+ ارسال موضوع جدید
صفحه 12 از 12 نخستنخست ... 2 8 9 10 11 12
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 114 , از مجموع 114

موضوع: ●●● برگزيده تفسير نمونه قرآن مجيد جلددوم ●●●

  1. #1
    ×* ناظم انجمــن میهن دانـلود ×*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    نوشته ها
    6,295
    تشکر
    3,205
    تشکر شده 7,366 بار در 1,929 پست

    پیش فرض ●●● برگزيده تفسير نمونه قرآن مجيد جلددوم ●●●

    زير نظر: استاد محقق.
    آية اللّه مكارم شيرازى.
    برگزيده.
    تفسير نمونه.
    جلد دوم.
    تحقيق و تنظيم :.
    احمد على بابائى.
    تفسير سوره هاى : اعراف انفال توبه يونس هود يوسف رعد ابراهيم حجر نحل اسرا.



  2. کاربر مقابل از این پست MILAD GOLI تشکر کرده است.


  3. #111
    ×* ناظم انجمــن میهن دانـلود ×*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    نوشته ها
    6,295
    تشکر
    3,205
    تشکر شده 7,366 بار در 1,929 پست

    پیش فرض

    پيمانهاى مشركان الغا مى شود !.

    در مـحـيـط دعـوت اسـلام گروههاى مختلفى وجود داشتند گروهى باپيامبر(ص) هيچ گونه پيمانى نداشتند، و پيامبر(ص) در مقابل آنها نيز هيچ گونه تعهدى نداشت.
    گـروههاى ديگرى در ((حديبيه)) و مانند آن پيمان ترك مخاصمه با رسول خدا(ص) بسته بودند در اين ميان بعضى از طوائفى كه با پيامبر(ص) پيمان بسته بودند، يك جانبه و بدون هيچ مجوزى پـيمانشان را به خاطر همكارى آشكار بادشمنان اسلام شكستند، و يا در صدد از ميان بردن رسول خدا(ص) برآمدند.
    اين آيه به تمام مشركان ـبت پرستان ـ اعلام مى كند كه : هرگونه پيمانى بامسلمانان داشته اند، لغو خـواهد شد، مى گويد: ((اين اعلام برائت و بيزارى خداوندو پيامبرش از مشركانى كه به آنها عهد بسته ايد، مى باشد)) (براة من اللّه ورسوله الى الذين عاهدتم من المشركين).
    از روايـات اسلامى استفاده مى شود كه على (ع) مامور شد در آن روز چهارموضوع را به مردم ابلاغ كند:.
    1ـ الغاى پيمان مشركان.
    2ـ عدم حق شركت آنها در مراسم حج در سال آينده.
    3ـ ممنوع بودن طواف افراد عريان و برهنه كه تا آن زمان در ميان مشركان رائج بود.
    4ـ ممنوع بودن ورود مشركان در خانه خدا.
    (آيه) سپس براى آنها يك مهلت چهار ماهه قائل مى شود، كه در اين مدت بيانديشند، و وضع خود را روشـن سـازند، و پس از انقضاى چهار ماه يا بايددست از آيين بت پرستى بكشند و يا آماده پيكار گردند، مى گويد: ((چهار ماه در زمين آزادانه به هر كجا مى خواهيد برويد)) (فسيحوا فى الا رض اربعة اشهر).
    ولـى بـعد از چهار ماه وضع دگرگون خواهد شد ((اما بدانيد كه شما نمى توانيدخداوند را ناتوان سازيد، و از قلمرو قدرت او بيرون رويد)) (واعلموا انكم غيرمعجزى اللّه).
    و نيز بدانيد كه : ((خداوند كافران مشرك و بت پرست را سرانجام خوار و رسواخواهد ساخت)) (وان اللّه مخزى الكافرين).



  4. #112
    ×* ناظم انجمــن میهن دانـلود ×*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    نوشته ها
    6,295
    تشکر
    3,205
    تشکر شده 7,366 بار در 1,929 پست

    پیش فرض

    آنها كه پيمانشان محترم است :.

    قرآن بار ديگر موضوع الغاى پيمانهاى مشركان را با تاكيد بيشترى عنوان كرده و حتى تاريخ اعلام آن را تعيين مى كند و مى گويد: ((اين اعلامى است از طرف خدا و پيامبرش به عموم مردم در روز حـج اكـبـر (روز عيد قربان) كه خداوند وفرستاده او از مشركان بيزارند)) (واذان من اللّه ورسوله الى الناس يوم الحج الا كبران اللّه برئ من المشركين ورسوله).
    در حـقـيـقـت خـداوند مى خواهد با اين اعلام عمومى در سرزمين مكه و آن هم در آن روز بزرگ راههاى بهانه جويى دشمن را ببندد و زبان بدگويان را قطع كند تانگويند ما را غافلگير ساختند و ناجوانمردانه به ما حمله كردند.
    سـپـس روى سـخن را به خود مشركان كرده و از طريق تشويق و تهديد براى هدايت آنها كوشش مـى كند، نخست مى گويد: ((اگر توبه كنيد (و به سوى خدا بازگرديد ودست ازآيين بت پرستى برداريد) به نفع شماست)) (فان تبتم فهو خير لكم).
    يعنى قبول آيين توحيد به نفع شما و جامعه شما و دنيا و آخرت خودتان است و اگر نيك بينديشيد هـمـه نـابسامانيهايتان در پرتو آن ، سامان مى يابد، نه اين كه سودى براى خدا و پيامبر در بر داشته باشد.
    بـعـد بـه مـخـالـفان متعصب و لجوج هشدار مى دهد كه : ((اگر (از اين فرمان كه ضامن سعادت خـودتان است) سرپيچى كنيد بدانيد هرگز نمى توانيد خداوند راناتوان سازيد)) و از قلمرو قدرت او بيرون رويد (وان توليتم فاعلموا انكم غيرمعجزى اللّه).
    و در پـايـان آيـه بـه كـسـانـى كه با سرسختى مقاومت مى كنند اعلام خطرمى نمايد و مى گويد: ((كافران بت پرست را به عذاب دردناك بشارت ده)) (وبشرالذين كفروا بعذاب اليم).
    (آيه) اين الغاى يك جانبه پيمانهاى مشركان ، مخصوص كسانى بود كه نشانه هايى بر آمادگى براى پـيـمان شكنى از آنها ظاهر شده بود، لذا در اين آيه يك گروه را استثنا كرده ، مى گويد: ((مگر آن دسته از مشركين كه با آنها پيمان بسته ايد وهيچ گاه بر خلاف شرايط پيمان گام برنداشتند و كم و كـسـرى در آن ايـجـاد نكردند، ونه احدى را بر ضد شما تقويت نمودند)) (الا الذين عاهدتم من المشركين ثم لم ينقصوكم شيئا ولم يظاهروا عليكم احدا).
    ((در مـورد ايـن گـروه تا پايان مدت به عهد و پيمانشان وفادار باشيد)) (فاتموااليهم عهدهم الى مدتهم) ((زيرا خداوند پرهيزكاران (و آنها را كه از هرگونه پيمان شكنى و ***** اجتناب مى كنند) دوست مى دارد)) (ان اللّه يحب المتقين).



  5. #113
    ×* ناظم انجمــن میهن دانـلود ×*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    نوشته ها
    6,295
    تشکر
    3,205
    تشکر شده 7,366 بار در 1,929 پست

    پیش فرض

    شدت عمل توام با نرمش :.

    در ايـنـجـا وظـيـفه مسلمانان پس از پايان مدت مهلت مشركان ، يعنى چهار ماه بيان شده است و شـديـدتـريـن دسـتـور را در باره آنها صادر كرده ، مى گويد: ((هنگامى كه ماههاى حرام (مهلت چـهـارماهه) پايان گيرد، بت پرستان را هر كجا يافتيد به قتل برسانيد)) (فاذا انسلخ الا شهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم).
    سپس مى گويد: ((آنها را بگيريد و اسير كنيد)) (وخذوهم).
    ((و آنها را در حلقه محاصره قرار دهيد)) (واحصروهم).
    ((و در كمين آنها در هر نقطه اى بنشينيد و راهها را بر آنها ببنديد)) (واقعدوا لهم كل مرصد).
    ايـن شـدت عـمل به خاطر آن است كه برنامه اسلام ريشه كن ساختن بت پرستى از روى كره زمين بوده ، زيرا بت پرستى مذهب و آيين نيست كه محترم شمرده شود.
    ولى اين شدت و خشونت نه به مفهوم اين است كه راه بازگشت به روى آنهابسته شده باشد، بلكه در هـر جا و در هر لحظه بخواهند مى توانند جهت خود راتغيير دهند، لذا بلافاصله اضافه مى كند: ((اگـر آنها توبه كنند و به سوى حق بازگردند ونماز را بر پا دارند و زكات را ادا كنند، آنها را رها سازيد)) و مزاحمشان نشويد (فان تابوا واقاموا الصلوة وآتواالزكوة فخلوا سبيلهم).
    ((زيـرا خـداوند آمرزنده و مهربان است))، و كسى را كه به سوى او بازگردد، ازخود نمى راند (ان اللّه غفور رحيم).
    (آيـه) سپس اين موضوع را با دستور ديگرى تكميل مى كند تا ترديدى باقى نمانده كه هدف اسلام از اين دستور تعميم توحيد و آيين حق و عدالت است ، نه استعمار و استثمار و قبضه كردن اموال يا سرزمينهاى ديگران ، مى گويد: ((اگر يكى ازبت پرستان از تو درخواست پناهندگى كند به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود)) (وان احد من المشركين استجارك فاجره حتى يسمع كلا م اللّه).
    يـعـنى درنهايت آرامش بااو رفتار كن ، ومجال انديشه وتفكر را به او بده تاآزادانه به بررسى محتواى دعوت تو بپردازد، و اگر نور هدايت بر دل او تابيد آن را بپذيرد.
    بعد اضافه مى كند كه : ((او را پس از پايان مدت مطالعه به جايگاه امن و امانش برسان)) تا كسى در اثنا راه مزاحم او نگردد (ثم ابلغه مامنه).
    و سـرانـجـام عـلت اين دستور سازنده را چنين بيان مى كند: ((اين به خاطر آن است كه آنها قومى بى اطلاع و ناآگاهند)) (ذلك بانهم قوم لا يعلمون).
    بـنـابـراين اگر درهاى كسب آگاهى به روى آنها باز گردد، اين اميد مى رود كه ازبت پرستى كه زايـيـده جـهـل ونـادانى است خارج شوند، و به راه توحيد و خدا كه مولود علم و دانش است گام بگذارند.



  6. #114
    ×* ناظم انجمــن میهن دانـلود ×*

    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    [ ]
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    نوشته ها
    6,295
    تشکر
    3,205
    تشکر شده 7,366 بار در 1,929 پست

    پیش فرض

    *****كاران پيمان شكن !.

    هـمـان گونه كه در آيات قبل ديديم اسلام پيمانهاى مشركان و بت پرستان راـمگر گروه خاصى ـ لـغو كرد، تنها چهار ماه به آنها مهلت داد تا تصميم خود رابگيرند، در اينجا دليل و علت اين كار را بـيـان مى كند، نخست به صورت استفهام انكارى مى گويد: ((چگونه ممكن است مشركان عهد و پيمانى نزد خدا و نزدپيامبرش داشته باشند)) ؟! (كيف يكون للمشركين عهد عنداللّه وعند رسوله).
    يعنى آنها با اين اعمال و اين همه كارهاى خلافشان نبايد انتظار داشته باشندكه پيامبر(ص) بطور يك جانبه به پيمانهاى آنها وفادار باشد.
    بعد بلافاصله يك گروه را كه در اعمال خلاف و پيمان شكنى با ساير مشركان شريك نبودند استثنا كـرده ، مـى گـويـد: ((مـگر كسانى كه با آنها نزد مسجدالحرام پيمان بستيد)) (الا الذين عاهدتم عندالمسجد الحرام).
    ((اين گروه مادام كه به پيمانشان در برابر شما وفادار باشند شما هم وفاداربمانيد)) (فما استقاموا لكم فاستقيموا لهم).
    ((زيـرا خداوند پرهيزكاران (و آنها را كه از هرگونه پيمان شكنى اجتناب مى ورزند) دوست دارد)) (ان اللّه يحب الـمـتقين).
    (آيـه) در اين آيه موضوع فوق با صراحت و تاكيد بيشترى بيان شده است ، و باز به صورت استفهام انـكارى مى گويد: ((چگونه (ممكن است عهد وپيمان آنها را محترم شمرد) در حالى كه اگر آنها بـر شـما غالب شوند هيچ گاه نه مراعات خويشاوندى با شما را مى كنند و نه پيمان را)) (كيف وان يظهروا عليكم لا يرقبوا فيكم الا ولا ذمة).
    بـعد قرآن اضافه مى كند كه هيچ گاه فريب سخنان دلنشين و الفاظ به ظاهرزيباى آنها را نخوريد زيـرا: ((آنـهـا مـى خـواهـند شما را با دهانها (و سخنتان) خود راضى كنند، ولى دلهاى آنها از اين موضوع ابا دارد)) (يرضونكم بافواههم وتابى قلوبهم).
    و در پـايـان آيـه اشـاره بـه ريـشـه اصـلـى ايـن مـوضوع كرده ، مى گويد: ((و بيشتر آنهافاسق و نافرمانبردارند)) (واكثرهم فاسقون).
    (آيـه) در اين آيه يكى از نشانه هاى فسق و نافرمانبردارى آنها را چنين توضيح مى دهد: ((آنها آيات خدا را با بهاى كمى معامله كردند، و به خاطر منافع زودگذر مادى وناچيز خود، مردم را از راه خدا باز داشتند)) (اشتروا بيات اللّه ثـمنـا قليلا فصدوا عن سبيله).
    بـعـد مـى گـويـد: ((چه عمل بدى آنها انجام مى دادند)) (انهم سا ما كانوايعملون) هم خود را از سـعـادت و هدايت و خوشبختى محروم مى ساختند، و هم سد راه ديگران مى شدند، و چه عملى از اين بدتر!.
    (آيه) در اين آيه بار ديگر گفتار سابق را تاكيد مى كند كه : ((اين مشركان اگردستشان برسد، در بـاره هيچ فرد با ايمانى كمترين ملاحظه خويشاوندى و عهد وپيمان را نخواهند كرد)) (لا يرقبون فى مؤمن الا ولا ذمة).
    ((چرا كه اينها اصولا مردمى *****كارند)) (واولئ ك هم المعتدون).
    نه تنها در باره شم، در مورد هر كس كه توانايى داشته باشند دست به *****مى زنند.
    (آيـه) يـكـى از فنون فصاحت و بلاغت آن است كه مطالب پر اهميت را با تعبيرات گوناگون براى تـاكيد و جا افتادن مطلب تكرار كنند، و از آنجا كه مساله ضربه نهايى برپيكر بت پرستى در محيط اسـلام و بـرچـيـدن آخـريـن آثـار آن از مسائل بسيار مهم بوده است ، بار ديگر قرآن مجيد مطالب گذشته را با عبارات تازه اى بيان مى كند.
    نـخـسـت مى گويد: ((اگر مشركان توبه كنند و نماز را برپا دارند و زكات رابپردازند برادر دينى شما هستند)) (فان تـابوا واقـاموا الصلوة وآتوا الزكوة فاخوانكم فى الدين).
    و در پـايـان آيه اضافه مى كند: ((ما آيات خود را براى آنها كه آگاهند شرح مى دهيم)) (ونفصل الا يات لقوم يعلمون).
    (آيه) ((اما اگر آنها همچنان به پيمان شكنى خود ادامه دهند، و عهد خودرا زير پا بگذارند، و آيين شـمـا را مورد مذمت قرار داده ، و به تبليغات سؤ خود ادامه دهند، شما با پيشوايان اين گروه كافر پيكار كنيد)) (وان نكثوا ايمانهم من بعدعهدهم وطعنوا فى دينكم فقاتلوا ائمة الكفر).
    و سرچشمه هاى گمراهى و ضلالت و ظلم را ببنديد.
    ((چرا كه عهد و پيمان آنها كمترين ارزشى ندارد)) (انهم لا ايمان لهم).
    درسـت اسـت كـه آنـها با شما پيمان ترك مخاصمه بسته اند، ولى اين پيمان بانقض شدن مكرر و آمادگى براى نقض در آينده اصلا اعتبار و ارزشى نخواهد داشت.
    ((تـا (با توجه به اين شدت عمل و با توجه به اين كه راه بازگشت به روى آنهاباز است) از كار خود پشيمان شوند و دست بردارند)) (لعلهم ينتهون).
    (آيـه) در ايـن آيه براى تحريك مسلمانان و دور ساختن هرگونه سستى وترس و ترديددر اين امر حـيـاتـى از روح و فكر آنه، مى گويد: ((چگونه شما با گروهى پيكار نمى كنيد كه پيمانهايشان را شكستند، و تصميم گرفتند پيامبر را از سرزمين خود خارج كنند)) (الا تقاتلون قوما نكثوا ايمانهم وهموا باخراج الرسول).
    شما آغازگر مبارزه لغو پيمان نبوده ايد كه نگران و ناراحت باشيد، بلكه ((مبارزه و پيمان شكنى در آغاز از آنها شروع شده است)) (وهم بدؤكم اول مرة).
    و اگـر ترديد بعضى از شما در پيكار با آنها به خاطر ترس است ، اين ترس كاملابى جاست ، ((آيا شما از ايـن افـراد بى ايمان مى ترسيد، در حالى كه خداوند سزاوارتراست كه از او و از مخالفت فرمانش بترسيد، اگر به راستى شما ايمان داريد))(اتخشونهم فاللّه احق ان تخشوه ان كنتم مؤمنين).
    (آيـه) در ايـن آيـه وعده پيروزى قطعى به مسلمانان مى دهد و مى گويد: ((باآنها پيكار كنيد كه خداوند آنها را به دست شما مجازات مى كند)) (قاتلوهم يعذبهم اللّه بايديكم).



+ ارسال موضوع جدید
صفحه 12 از 12 نخستنخست ... 2 8 9 10 11 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 0

بازدید کنندگان :  (نمایش کلی)

نامی برای نمایش وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •