب و دفاع‌مقدس می‌شوند.

    - مدیر شبکه اول سیما نیز از پشت صحنه سریال "چک برگشتی" به کارگردانی سیروس مقدم بازدید کرد.

    - این هفته در اقدامی عجیب شبکه سه تصمیم گرفت برنامه‌های "نود" و "هفت" را پخش نکند. این درحالی است که برنامه "نود" قرار بود به انتخابات فدراسیون ورزش بپردازد و "هفت" هم بی‌شک ویژه برنامه‌ای برای دریافت جایزه اسکار برای نخستین بار به ایران روی آنتن می‌فرستاد. دلیل این تصمیم از سوی مسئولان صداوسیما پخش برنامه‌های ویژه انتخابات مجلس عنوان شد.

    - مجموعه تلویزیونی "فصل بی‌پروایی" از جمله آثار الف ویژه تلویزیون به کارگردانی فریدون جیرانی وارد پیش تولید شد. این سریال در مدت‌زمان ۱۴۰۰ دقیقه، در قالب ۲۸ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه یک سیما ساخته می‌شود.

    - در راستای بازپخش سریال‌های قدیمی این هفته اعلام شد "مزرعه کوچک" به کارگردانی سیروس مقدم نیمه شب‌ها از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود.

    - این هفته خبر ساخت دو تله تئاتر اعلام شد. روزبه معصومی به ساخت تئاتر تلویزیونی بر اساس نمایشنامه "عروسی" اشاره کرد و اشکان خیل‌نژاد نیز از تبدیل نمایش صحنه‌ای "پس این زندگی مال کیه" به یک تله تئاتر خبر داد.

    - الهام حمیدی در برنامه "شما که غریبه نیستید" از دعوت یک کاندیدای مجلس برای حضور او در مراسم تبلیغاتی خود خبر داد. دعوتی که او آن را نپذیرفته بود. این برنامه به تهیه کنندگی آرش ظلی پور با اجرای محمد سلوکی هر شب یک چهره را مهمان خود می کند.

    - مجموعه "دولت مخفی" به کارگردانی عبدالحسین برزیده سرانجام کلید خورد. همچنین اعلام شد سری جدید مسابقه "چهار، سه، دو، یک" براینوروز تهیه می‌شود و مرحله نیمه نهایی"مشاعره" نیز نوروز پخش خواهد شد.

    - دبیر دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی رادیو گفت: برنامه‌سازان در طول این یازدهدوره تلاش‌های زیادی کردند و در مجموع برگزاری جشنواره به پیشرفت همکاران و دیدهشدن رسانه رادیو کمک زیادی کرده‌است.

    - برنامه "انتخابات" کار مشترکی از فرمانداری شهرستان قدس و گروه دانش و اقتصاد شبکهیک سیما به مناسبت ایام دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روی آنتن می‌رود.

    - این هفته مدیران مراکز صدا و سیما در استان سیستان بلوچستان و خراسان شمالی از اقدامات ویژه‌ای که برای پوشش انتخابات شکل گرفته خبر دادند.

    © منبع خبر : مهر

  14. 2 کاربر مقابل از این پست BUTTERFlY تشکر کرده اند.


  15. #8
    کاربر سایت

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,750
    تشکر
    6,679
    تشکر شده 9,233 بار در 1,776 پست

    پیش فرض

    "فیتیله و ماه پیشونی" گزینه مناسبی برای اکران نوروزی است

    این تهیه‌کننده عنوان کرد، فیلم "فیتیله و ماه پیشونی" به دلیل فضای مفرح و شادی که برای کودکان و خانواده ها دارد کی تواند گزینه مناسبی برای اکران نوروز 91 باشد.

    احمد نجفی تهیه‌کننده "فیتیله و ماه پیشونی" به خبرنگار مهر گفت: این فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان به روی پرده رفت و با استقبال خوبی نیز روبرو شد. اما به دلیل سرعت در رساندن این فیلم به جشنواره ما نیاز داشتیم دوباره تدوین کنیم و 25 دقیقه آن را حذف کردیم.

    وی درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال گفت: این فیلم در بخش‌های جنبی این رویداد به نمایش درآمد. هیات انتخاب جشنواره به فیلم کم لطفی کردند اما تا حالا نخواستم درباره آن صحبت کنم. اکران عمومی "فیتله و ماه پیشونی" در سال آینده نشان می‌دهد که این فیلم به جهت جذب مخاطب و ساختار حرفته ای اثری مناسب است.

    نجفی تاکید کرد: چند ماهی است فیلم آماده نمایش است و ما برای اکران نوروزی با معاونت سینمایی، اداره نظارت و ارزشیابی اشاد و حتی با شورای صنفی نمایش نیز مذاکره کردیم.
    در فیلم "فیتیله و ماه پیشونی" بازیگرانی همچون محمد مسلمی، علی فروتن، حمید گلی، احمد نجفی، چنگیز جلیلوند و سیروس گرجستانی، والا شهیری و رایا رحیمی نقش‌آفرینی می‌کنند.

    فیلم "فیتیله و ماه پیشونی" داستان شخصیت‌های کودک و بزرگسال را روایت می‌کند که عده‌ای ماه پیشونی را می‌دزدند و اتفاق‌هایی در این میان رخ می‌دهد. آرش معیریان فیلم‌های سینمایی "کما"، "شارلاتان"، "چپ دست"، "داماد خجالتی"، "ساعت شلوغی" و... را در کارنامه دارد.

    © منبع خبر : مهر

  16. 2 کاربر مقابل از این پست BUTTERFlY تشکر کرده اند.


  17. #9
    *E P I C*
    میهمان

    پیش فرض پاسخ : خبر های فرهنگی هنری

    «چك برگشتي» موفق‌ترين سريال نوروزي بود
    جام جم آنلاين: سريال چك برگشتي ساخته سيروس مقدم ديشب به پايان رسيد؛ اما خاطره آن تا زماني كه مشكل مهريه و نحوه آن در جامعه ما حل نشود، تا وقتي كه شَرخرها، صاحبان چك‌هاي برگشتي را به اصطلاح به خاك سياه بنشانند، تا زماني‌كه قيمت سكه طلا در بازار نوسان داشته باشد، تا وقتي كه آدم‌هايي از طبقات مختلف جامعه تصميم بگيرند براي ورود به مجلس شوراي اسلامي نامزد شوند، تا وقتي كه صداقت و روراستي فداي دروغ و... شود در ذهن مردم مي‌ماند.

    لطيف، آدم بد سريال چك برگشتي نبود، اما شرايط باعث مي‌شد او به خطا برود. كريم مشرفي، آدم خوب داستان بود.

    آدمي كه به‌سادگي نمي‌شد از او يك آدم بد ساخت. هدايت هاشمي نقش كريم را عالي بازي كرد، همان‌گونه كه هومن برق‌نورد نقش احمد، شوهر خواهر لطيف را آنقدر متفاوت از ديگر نقش‌هايش بازي كرد كه همه او را تحسين كردند.

    امير جعفري هم براي بازي در نقش لطيف زحمت زيادي كشيد. در قسمت يازدهم سريال در ميان برف و بوران و سرما او با لباس حوله‌اي در كوچه و خيابان مقابل دوربين ظاهر شد و حتي حاضر شد با همان لباس داخل ماشين زباله بنشيند يا در تنور نانوايي مخفي شود.

    همه اينها نشان مي‌دهد كه جعفري همه تلاش خود را كرده تا نقش لطيف را باورپذير اجرا كند؛ تلاشي كه همه بازيگران چك برگشتي براي موفقيت اين سريال انجام دادند.

    البته به همه اينها بايد به متن خوب سروش صحت هم اشاره داشت كه فيلمنامه چك برگشتي را به اثري منسجم تبديل كرد كه مسائل روز را به زباني طنز بررسي مي‌كرد. ديالوگ‌هاي فيلمنامه چك برگشتي را مي‌توان از بهترين ديالوگ‌هاي سال‌هاي اخير تلويزيون دانست. ديالوگ‌هايي كه به راحتي در دهان بازيگران مي‌چرخيد و مي‌توانست حرف دل بيشتر مردم هم باشد
    .
    سيروس مقدم هم از همه تجربيات خود استفاده كرد تا داستان و ساختار چك برگشتي را روان و قابل فهم تصويري كند.

    انتخاب شهرستان دماوند براي لوكيشن اصلي سريال به باورپذيري سريال كمك كرد و نشان داد كه در شهرستان‌هاي كوچك هم اتفاقات زيادي در جريان است كه بايد به آنها هم توجه كرد.

    هدايت هاشمي، بازيگر نقش كريم مشرفي با استفاده از لهجه شهرستاني به موفقيت سريال كمك بسزايي كرد، همچنان‌كه موسيقي سريال كه از آواها و ملودي‌هاي محلي بهره برده بود در متفاوت كردن سريال سهم بسزايي داشت
    .
    الهام غفوري، تهيه‌كننده سريال چك‌برگشتي و سيروس مقدم با موفقيتي كه از پايتخت كسب كردند به اين نتيجه رسيدند كه توجه به شهرستان‌ها و مردم آن‌ شهرها و استفاده از آداب و سنن اين مناطق مي‌تواند اثرشان را ملي كند. آنها در چك برگشتي هم از اين نشانه‌ها استفاده و همه مردم ايران را مخاطب خود كردند.

  18. 2 کاربر مقابل از این پست *E P I C* تشکر کرده اند.


  19. #10
    *E P I C*
    میهمان

    پیش فرض پاسخ : خبر های فرهنگی هنری

    شيك‌ پوشي يا مدپوشي
    جام جم آنلاين: مدگرایی افراطی آفتی اجتماعی است كه در نتیجه نادانی و ناآگاهی افراد رواج پیدا می‌كند و افرادی كه در پیروی از مد تابع اعتدال و میانه‌روی هستند از این طریق به هیجانات درونی خود پاسخ می‌گویند و از شادابی و نشاط حاصل از آن كه از پیامدهای مثبت مد است لذت می‌برند. اگر مدگرایی با هنجارهای اجتماعی در تضاد باشد منجر به ایجاد تنش در زندگی افراد خواهد شد و ضدارزش‌ها جایگزین ارزش‌ها می‌شوند. در چنین شرایطی مدگرایی كه در سال‌های اخیر افزایش یافته است به تهدیدی علیه هنجارهای اجتماعی تبدیل می‌شود.

    آغاز هر فصل به دليل تغييراتي كه به لحاظ آب و هوايي به دنبال خود دارد، همواره باعث بروز نوعي تفاوت در پوشش و الگوهاي ظاهري مي‌شود. تغييري كه برخي آن را مد مي‌نامند و همرنگ‌شدن با آن را نوعي شخصيت و كلاس اجتماعي قلمداد مي‌كنند.
    اگر در همين اوايل فصل سري به مراكز خريد و پاساژها زده باشيد، حتما متوجه تغيير مدل مانتوها، شلوارها و حتي آرايش موها شده‌ايد.
    شايد شما دوست نداشته باشيد كه با يك بلوز نارنجي و احيانا شلوار لوله تفنگي به رنگ زرشكي و رنگ موي قرمز در جمع ظاهر شويد، اما خيلي‌ها هستند كه اين مدل را مي‌پسندند و اگر از آنها بپرسيد چرا نارنجي؟ مي‌گويد مد است.
    مدگرایی همه‌گیر می‌شود
    مد شیوه رفتاری است كه برای زمان مشخصی در میان افراد یك جامعه به عنوان روشی برای انتخاب نوع لباس و سبك زندگی پذیرفته می‌شود.
    مدگرایی نیز پدیده‌ای است زاده مد كه به تغییر در سلیقه گروهی از افراد جامعه و گرایش به انجام رفتاری بخصوص یا مصرف نوعی كالای خاص در سطح جامعه منجر می‌شود.

    اگرچه مدگرایی پیشینه‌ای دیرینه و كهن دارد، اما در سال‌های اخیر شاهد رواج مدگرایی در سطح جوامع مختلف بوده‌ایم كه توانسته است زندگی بسیاری از افراد و بویژه جوانان و نوجوانان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    تنوع‌طلبی و زیبا دوستی موجب می‌شود ریشه‌هایی از مدگرایی در میان همه انسان‌ها وجود داشته باشد، اما این پدیده در افراد مختلف شدت و ضعف دارد.

    مدگرایی افراطی آفتی اجتماعی است كه در نتیجه نادانی و ناآگاهی افراد رواج پیدا می‌كند و افرادی كه در پیروی از مد تابع اعتدال و میانه‌روی هستند از این طریق به هیجانات درونی خود پاسخ می‌گویند و از شادابی و نشاط حاصل از آن كه از پیامدهای مثبت مد است لذت می‌برند.

    اگر مدگرایی با هنجارهای اجتماعی در تضاد باشد منجر به ایجاد تنش در زندگی افراد خواهد شد و ضدارزش‌ها جایگزین ارزش‌ها می‌شوند. در چنین شرایطی مدگرایی كه در سال‌های اخیر افزایش یافته است به تهدیدی علیه هنجارهای اجتماعی تبدیل می‌شود.

    تاريخچه مُد
    مُد واژه‌اي است فرانسوي كه از ريشه لاتين Modus گرفته شده و به معني روش و طريقه‌اي موقت است كه بر اساس ذوق و سليقه افراد يك جامعه و سبك زندگي اهل آن زمان به كار مي‏رود.
    در اصطلاح جامعه‌شناسانه نيز آنچنان كه گئورگ زيمل، جامعه‌شناس آلماني و نظريه‌پرداز مد مي‌گويد، مد عبارت است از تغيير غيرمتمركز جنبه‌هاي فرهنگي زندگي انسان كه از يك نقش اساسي و پايه‌اي در وضعيت اجتماعي انسان‌ها ناشي مي‌شود. به اعتقاد زيمل، مد محصول تمايز طبقاتي است.
    از يك سو براي طبقات پايين راهي براي بهبود منزلتشان مي‌گشايد و از سوي ديگر فرصتي براي تمايز طبقات بالا از طبقات پايين ايجاد مي‌كند. از جنبه‌هاي زيبايي‌شناسانه نيز مد تعاريف زيادي را در خود جاي داده است.
    از منظر زيبايي‌شناسي، تاريخ پيدايش مد به زمان خلقت اولين انسان روي زمين برمي‌گردد، چرا كه انسان اصالتا كاشف زيبايي است و هر چه را كه از ديد خود زشت يا نازيبا ببيند، كنار مي‌گذارد.
    گرچه اطلاعات درست و دقيقي از نحوه زندگي، خوراك و پوشاك انسان‌هاي اوليه در دست نيست ولي به جرات مي‌توان گفت، انسان‌هاي اوليه نيز به نوعي تحت تاثير مد رفتار مي‌كردند.
    جامپيرو روسلي در مقاله‌اي با نام تاريخچه لباس، تاريخ پيدايش مد را به مصر باستان نسبت مي‌دهد و مي‌نويسد: «مصريان، مد را به عنوان يك نوع مدل مو يا پوشش كه عده بسياري از آن پيروي مي‌كنند (همان معني كه امروزه در تعريف مد به كار مي‌رود) نمي‌دانستند بلكه مد را ابزاري براي نشان دادن طبقات مختلف اجتماعي قلمداد مي‌كردند. فقير و غني، تاجر و رعيت از نوع پوششي كه بر تن داشتند، شناخته مي‌شدند.»
    روميان نيز همانند فراعنه به لباس به عنوان وسيله‌اي براي تمايز افراد در اجتماع مي‌نگريستند. اما در ايران چگونه بوده است.
    به گفته شادي داوودي، پژوهشگر و طراح، تاريخچه مد در ايران به دوره قاجار برمي‌گردد كه شاهان پس از سفرهاي فراوان به فرنگستان بويژه فرانسه، مدهاي اروپا را با خود به ايران مي‌آوردند و كلاه فرنگي نمونه بارزي از مدهاي وارداتي آن زمان است.
    با سلطه رضاخان، تجدد و مدگرايي به زندگي مردم عادي هم راه پيدا كرد و با ايجاد مغازه‌هاي خيابان جمهوري و شكل‌گيري طبقه متوسط ايراني بحث مد داغ‌تر شد. هيپي‌گري اولين مدي بود كه جوانان ايراني از غرب اقتباس كردند.
    البته مد در كشورهاي غربي نيز آنچنان قدمتي ندارد و سرآغاز آن به 1960 برمي‌گردد. از نخستين گروه‌هايي كه شكل ظاهري و ايده‌هاي آنها مورد تقليد قرار گرفت مي‌توان بيتل‌ها، هيپي‌ها و پانك‌ها را در انگلستان نام برد كه هر كدام علاوه بر ظاهر متفاوت از اجتماع، داراي ايده‌ها و افكاري مخالف جامعه بودند و مي‌خواستند قوانين محدودكننده از سر راهشان برداشته شود و چون اين طرز فكر باعث هرج و مرج در جامعه مي‌شد، مردمي كه ابتدا از آنها طرفداري مي‌كردند بعد از مدتي آنها را كنار گذاشتند.
    براي مدگرايي از جنبه‌هاي مختلف اجتماعي، اعتقادي و فرهنگي ديدگاه‌هاي متفاوتي بيان شده است. افرادي آن را نشانه تمدن و رشد بالا مي‌دانند. در مقابل افرادي نيز بشدت با آن مخالفند و آن را نوعي خودباختگي و بي‌هويتي مي‌دانند.
    در اين ميان افرادي هم مي‌كوشند با جداسازي مدهاي خوب و بد و يافتن اشتراكاتي ميان آنها، مد خوب و بد را با هم آشتي دهند. اما آيا مد يك ناهنجاري فرهنگي است يا راهي است براي دستيابي انسان به ميل طبيعي و فطري‌اش كه همانا ميل به تنوع‌طلبى، آراستگي و زيبايي است؟
    سعيده سادات هراتي، كارشناس ارشد روانشناسي در پاسخ به اين پرسش چنين مي‌گويد: ميل به تغيير از يك نياز فطري سرچشمه مي‌گيرد و قابل سركوب‌كردن نيست.
    حس تنوع‌طلبي توام با گرايش به خودنمايي در محيط اجتماعي بيانگر نياز انسان براي ورود به قلمروهاي جديد است، براي همين انسان همواره به دنبال تغيير قالب‌ها و فرار از كليشه‌هاست. درهم‌آميختگي اجتماعي باعث مي‌شود جامعه به سمت يكدست‌شدن در سبك پوشش، مدل آرايش، سليقه و طرز رفتار برود.
    نكته: نوجوان يا جوان به خاطر نداشتن اعتماد به نفس و مهارت ابراز وجود مناسب در زمينه‌هاي گوناگون تحصيلي، شغلي و خانوادگي مي‌كوشد ازطريق مد، خود را به ديگران نشان بدهد

    وي مي‌افزايد: در فضاي مد انسان به دنبال اين است كه شكل ظاهري را تغيير داده و از آنجا كه اين تغيير به مرور او را دلزده مي‌كند، بسرعت به دنبال اشكال ظاهري جديد مي‌رود، چنانچه اين ظواهر نوين به شكل صحيح و در قالب فرهنگ ملي ـ مذهبي جامعه در اختيار قرار نگيرد، فرد يا آنها را خلق مي‌كند يا آنها را از ديگران يا ساير جوامع تقليد مي‌كند. در واقع حس تنوع‌طلبي و كشش افراد به سمت ابداع و تغيير و تجربه باعث ايجاد مد مي‌شود.
    هراتي، مدگرايي را به طور مطلق رد نمي‌كند و از سويي پذيرش كامل و بي‌چون و چراي آن را نيز عاقلانه نمي‌داند.
    وي معتقد است: ميانه‌روي در مدگرايي و مراقب بودن بر هماهنگي آن با فرهنگ و مذهب و مليت خويش و به نوعي انطباق فرهنگي، مناسب‌ترين راه برخورد با آن است و اين تعادل راهي است كه جوامع سالم به سمت مد و مدگرايي مي‌روند.
    علل و انگيزه‌هاي روانشناختي مدگرايي
    در ميان اقشار جامعه، نوجوانان و جوانان به علت آمادگي براي كسب هويت، استقلال و شخصيت بيش از همه به مدگرايي اهميت مي‌دهند.
    هراتي توجه به مد و اهميت‌دادن به لباس و آرايش را ازجمله ويژگي‌هاي دوران نوجواني مي‌داند و مي‌گويد: در اين سن، نوجوان اهميت خاصي به ظاهر خود مي‌دهد، همچنين به پوشيدن لباس‌هايي علاقه‌مند است كه در ميان همسالان خود محبوبيت دارد يا از الگوهاي زمانش ـ كه ممكن است هنرپيشه يا يكي از افراد سرشناس جامعه خود يا كشورهاي خارجي باشد ـ پيروي مي‌كند و جالب اين است كه با تغيير مد علاقه‌اش به مد قبلي نيز تغيير مي‌كند.
    اين ويژگي نگران‌كننده نيست و با افزايش سن نوجوان و تغيير و تحولات هورموني و گذر از اين مرحله كاهش يافته و به جنبه‌هاي ديگري از زندگي خويش اهميت مي‌دهد. اما بعضي مواقع مدگرايي در جوانان و حتي افراد بزرگسال جامعه كه از دوره نوجواني گذشته‌اند، رخ مي‌دهد.
    يك دلخوشي ساده
    يك دختر دانشجوي 25 ساله، انگيزه‌اش از مدگرايي را نداشتن شادي و تفريح بيان مي‌كند و مي‌گويد: مي‌دانم كه مدگرايي يك نوع تقليد است، اما به خاطر دلخوشي و اين‌كه زنگ تفريحي در زندگي‌ام وجود داشته باشد به آن اهميت مي‌دهم و مايلم اين دلخوشي و مشغوليت از اين طريق ادامه پيدا كند و از اين بابت اصلا نگران نيستم.
    پسر 28 ساله شاغلي كه تا مقطع ليسانس درس خوانده و بتازگي هم با دختر مورد علاقه‌اش نامزد شده، با طرفداري از مد موافق است و نظرش را اين‌گونه بيان مي‌كند: به نظرم مدگرايي مشكلي ايجاد نمي‌كند بلكه باعث تنوع و دوري از يكنواختي زندگي مي‌شود. بشدت طرفدار مد هستم و از اين نظر ابراز ناراحتي نمي‌كنم خصوصا در آرايش و لباس ظاهري به نظرم مساله‌ساز نيست.
    او حتي يكي از دلايل انتخاب نامزدش را هم تفاهم در مدگرايي مي‌داند: «ما هر دو علاوه بر داشتن مشتركات اخلاقي، به ظاهر و تيپ خيلي اهميت مي‌دهيم و مدگرا هستيم.»
    انگيزه‌اي براي زندگي
    دختر 24 ساله‌اي كه براي خريد مانتو به ميدان هفت‌تير آمده و در يكي از دانشگاه‌هاي دولتي درس مي‌خواند هم نظر مثبتي راجع به مد دارد.
    وي معتقد است مدگرايي به انسان انگيزه مي‌دهد و باعث افزايش كيفيت زندگي و شادكامي مي‌شود. همكلاسي‌اش نيز كه او را براي خريد همراهي كرده نظر مشابهي دارد و مدگرايي را باعث تقويت حس شادي و نشاط در افراد بويژه زنان مي‌داند و معتقد است پيروي از مد اين انگيزه را به زنان مي‌دهد كه بيشتر به خودشان اهميت بدهند.
    در اين ميان نيز افرادي هستند كه هيچ مخالفتي با تنوع‌طلبي ابراز نمي‌كنند، اما نظر مثبتي هم در مورد پديده مد ندارند. يكي از آنها دختر 28 ساله‌اي است كه براي خريد لباس به خياباني در شمال تهران آمده است. فوق‌ليسانس معماري دارد و تازه هم ازدواج كرده است.
    او مي‌گويد: لباس نشانه شخصيت هر فردي است. قبل از اين‌كه حتي دهانش را باز كند شما از نوع پوشش و آرايش او مي‌توانيد حدس بزنيد كه او چطور فكر مي‌كند. او كه براي مدتي هم در آلمان زندگي كرده، معتقد است شيك‌پوشي با مدپوشي فرق دارد.
    به نظر او هر لباس يا هر آرايشي كه مد مي‌شود زيبا نيست و حتي گاهي باعث جلف به نظر آمدن افراد مي‌شود و شخصيت آنها را زير سوال مي‌برد.
    به اعتقاد او، مد جايگاه واقعي خودش را در ميان جوانان پيدا نكرده است و گاهي جوان‌ها لباس‌هايي را مي‌پوشند و سر و وضعي براي خودشان درست مي‌كنند كه يك شهروند اروپايي با طرز تفكر سالم امكان ندارد اين كار را انجام دهد.
    نبود اعتماد به نفس
    براستي چرا برخي از جوانان از مدگرايي دفاع مي‌كنند؟ سعيده سادات هراتي كه در مركز جامع مشاوره سازمان بهزيستي به عنوان مشاور مشغول به كار است، درباره انگيزه و زمينه‌هاي روانشناختي مد در بين نوجوانان و جوانان چنين نظري دارد: ميل به ديده‌شدن توسط ديگران در تمام انسان‌ها تا حدي به صورت نسبي وجود دارد، اما گاه اين خصلت و ويژگي به صورت نوعي خودنمايي بروز مي‌كند.
    نوجوان يا جوان به خاطر نداشتن اعتماد به نفس و مهارت ابراز وجود مناسب در زمينه‌هاي گوناگون تحصيلي، شغلي و خانوادگي مي‌كوشد از طريق مد، خود را به ديگران نشان بدهد و همين اقدام ميزان اضطراب او را كه ناشي از ضعف مهارت‌هاي مناسب در زمينه‌هاي گوناگون است، كاهش مي‌دهد و اين كاهش اضطراب براي او فعلا به اين طريق لذت‌بخش است.
    هراتي همچنين ميل به پيروي از همسالان، گروه دوستان، مطابقت دادن خود با آنها از طريق هماهنگي در مد، ابراز شادي و تخليه هيجانات فردي و داشتن رفاه مالي را از ديگر علل مدگرايي در جوانان مي‌داند و معتقد است: گاهي پيروي از مد نقش مهمي در روابط اجتماعي و اين‌كه از سوي ديگران چگونه مورد ارزيابي قرار گيرد، ايفا مي‌كند. حتي عده‌اي هم هستند كه هيچ دليل خاصي براي تبعيت از مد ندارند و فقط به خاطر اين‌كه اين پديده در جامعه رواج پيدا كرده از آن استقبال مي‌كنند و مي‌خواهند جايي ميان همسالان خود باز كنند.
    به اعتقاد وي، پيروي از مد و تاكيد روي آن مي‌تواند گاه واكنش ستيزه‌جويانه و خشمناك نسبت به مسائل و موضوعاتي باشد كه يا در چارچوب خانواده مي‌گذرد مثلا مقابله با پدر و مادر يا نوعي لجبازي و دهن‌كجي به آنها و حس انتقام باشد. فرد خشم نهفته خود را از مخالفت با پيروي از مد و جنبه‌هاي مختلف آن ابراز مي‌دارد.
    از آنجا كه گرايش به مد بيانگر نوعي تجديدنظرخواهي و در واقع تلاش در جهت نوكردن و تغيير در مسائل مختلف ظاهري زندگي است و ريشه در ميل فطري انسان به زيبايي و زيباترشدن دارد و نقشي مهم در پويايي و سرزندگي افراد ايفا مي‌كند، بايد كوشيد تا طراحي لباس و مد در ايران متناسب با خرده‌فرهنگ‌هاي ايراني و ذائقه فرهنگي كشور حركت كند كه البته نقش زيرساختي خانواده‌ها در جهت رشد و اعتلاي فكري و فرهنگي نوجوانان و جوانان در عرصه مد در اين ميان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
    هراتي با مهم‌دانستن نقش خانواده در اصلاح الگوي رفتاري و اجتماعي جوانان مي‌گويد: بد نيست پدر و مادر، خود درباره مد و نوآوري لباس و الگوها با فرزند خود صحبت كنند و اطلاعات لازم را به او بدهند. اصرار نداشته باشند هر چيز كه خودشان مي‌پسندند جوان هم بپسندد و او را در انتخاب آزاد بگذارند. با در نظرگرفتن بودجه خانواده مقدار پول مشخصي را براي او قرار دهند. زمينه ارتباط جوان با دوستانش را فراهم كنند و از طريق غيرمستقيم، بر روابط وي با دوستانش نظارت داشته باشند. در مقابل مدگرايي او، از وي انتقاد نكنند و او را مسخره نكنند چون باعث مي‌شود جوان با حالت تدافعي برخورد كند و مشكلات و تنش در خانواده افزايش يابد. گاه تنش‌ها و محيط نامناسب خانواده و عدم ارتباط صحيح وعاطفي با جوان باعث گرويدن او به پديده مدگرايي مي‌شود.
    ايجاد رابطه صميمي با جوان و تشريك مساعي كردن با او در انتخاب‌ها و تصميم‌گيري‌ها به او حس اهميت مي‌دهد و او را به عنوان فردي مسوول در خانواده مطرح مي‌كند.
    والدين فراموش نكنند ارتباطات در خانواده از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اگر ريشه‌هاي اعتماد به نفس را از دوران كودكي در فرزندشان تقويت كنند مدگرايي كمتر در جوان و به شكل منفي بروز خواهد كرد.

  20. 2 کاربر مقابل از این پست *E P I C* تشکر کرده اند.


+ ارسال موضوع جدید
صفحه 1 از 15 1 2 3 4 5 11 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 0

بازدید کنندگان :  (نمایش کلی)

نامی برای نمایش وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •