دکتر علی اکبر جلالی چهره بین‌المللی و پدر فناوری اطلاعت ایران به عنوان دبیر اجرایی همایش بین‌المللی بازاریابی اینترنتی ایران، ضمن تاکید بر اهمیت ضرورت و همگانی شدن دانش بازاریابی اینترنتی ایران برای توسعه کسب و کار در کشور از برگزاری دومین دوره از این همایش با حضور نوابغ بازاریابی اینترنتی دنیا در نیمه دوم بهمن‌ماه سال جاری خبر داد.در این نشست خبری با حضور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مطرح کشور و با موضوع دومین همایش بازاریابی اینترنتی ایران در سالن خدمات همراه اول «۱۸۶۸» برگزار شد حمیدرضا سپیدنام، به عنوان برگزارکننده و سخنران این همایش، ‏ُ دکتر علی‌اکبر جلالی، دبیر علمی کنفرانس، دکتر عدالتیان عضو اتاق بازرگانی ایران، مهندس امیر فتوحی و مهندس اصغری از اعضا علمی مطرح دانشگاهی کشور به عنوان اعضای هیئت علمی به اهداف و ضرورت برگزاری این همایش پرداختند.سپیدنام در ابتدا به حضور اساتید بین‌المللی بازاریابی اینترنتی همچون ماسیمو بورجیو، کریستین هاجسون، رول جونز و گویلومو ویلاردیک در این همایش اشاره کرد و همچنین وی از محسن آقایی رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ بیزینس‌گلدن‌وی (BGW) به عنوان سخنران و یکی از حامیان و مجریان اصلی این همایش نام برد.سپیدنام در خصوص مباحث مطروحه در این همایش گفت: در دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی اینترنتی ایران به، مباحثی مهمی نظیر بازاریابی مستقیم در وب، نقش رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی، تجزیه و تحلیل وب، بررسی نمونه‌ها و شرکت‌های موفق، بومی‌سازی استراتژی بازاریابی اینترنتی، سئو و بهینه‌سازی محتوا و مدل‌های درآمدزایی در محیط وب برای شرکت‌ها و بانکداری الکترونیک مدرن مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. اشاره دکتر جلالی به تقدم تجارت الکترونیکی بر بانکداری الکترونیکیدر ادامه این نشست خبری علی‌اکبر جلالی ضمن اشاره به مشکلات اینترنت کشور گفت: بر خلاف اختلالات اینترنتی موجود، فرصت خوبی در کشور ایجاد شده و آن هم افزایش پهنای باند است و این عامل می‌تواند کمک فراوانی به پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی در سطح ملی بکند. این را باید مدنظر داشته باشیم که بخش عمده‌ای از کشورهای جهان، ابتدا کسب و کار محلی را تقویت کرده، بعد ملی و بعد به سوی کسب و کار جهانی قدم برداشته‌اند.جلالی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه فناوری در اقتصاد گفت: ۶۰ درصد از اقتصاد جهان وابسته به فناوری است و تا سال ۲۰۳۰ این نقش به ۹۵ درصد خواهد رسید که در واقع در آن سال زندگی «زندگی همراه» می‌شود و دقیقاً به همین دلیل تجارتمان باید به سرعت الکترونیکی و همگام با جهان شود.وی ادامه داد: در موقعیتی که دنیا چنین سمت و سویی گرفته است، نقش این گونه همایش‌ها فرهنگ‌سازی است و در این خصوص با توجه به هزینه های سنگین فرهنگ سازی برای بخش خصوصی رسالت آن بر عهده دولت بوده و از همت بخش خصوصی در برگزاری این همایش‌ها تقدیر نمود. جلالی در پایان افزود : در دنیا ابتدا تجارت الکترونیکی رونق پیدا کرد و بعد بانکداری. اما در ایران عکس این اتفاق رخ داده است. بازاریابی الکترونیکی کسب و کار را رونق می‌بخشدعدالتیان نیز در تکمیل گفته‌های جلالی به مشخص بودن جایگاه این گونه کنفرانس‌ها اشاره کرد و گفت: با این ابزار منحصر به فرد (بازاریابی اینترنتی) می‌توان با حداقل هزینه به حداکثر درآمد در کسب و کار رسید و کارهای بزرگی انجام داد. از این رو برگزاری کنفرانس‌های تخصصی با این موضوع که می‌تواند به رونق کسب و کارها و تولید اشتغال و کار آفرینی کمک کند و نظر به اهمیت آن باید به دفعات برگزار شود.وی افزود: با استفاده از این ابزار می‌توان به رونق کسب و کارها سرعت بخشید و ایجاد هم افزایی نمود.عدالتیان گفت: در ایران ۲۰ میلیون کاربر جوان اینترنت وجود دارد که از این حیث پتانسیل فراوانی در کشور برای اشتغال‌زایی به کمک این ابزار مهیا است. از هر ۵ سایت راه‌اندازی شده، ۳ سایت شکست می‌خورنددر ادامه این نشست امیر فتوحی، عضو هیئت علمی این همایش گفت: سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تراکنش مالی در فضای کسب و کار اینترنتی کشور داشتیم که ماحصل فعالیت ۳۰ هزار فروشگاه اینترنتی بود که نشان از پتانسیل بالای کسب و کار در فضای مجازی دارد.وی ادامه داد: با وجود توانمندی در ایجاد کسب و کار در این فضا در زمینه تبلیغات با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم تا جایی که از هر ۵ سایت راه‌اندازی شده، ۳ سایت شکست می‌خورند. در واقع بقاء کسب و کار در فضای اینترنتی وجود ندارد.مهندسان، سازنده این سایت‌ها هستند و تنها به ایجاد آن‌ها فکر می‌کنند، اما به دلیل فقیر بودن در زمینه دانش بازاریابی در حفظ و نگهداری آن‌ها ضعیف هستند و در این خصوص بر اهمیت و لازمه کسب دانش بازاریابی اینترنتی برای مهندسان در این حوزه اشاره نمود.وی با اشاره به اهمیت کسب و کار در فضای مجازی به مقوله ضرورت موبایل مارکتینگ نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ضریب نفوذ ۷۵ درصدی موبایل، مقوله موبایل مارکتینگ می‌تواند ابزار قدرتمندی در پیشبرد کسب و کارها باشد.همچنین اصغری، عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی از اقتصاد مبتنی بر علم سخن گفت و افزود:مثلث پول، برنامه و بازار نیاز اصلی شرکت‌های دانش بنیان است که اغلب این شرکت‌ها در ضلع بازار این مثلث دچار اشکال هستند. وی گفت: درد اصلی در تجارت کشور، ایجاد، نگه داشت و گاهی تحریک بازار است.وی بازاریابی اینترنتی را وسیله‌ای برای حل مشکل کسب و کار در کشور و تکمیل کردن ضلع سوم دانست و برگزاری این کنفرانس‌ها را که البته وظیفه دولت است کمک بزرگی در پیشبرد این اهداف دانست.لازم به ذکر است دومین دوره از همایش بین‌المللی بازاریابی اینترنتی ایران در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد که شرکت کاسپید و هلدینگ بیزینس گلدن وی (BGW) به صورت مشترک این کنفرانس را برگزار خواهند کرد. در پایان سپید نام به عنوان مجری این کنفرانس و نماینده از طرف بخش خصوصی بر ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی در جهت توسعه تجارت و رونق تجارت الکترونیک و تولید ثروت ملی تاکید جدی داشت و ضرورت اجرای آن را به عنوان یک وظیفه در جهت صرفه و صلاح کشور اشاره نمود و عنوان کرد: انتظار می‌رفت با توجه به عدم منفعت مالی و کسب سود برای مجریان این همایش و ضرورت تولید اشتغال و کار آفرینی در کشور بخش دولتی از این همایش حمایت مالی می‌نمود و تمام هزینه‌ها و منابع آن فارغ از هر گونه فعالیت سود زا توسط بخش خصوصی تأمین گردیده است.علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.ebconference.com مراجعه کنند.